چهارشنبه, ۰۶ مهر ۱۴۰۱ ۱۱:۱۶

شرایط جدید دولت برای وام فرزندآوری از مهر 1401

شرایط جدید دولت برای وام فرزندآوری از مهر 1401
شرایط جدید دولت برای وام فرزندآوری از مهر 1401 مشخص شد.

به گزارش تیتربرتر؛ وام فرزندآوری یکی از حمایت‌های مالی قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده است که تاکنون به پدران فرزندان متولد شده در سال ۱۴۰۰ به بعد بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

شرایط جدید دولت برای وام فرزندآوری از مهر 1401

شرایط جدید دولت برای وام فرزندآوری از مهر 1401
شرایط جدید دولت برای وام فرزندآوری از مهر 1401

 

دستورالعمل  وام فرزندآوری در راستای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده اواخر فروردین ماه سال جاری به شبکه بانکی ابلاغ شد.

بر اساس این دستورالعمل، پدر فرزندانی که از سال ۱۴۰۰ به بعد به دنیا آمده‌اند، به ازای فرزند اول ۲۰ میلیون تومان و به ازای فرزند دوم ۴۰ میلیون تومان و به ازای فرزند سوم ۶۰ میلیون تومان و به ازای فرزند چهارم ۸۰ میلیون تومان و به ازای فرزند پنج به بعد ۱۰۰ میلیون تومان دریافت خواهند کرد.

دوره بازپرداخت هر یک از این تسهیلات نیز به ترتیب ۳۶، ۴۸، ۶۰، ۷۲ و ۸۴ ماهه است.

همچنین، کارمزد تسهیلات فرزندآوری حداکثر ۴ درصد به صورت سالانه است و پرداخت آن مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، با اخذ سفته از متقاضی و یا یک ضامن معتبر است.

البته، متقاضیان این وام باید به این نکته توجه کنند که تسهیلات تولد فرزند به افرادی تعلق می‌گیرد که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند، بالای ۲.۵ نباشد.

روند دریافت وام فرزندآوری به این صورت است که متقاضیان در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند ثبت‌نام می‌کنند و از سوی بانکی که تعیین کرده‌اند، پیامک دریافت می‌کنند تا برای تکمیل مدارک و انجام فرآیند به بانک مراجعه کنند.

در این زمینه، علی صالح‌آبادی_رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که بانک‌ها باید پس از تکمیل مدارک توسط متقاضی ظرف مدت حداکثر ۱۰ روزکاری تسهیلات فرزندآوری را به حساب متقاضی واریز کنند.

در این بین، براساس آمار بانک مرکزی از زمان ابلاغ شیوه نامه مربوطه (۳۱ فروردین) تاکنون ۳۸۳ هزار و ۲۳۹ فقره تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند به مبلغ ۱۵ هزار و ۳۷۱ میلیارد تومان به متقاضیان پرداخت شده است.

«سیاست‌های کلی جمعیت» جزو اسناد بالا دستی است که در واقع سیاست افزایش جمعیت را جایگزین سیاست تک فرزندی می‌کند. این سیاست‌ها به موضوعاتی همچون ضرورت افزایش جمعیت و ابعاد مختلف جمعیت از جمله فرزندآوری، تسهیل ازدواج و تحکیم خانواده، بهداشت باروری، ترویج سبک زندگی ایرانی – اسلامی، توانمند سازی جوانان، تکریم سالمندان، تقویت مولفه‌های هویت بخش ملی، محیط زیست، آمایش سرزمین و رصد تحولات جمعیتی می‌پردازد.

بحران جمعیت موضوعی است که نه تنها در کشور ما بلکه در سایر کشور‌ها در قاره‌های مختلف هم به دغدغه تبدیل شده است. جمعیت جهانی از یک میلیارد نفر در سال ۱۸۰۰ به هفت میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر امروز افزایش یافته و نرخ رشد آن از ۲.۲ درصد در سال، برای ۵۰ سال گذشته به ۱.۰۵ درصد کاهش یافته است. در حال حاضر بسیاری از کشور‌ها با بحران کاهش جمعیت مواجه شده‌اند.

مطالب مرتبط:

شرایط پرداخت و بازپرداخت

شرایط پرداخت و بازپرداخت
شرایط پرداخت و بازپرداخت

 

۱) دارا بودن تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران 
۲) تسهیلات براساس قانون به پدر اطفالی که تاریخ تولد آنان از ۱۴۰۰/۱/۱ به بعد و در داخل ایران متولد شده‌اند، پرداخت می‌شود.  

۳) تسهیلات فرزند بدون الزام به سپرده‌گذاری و با شش ماه دوره تنفس برای شروع اقساط پرداخت می‌شود.

۴) متقا ضیان واجد شرایط برای متولدین مورخ ۱۴۰۱/۱/۱ به بعد، و حداکثر تا ۲ سال پس از تولد فرزند، می‌توانند نسبت به ثبت درخواست خود در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند اقدام کنند.  

۵) ارائه اصل شناسنامه فرزند و پدر وی در زمان مراجعه به بانک الزامی است.

۶) به هر فرزند متولد شده تنها یکبار تسهیلات فرزند به پدر تعلق می‌گیرد.

۷) در صورتیکه حین دوره بازپرداخت تسهیلات تولد فرزند، فرزند دیگری از متقاضی به دنیا آمد، پرداخت تسهیلات مذکور طبق ضوابط این دستورالعمل به کودک بعدی امکان پذیر است.

۸) تسهیلات تولد فرزند به افرادی تعلق می‌گیرد که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند، بالای ۲.۵ نباشد.

۹) تسهیلات حسب مصوبات شورای پول و اعتبار با کارمزد حداکثر ۴ درصد به صورت سالانه است.

همچنین، طبق بند (الف) تبصره (۱۶) قانون بودجه، تسهیلات قرض‌الحسنه تولد فرزند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، با اخذ سفته از متقاضی و یا یک ضامن معتبر پرداخت می‌شود.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علیرضا یوسفی