شنبه, ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ ۲۳:۵۹

خواص هندوانه چیست؟

خواص هندوانه چیست؟
هندوانه در بسیاری از پیک‌نیک‌ها و گردهمایی‌های تابستانی در سراسر کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

   تیتربرتر: هندوانه همراه با طالبی، عسلک و خیار از خانواده Cucurbitaceae هستند. پنج نوع هندوانه معمولی وجود دارد: تخمه دار، بی دانه، مینی، زرد و نارنجی. در این مقاله، درباره فواید سلامتی احتمالی و محتوای غذایی هندوانه، نکاتی برای سرو آن و اینکه چه کسانی باید آن را محدود کنند، بیشتر بدانید.

آیا می دانستید هندوانه نسبت به هر میوه یا سبزی تازه دیگری لیکوپن دارد؟ لیکوپن یک آنتی اکسیدان است که با کاهش خطر ابتلا به سرطان، بیماری قلبی و اختلالات چشمی مرتبط با افزایش سن مرتبط است.

 هندوانه مغذی است

 هندوانه یک غذای شیرین عالی است که مغذی و خوشمزه است.

یک فنجان هندوانه حاوی:

  • 46 کالری
  • 12 گرم کربوهیدرات
  • 865 واحد بین المللی (IU) ویتامین A - (معادل 0.26 میلی گرم)
  • 12 میلی گرم ویتامین C
  • 170 میلی گرم پتاسیم
  • 0.1 میلی گرم ویتامین B6
  • چربی، کلسترول یا سدیم صفر است

هندوانه دارای ویتامین A است

ویتامین A برای سلامت پوست و چشم مهم است. ویتامین B6 به بدن شما کمک می کند تا پروتئینی را که می خورید تجزیه کند و همچنین برای سیستم ایمنی و عملکرد عصبی مهم است. ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و به جذب آهن کمک می کند. پتاسیم برای کاهش فشار خون مفید است و برای عملکرد اعصاب نیز مهم است.

در جستجوی هندوانه عالی

ویژگی های هندوانه خوب
ویژگی های هندوانه خوب

 

هنگام انتخاب هندوانه، به دنبال هندوانه ای باشید که نسبت به اندازه آن سفت، متقارن و سنگین باشد. در اثر نشستن روی زمین و رسیدن در آفتاب باید یک لکه زرد در قسمت زیرین وجود داشته باشد. اگر لکه بسیار کم رنگ یا سفید باشد، ممکن است خیلی زود چیده شده باشد و رسیده نباشد.

 مطالب مرتبط:

خواص هندوانه برای سلامتی چیست؟

خواص هندوانه
خواص هندوانه

 

 هندوانه یک میان وعده تابستانی شیرین و با کالری کم کالری است. هیدراتاسیون و همچنین مواد مغذی ضروری از جمله ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها را فراهم می کند.

هندوانه حدود 90 درصد آب دارد که برای هیدراته ماندن در تابستان مفید است. همچنین با قندهای طبیعی خود می تواند یک دندان شیرین را سیر کند.

 هندوانه همچنین حاوی آنتی اکسیدان است. این مواد می‌توانند به حذف مولکول‌های منبع قابل اعتماد معروف به رادیکال‌های آزاد یا گونه‌های واکنش‌گر از بدن کمک کنند. بدن رادیکال های آزاد را طی فرآیندهای طبیعی مانند متابولیسم تولید می کند. آنها همچنین می توانند از طریق سیگار کشیدن، آلودگی هوا، استرس و سایر فشارهای محیطی ایجاد شوند.

 اگر رادیکال های آزاد بیش از حد در بدن باقی بمانند، استرس اکسیداتیو می تواند رخ دهد. این می تواند منجر به آسیب سلولی شود و ممکن است منجر به طیف وسیعی از بیماری ها مانند سرطان و بیماری قلبی شود.

 بدن می تواند برخی از رادیکال های آزاد را به طور طبیعی حذف کند، اما آنتی اکسیدان های رژیم غذایی از این فرآیند پشتیبانی می کنند.

 در زیر برخی از راه هایی که آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی موجود در هندوانه ممکن است به محافظت از سلامت فرد کمک کنند، آورده شده است.

پیشگیری از آسم

 برخی از کارشناسان بر این باورند که رادیکال های آزاد در ایجاد آسم نقش دارند. وجود برخی آنتی اکسیدان ها در ریه ها، از جمله ویتامین C، ممکن است خطر ابتلا به آسم را کاهش دهد.

مطالعات تایید نکرده‌اند که مصرف مکمل‌های ویتامین C می‌تواند به پیشگیری از آسم کمک کند، اما یک رژیم غذایی غنی از ویتامین C ممکن است برخی از آنها را محافظت کند.

فشار خون

در یک مطالعه محققان دریافتند که عصاره هندوانه فشار خون را در داخل و اطراف مچ پا افراد میانسال مبتلا به چاقی و فشار خون اولیه کاهش می دهد. نویسندگان پیشنهاد کردند که ال-سیترولین و ال-آرژنین - دو آنتی اکسیدان موجود در هندوانه - ممکن است عملکرد رگ ها را بهبود بخشند.

لیکوپن - آنتی اکسیدان دیگری در هندوانه - ممکن است به محافظت در برابر بیماری قلبی کمک کند. یک بررسی نشان داد که ممکن است این کار را با کاهش التهاب مرتبط با لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا کلسترول "خوب" انجام دهد.

