جمعه, ۰۸ مهر ۱۴۰۱ ۰۰:۵۰

سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری بن سلمان در روسیه قبل از جنگ اوکراین

ايسنا : «صندوق سرمایه‌گذاری عمومی» که از سوی محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی اداره می‌شود، بر دارایی‌های ۶۰۰ میلیارد دلاری نظارت دارد. در حالی که معمولا جزئیات مربوط به سرمایه‌گذاری‌های این صندوق تحت پوشش قرار نمی‌گیرد، اطلاعیه‌ای برای فروش اوراق قرضه برنامه‌ریزی شده منتشر شده است.

سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری بن سلمان در روسیه قبل از جنگ اوکراین

 بر اساس گزارشی از وال استریت ژورنال، صندوق دارایی عمومی عربستان سعودی قبل از حمله روسیه به اوکراین، ۲ میلیارد دلار در دارایی‌های روسیه سرمایه‌گذاری کرد.

«صندوق سرمایه‌گذاری عمومی» که از سوی محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی اداره می‌شود، بر دارایی‌های ۶۰۰ میلیارد دلاری نظارت دارد. در حالی که معمولا جزئیات مربوط به سرمایه‌گذاری‌های این صندوق تحت پوشش قرار نمی‌گیرد، اطلاعیه‌ای برای فروش اوراق قرضه برنامه‌ریزی شده منتشر شده است.

بر اساس اطلاعیه‌ای که روزنامه وال استریت ژورنال مشاهده کرده است، صندوق‌ سرمایه‌گذاری عمومی موسوم به پی‌آی‌اف مبلغ ۲ میلیارد دلار را در بخش‌های زیرساختی، تولید، لجستیک و خرده‌فروشی روسیه سرمایه‌گذاری کرده است. این بخشی از توافق قبلی با روسیه بود.

در سال ۲۰۱۵، پی‌آی‌اف اعلام کرد که تا ۵ سال آینده تا ۱۰ میلیارد دلار در صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

با این حال، صندوق ثروت‌های دولتی عربستان اعلام کرد که درآمد حاصل از فروش اوراق قرضه برنامه‌ریزی شده برای سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در روسیه استفاده نمی‌شود و دلیل آن "درگیری مداوم روسیه و اوکراین و اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه" صندوق روسیه است.

بر اساس این اطلاعیه، این بودجه در عوض برای انرژی‌های تجدیدپذیر و پروژه‌های به اصطلاح سبز در نظر گرفته شده است.

ماه گذشته، یک صندوق جداگانه سعودی هم سرمایه‌گذاری‌های تازه‌اش در روسیه را فاش کرد. پرونده‌های نظارتی نشان می‌دهد که هلدینگ پادشاهی عربستان سعودی که به دست شاهزاده میلیاردر ولید بن طلال کنترل می‌شود، بین فوریه تا مارس سال جاری بیش از ۵۰۰ میلیون دلار در شرکت‌های بزرگ انرژی روسیه سرمایه‌گذاری کرده است.

این شامل ۳۶۵ میلیون دلار برگ‌رسید سپرده‌گذاری جهانی گازپروم، ۵۲ میلیون دلار در برگ‌رسید سپرده‌گذاری جهانی روس‌نفت و ۱۰۹ میلیون دلار در برگ‌رسید سپرده‌گذاری لوک‌اویل در ایالات متحده است.