دوشنبه, ۰۴ مهر ۱۴۰۱ ۱۷:۲۰

حمله پهپادی روسیه به اوکراین/ انفجار گسترده در بندر اودسا

فارس : رسانه‌‌ها از حمله موفق پهپادی ارتش روسیه به نزدیک «بندر اودسا» در اوکراین و عزیمت نیروهای تازه نفس روس به پایگاه‌های نظامی خبر دادند.

حمله پهپادی روسیه به اوکراین/ انفجار گسترده در بندر اودسا

منابع رسانه‌ای‌ روز دوشنبه از حمله پهپادی ارتش روسیه به نزدیک «بندر اودسا» در اوکراین  و آتش‌سوزی و انفجار عظیم در این مکان و عزیمت نیروهای تازه نفس روسیه به  پایگاه‌های نظامی برای عزیمت به مناطق عملیاتی خبر دادند.

به نوشته وبگاه «العربی» این حمله هوایی تازه‌ترین حملات پهپادی به این شهر مهم در جنوب اوکراین در روزهای اخیر بود. این حمله علیه یکی از تاسیسات نظامی اوکراین صورت گرفت.  به دنبال این حمله، فرماندهی ارتش اوکراین از تلاش آتش نشانان برای مهار آتش خبر داد.

در رویدادی دیگر، ارتش انگلیس روز دوشنبه اعلام کرد که اولین دسته از نیروهای تازه نفس روسیه در حال رسیدن به پایگاه‌های نظامی هستند. وزارت دفاع  انگلیس از فراخوان ده‌ها هزار نفر برای پیوستن به ارتش روسیه خبر داد.

این گزارش حاکیست، تهدید مقامات ارشد دولت روسیه به استفاده از سلاح اتمی برای دفاع از خود در صورت به‌خطر افتادن سرزمین این کشور، با ابراز نگرانی کی‌یف همراه شد.

«ولودیمر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین روز دوشنبه گفت که از نظر او، وقتی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه از آمادگی مسکو برای به‌کار بردن تسلیحات اتمی صحبت کرد، بلوف نزده است.

 زلنسکی که پیشتر چنین هشدارهایی را فقط «باج‌گیری اتمی» توصیف کرده بود، اظهار داشت: «ببینید، ممکن است که این صحبت‌ها در گذشته یک بلوف بود. اما اکنون می‌توانند جامه عمل به‌خود بپوشند».

وی در مصاحبه با شبکه «سی‌بی‌اس» توضیح داد: «اما گمان نمی‌کنم اکنون او (پوتین) در حال بلوف زدن باشد. البته حملات روسیه به نزدیکی نیروگاه اتمی زاپروژیا را نیز می‌توان به‌نوعی استفاده از سلاح اتمی یا باج‌گیری اتمی درنظر گرفت».

پنج روز قبل بود که رئیس جمهور روسیه با اعلام بسیج نظامی محدود، گفت کشورهای غربی به‌دنبال تضعیف، تجزیه و نابودی کامل روسیه هستند اما مسکو هم دارای سلاح اتمی است و از هر ابزاری برای دفاع از خود استفاده می‌کند. 

پوتین  از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری «لوهانسک» و «دونستک» از اوکراین، از آغاز عملیات ویژه نظامی در اوکراین خبر داد و  هدف خود را از این اقدام، نازی‌زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونستک اعلام کرد.

سران مناطق لوهانسک و دونتسک به تازگی تاریخ برگزاری همه‌پرسی برای پیوستن این مناطق به فدراسیون روسیه را اعلام کردند. قرار است این همه‌پرسی از ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر (۱ مهرماه تا ۵ مهرماه) برگزار شود.