دوشنبه, ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ ۱۴:۲۶

تکذیب ماجرای آتش سوزی در هواپیمای تهران-بوشهر + بررسی علت نقص فنی هواپیماها

تکذیب ماجرای آتش سوزی در هواپیمای تهران-بوشهر + بررسی علت نقص فنی هواپیماها
رضوی : خلبان هواپیما نقص فنی را اعلام کرده و مسافران از هواپیما تخلیه شدند و پس از انتقال به فرودگاه با یک پرواز جایگزین به بوشهر منتقل شده‌اند.

به گزارش تیتربرتر ؛ میراکبر رضوی سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، با تکذیب آتش‌سوزی هواپیمایی در امروز اظهار کرد :‌ صبح امروز هواپیمای فوکر 100 هواپیمایی آسمان پرواز تهران-بوشهر پیش از انجام پرواز، دچار نقص فنی در موتور شد.بلافاصله خلبان هواپیما این نقص فنی را اعلام کرده و مسافران از هواپیما تخلیه شدند. مسافران پس از انتقال به فرودگاه با یک پرواز جایگزین به بوشهر منتقل شده‌اند.

نقص فنی در هواپیمای تهران - بوشهر در 16 شهریور

پیش از این ، سید مصطفی هاشمی مدیر روابط عمومی شرکت هواپیمایی آسمان، کاهش سطح روغن را علت نقص فنی پرواز ۳۹۱۴ هواپیمای فوکر 100 تهران-بوشهر عنوان و اظهار کرد: این هواپیما ساعت 6 و 20 دقیقه صبح روز 16 ام شهریور با رعایت الزامات ایمنی و حصول اطمینان از شرایط فنی هواپیما با کاهش ارتفاع، در فرودگاه شیراز فرود آمد. این هواپیما پس از انجام بازرسی‌های فنی و رفع نقص، ساعت ۱۲ ظهر فرودگاه شیراز را به مقصد بوشهر ترک کرد. همه ۹۵ مسافر این پرواز در سلامت کامل به مقصد رسیدند.

در تیر ماه ، خبر فرود اضطراری هواپیمای مشهد - مسقط بعد از سه ساعت سرگردانی در آسمان مشهد و تخلیه باک بنزین هواپیما در صفحه 2 روزنامه خراسان رضوی منتشر شد که خوشبختانه این پرواز به سلامت فرود آمد و مشکلی برای مسافران و خدمه آن به وجود نیامد اما باید گفت این ششمین نقص فنی گزارش شده هواپیماهای کشور تنها در طول کمتر از دوهفته در تیرماه بود.

مطالب مرتبط :

 نقص فنی هواپیمایی

 نقص فنی هواپیمایی
نقص فنی هواپیمایی

 

پیش از این ، کاپیتان محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ، درباره افزایش تعداد نقص فنی در پرواز ها اظهار کرد : با توجه به افزایش پروازهای داخلی و خارجی و توسعه مسیرهای پروازی به تناسب موضوع عیب یا نقص فنی در پروازها مشاهده می شود. با توجه به سامانه خود اظهاری که همه ایرلاین ها موظفند در لحظه در سایت هواپیمایی کشوری بارگذاری کنند، اطلاع رسانی دقیق تر شده و همه رویدادها، سوانح و اشکالات را شفاف بارگذاری می کنیم. طبق آسیب شناسی هایی که صورت گرفته تهیه بلیت از مبادی خارج از کشور به صورت دلاری است و برخی آژانس ها آن را به بازار سیاه تبدیل کرده اند و بیشترین سر و صدا را هم افرادی راه انداخته اند که در حال سوء استفاده هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: مجموعه اشکالات به فنی عملیات، حوزه هندلینگ و سطوح پروازی برمی گردد که سازمان هواپیمایی، همه عوامل را دقیق بررسی می کند.

میانگین سنی هواپیماهای ایران

ناوگان حمل‌و‌نقل هوایی در ایران پیر است. در حالی که بر اساس استاندارهای بین‌المللی، متوسط عمر هر فروند هواپیما باید 6 سال باشد، این متوسط در ایران 23 سال است.

رئیس سابق انجمن ایرلاین‌های ایران اظهار میکند که میانگین سن هواپیماهای کشورهای عربی منطقه و ترکیه به پنج تا شش سال می‌رسد، اما میانگین سنی هواپیماهای ایران گاهی تا 28 سال هم تخمین زده می‌شود و هواپیماهای فرسوده‌تر هم در ناوگان هوایی ایران پرواز می‌کنند. به‌جز تعداد محدودی هواپیما که پس از امضای برجام به ایران وارد شد، در ناوگان هوایی ایران هواپیمای نو یا در حد میانگین سنی هواپیماهای کشورهای همسایه وجود ندارد.

در سال 98 ، آمار منتشرشده از سوی شبکه ایمنی هوانوردی ایران نشان می‌داد ،یک هزار و 530 سانحه هوایی در ایران رخ داده‌ است که حدود 50 تا 70 سانحه به‌وقوع‌پیوسته از این آمار مرگبار بوده‌اند. 40 حادثه هوایی از سال 1944 میلادی تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 ثبت شده‌ و پس از انقلاب نیز بیش از هزار و 400 نفر جان خود را در سوانح هوایی ایران از دست داده‌اند.

سال گذشته ، رئیس سازمان هواپیمایی اظهار کرد که 10 فروند هواپیما با متوسط سن 15 تا 20 سال خریداری شده و به تدریج در حال ورود به ناوگان است.

تحریم ها

امریکا خرید قطعات هواپیما از سوی ایرلاین‌های ایرانی را ممنوع کرده و همین مساله باعث شده ورود این قطعات با سختی‌های فراوان از طریق واسطه‌هایی که قیمت تمام شده را بسیار بالا می‌برند ممکن شود و در شرایطی که افزایش نرخ ارز، هزینه جاری ایرلاین‌های ایرانی را بالا برده، این فرآیند را نیز دشوار کرده است. در چنین بستری هزینه مدیریت، تامین و نگهداری ناوگان بسیار بالا رفته و با افزایش سن، به وجود آمدن نقص فنی بیش از استاندارد جهانی دور از ذهن نیست.

سیاوش امیرمکری مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها، درباره بزرگترین چالش‌های پیش روی صنعت هوایی در سال‌های اخیر به دلیل افزایش حجم تحریم‌ها، گفت: در حوزه ارتباطات و ناوبری هوایی، بزرگترین چالش در زمینه تأمین تجهیزات زیرساخت هوانوردی، انحصاری و محدود بودن سازندگان تجهیزات هوانوردی است که اغلب آنها به دلیل مشارکت در طرح‌های دفاعی کشورهای غربی با شروع تحریم‌های آمریکا و پیروی سایر کشورهای غربی از همکاری با کشورمان در خرید سامانه‌های نوین و پشتیبانی از سامانه‌های موجود در کشور امتناع کردند.

وی ادامه داد: در حوزه آتش نشانی و ایمنی زمینی هواپیما نیز محدودیت در خریدهای بین‌المللی تجهیزات و ماشین آلات استاندارد، محدودیت‌های مالی ناشی از شیوع ویروس کرونا و تحریم‌های ظالمانه از بزرگترین چالش‌های این صنعت است که با استفاده از توان و دانش داخلی در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری برای گذر از چالش‌های مذکور اقدامات مؤثری انجام شده است.

آنچه دیگران می خوانند :