فیتواسترول ها ترکیبات گیاهی هستند که ممکن است به مدیریت لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یا کلسترول «بد» کمک کنند. برخی از دستورالعمل ها توصیه می کنند که روزانه 2 گرم (گرم) فیتواسترول مصرف کنید. 154 گرم گلوله های هندوانه مقدار کمی، 3.08 میلی گرم را فراهم می کند.

کاهش کلسترول LDL ممکن است به جلوگیری از فشار خون بالا و بیماری قلبی عروقی (CVD) کمک کند، اما تأثیر دقیق فیتوسترول ها بر CVD نامشخص است.

سرطان

 منبع معتبر موسسه ملی سرطان (NCI) خاطرنشان می کند که رادیکال های آزاد می توانند در ایجاد برخی از انواع سرطان نقش داشته باشند. استرس اکسیداتیو که آنها ایجاد می کنند می تواند منجر به آسیب سلول های DNA شود.

آنتی اکسیدان های رژیمی موجود در هندوانه، مانند ویتامین C، ممکن است با مبارزه با رادیکال های آزاد به پیشگیری از سرطان کمک کند.

هضم و نظم

هندوانه دارای محتوای آب بالایی است و مقداری فیبر نیز تامین می کند. این مواد مغذی با جلوگیری از یبوست و ترویج منظم حرکات روده به تقویت روده سالم کمک می کنند.

هیدراتاسیون

هندوانه حدود 90 درصد آب است و همچنین الکترولیت هایی مانند پتاسیم را تامین می کند. این باعث می شود که آن را به یک میان وعده سالم در طول ماه های گرم تابستان تبدیل کنید.

مردم می‌توانند هندوانه را تازه، به‌عنوان آب‌میوه، یا منجمد شده به‌صورت برش‌شده برای یک میان‌وعده‌ی سرد خوشمزه بخورند.

مغز و سیستم عصبی

کولین یکی دیگر از آنتی اکسیدان هایی است که در هندوانه وجود دارد، این منبع قابل اعتماد به عملکردها و فعالیت های زیر کمک می کند:

  • حرکت ماهیچه ای
  • یادگیری و حافظه
  • حفظ ساختار غشای سلولی
  • انتقال تکانه های عصبی
  • رشد اولیه مغز

یک نظریه نشان می دهد که کولین ممکن است به کند کردن پیشرفت زوال عقل در بیماری آلزایمر کمک کند، اما شواهد کافی برای تأیید این موضوع وجود ندارد.

درد عضلانی

هندوانه و آب هندوانه ممکن است درد عضلانی را کاهش داده و زمان ریکاوری را پس از ورزش در ورزشکاران بهبود بخشد.

در یک مطالعه انجام شده، ورزشکاران نیم لیتر دارونما یا آب هندوانه با ال سیترولین اضافه شده، 2 ساعت قبل از دویدن در مسابقه نیمه ماراتن مصرف کردند. کسانی که نوشیدنی هندوانه مصرف کردند ۲۴ تا ۷۲ ساعت بعد از مسابقه درد عضلانی کمتری گزارش کردند.

مشخص نیست که آیا مصرف آب هندوانه بدون ال سیترولین افزوده می تواند همین اثر را داشته باشد یا خیر.

پوست

هندوانه حاوی ویتامین C است که بدن برای تولید کلاژن به آن نیاز دارد. کلاژن برای ساختار سلولی و عملکرد سیستم ایمنی ضروری است. ویتامین C همچنین باعث بهبود زخم می شود.

مطالعات منبع معتبر نشان می دهد که ویتامین C ممکن است به ارتقای سلامت پوست، از جمله کاهش خطر آسیب های مرتبط با افزایش سن کمک کند.

سندرم متابولیک

محققان یافته‌هایی را منتشر کردند که نشان می‌دهد هندوانه ممکن است ویژگی‌های سندرم متابولیک، از جمله چاقی و اقدامات قلبی عروقی را بهبود بخشد. در این مطالعه، 33 فرد دارای اضافه وزن یا چاقی به مدت 4 هفته هر روز 2 فنجان هندوانه یا کلوچه کم چرب مصرف کردند.

افرادی که هندوانه خوردند گزارش دادند که نسبت به کسانی که کلوچه خورده بودند کمتر گرسنه بودند و برای مدت طولانی تری احساس سیری می کردند.

علاوه بر این، پس از 4 هفته، کسانی که هندوانه خورده بودند:

  • سطوح بالاتر آنتی اکسیدان در خون آنها
  • کاهش وزن بدن و شاخص توده بدنی (BMI)
  • کاهش فشار خون سیستولیک
  • بهبود نسبت دور کمر به باسن

افرادی که کلوچه ها را خوردند نسبت به گروه هندوانه سطح استرس اکسیداتیو بالاتری داشتند. فشار خون و چربی بدن آنها نیز افزایش یافت.

نتایج نشان می دهد که هندوانه ممکن است یک میان وعده خوب برای افراد مبتلا به چاقی و سندرم متابولیک باشد

خاصیت ادرار آور

برخی از افراد برای کمک به دفع آب و نمک اضافی از داروهای ادرارآور استفاده می کنند. این می تواند برای افراد مبتلا به مشکلات کلیوی، فشار خون بالا و سایر شرایط مفید باشد.

یک مطالعه روی موش در سال 2014 به این نتیجه رسید که اثر ادرارآور هندوانه ممکن است به اندازه فوروزماید، که یک ادرار آور شناخته شده است، موثر باشد. این می تواند آن را به یک گزینه طبیعی برای افرادی که مایعات اضافی دارند تبدیل کند. هرگز بدون مشورت با پزشک خود مصرف یک دیورتیک تجویزی را متوقف نکنید.

 آنچه دیگران می خوانند: