جمعه, ۰۱ مهر ۱۴۰۱ ۱۰:۵۵

خبر مهم مکرون درباره احیای برجام

مهر : رئیس‌جمهور فرانسه گفت: توافق برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران امکان‌پذیر است.

خبر مهم مکرون درباره احیای برجام

مکرون در پاسخ به سوالی درباره احتمال بازگشت متقابل به توافق هسته‌ای نیز گفت: فکر می‌کنم یک توافق امکان پذیر است، اما می‌دانیم که باید این توافق را نهایی کنیم و اکنون باید روشن باشیم که این پیشنهاد نهایی است.

رئیس جمهور فرانسه این سخنان را در حاشیه حضورش در نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرده است.

سخنان مکرون درباره امکان پذیری توافق با ایران در حالی مطرح شده که پیش از آن، رئیس جمهور ایران در دیدار با همتای فرانسوی خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته بود: لازمه حصول توافق پایدار، تضمین‌های اطمینان‌بخش و بسته شدن پرونده‌های پادمانی ایران است. حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی که برای شرکت در هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده، صبح سه شنبه با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه دیدار و گفتگو کرده بود.

رئیسی در این دیدار با تأکید بر اینکه ایران آماده دستیابی به یک توافق عادلانه و پایدار است، لازمه حصول این توافق را تضمین‌های اطمینان‌بخش و بسته شدن پرونده‌های پادمانی ایران خواند و گفت: سطح همکاری‌ها و روابط ایران و فرانسه قابل ارتقا است، ضمن اینکه اروپا باید در عمل نشان دهد که سیاست‌های آن مستقل است و تابع خواست و سیاست آمریکا نیست.

رئیس جمهور ایران در این دیدار با اشاره به خروج آمریکا از برجام و نقض تعهدات آن، و همچنین عمل نکردن اروپایی‌ها به تعهدات خود به منظور انتفاع اقتصادی ایران از توافق، افزود: با وجود خروج یکجانبه آمریکا از توافق و خسارات ناشی از آن، خواسته جمهوری اسلامی برای دریافت تضمین‌های اطمینان‌بخش یک خواسته کاملاً معقول و منطقی است.

رئیسی، مفتوح ماندن پرونده‌های ایران در آژانس را مانع جدی دستیابی به توافق برشمرد و گفت: رویکرد آژانس به مسائل باید فنی و به دور از فشارها و القائات دیگران باشد و ما معتقدیم بدون مختومه شدن پرونده‌های ایران، دستیابی به توافق امکان‌پذیر نیست.

رئیسی با انتقاد از درخواست قطعنامه شورای حکام علیه ایران بوسیله سه کشور اروپایی همزمان با مذاکرات هسته‌ای، این رویکردها را غیرسازنده و موجب پیچیده‌تر شدن مسائل دانست و افزود: آژانس انرژی اتمی با نظارت و بازرسی‌های خود ۱۵ بار به طور رسمی به اینکه فعالیت‌های ایران بر اساس تعهدات و به دور از انحراف است، اذعان کرده است.

رئیس‌جمهور ایران رویکرد دوگانه آژانس به فعالیت‌های مخرّب هسته‌ای رژیم صهیونیستی را نشانه‌ای از سیاست‌زدگی برشمرد.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود، فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را صلح‌آفرین و عامل جلوگیری از سرایت تروریسم به اروپا خواند و گفت: اینکه امروز در فرانسه با آرامش انتخابات برگزار می‌کنید به علت تلاش‌های جمهوری اسلامی برای نابودی تروریسم در منطقه است.