پنج شنبه, ۰۷ مهر ۱۴۰۱ ۱۴:۳۵

آمریکا مقابل چین کوتاه آمد/ درخواست از سرگیری مذاکرات

ايسنا : نیکلاس برنز در یک سخنرانی تلویزیونی در نشست آسیایی موسسه میلکن در سنگاپور گفت: پیام ما به چینی‌ها این است که بیایید صحبت کنیم، باب گفتگوها را باز کنیم و به جلو برویم.

آمریکا مقابل چین کوتاه آمد/ درخواست از سرگیری مذاکرات

بر اساس این گزارش، سفیر آمریکا گفت: چین باید در زمینه تغییرات آب و هوایی و مسائل بهداشتی همکاری کند. واشنگتن علاقه مند به حفظ رقابت موثر با پکن است.

پلوسی در ۲ اوت به تایوان سفر کرد. این اولین سفر یک رئیس مجلس ایالات متحده به این جزیره از سال ۱۹۹۷ بود. علاوه بر این، پلوسی بالاترین مقام آمریکایی بود که در ۲۵ سال گذشته از تایوان بازدید کرد. چین سفر پلوسی را که به عنوان ژست حمایت از جدایی طلبی تلقی می شود، محکوم کرد و تمرینات نظامی گسترده‌ای را در مجاورت جزیره راه اندازی کرد.

پکن تایوان را بخشی غیرقابل تفکیک از قلمرو مستقل خود می‌داند و با هرگونه تماس رسمی بین این جزیره و سایر کشورها مخالف است.

ایالات متحده از نیروهای طرفدار استقلال در تایوان حمایت می‌کند و به این جزیره سلاح می‌فروشد. پکن بارها گفته است که اصل چین واحد پایه سیاسی روابط چین و ایالات متحده است و نقض تعهدات توسط واشنگتن همکاری بین دو کشور را به خطر می‌اندازد و صلح و ثبات در تنگه تایوان را تهدید می کند.