چهارشنبه, ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ ۱۷:۳۰

معرفی به دانه و 6 خاصیت باور نکردنی آن

معرفی به دانه و 6 خاصیت باور نکردنی آن
به دانه یکی از مواد خوراکی است که در طب سنتی نیز خواص درمانی بسیاری برای آن ذکر شده است.

تیتر برتر ؛ به درخت کوچکی است که پوست ساقه و تنه آن قهوه ای بوده و در اکثر نقاط اروپا، نواحی مدیترانه، آسیا و آفریقای شمالی می روید. برگ های آن پوشیده از کرک و صاف است. میوه رسیده آن زرد رنگ، گرد و یا به شکل گلابی و در سطح آن پوشیده از کرک بوده و طعمی مطبوع، شیرین یا کمی ترش داد. به دانه این میوه، به دانه گویند.

در طب سنتی در کنار میوه به، خواص بسیاری نیز برای دانه به و همچنین لعاب به دانه گفته شده است. به دانه در واقع همان هسته های میوه به است که طبیعت سرد و تر دارد. از خیساندن هسته میوه به در آب، لعاب تولید می شود. لعاب این دانه مانند لعاب دانه های کتان، ریحان و کتیرا خاصیت ضد التهابی دارد. بررسی ها نشان می دهد ۲۰ تا ۲۲ درصد وزن دانه های به را لعاب تشکیل می دهد.

 یکی از خواص به دانه رفع بوی بد دهان است. با بلعیدن دانه‌های به می‌توانید تنفس خود را خوشبو کنید. همچنین به دلیل میزان بالای ویتامین B17 دارای خاصیت ضد سرطانی‌ست. سردرد را برطرف می کند. مقوی معده است. سینه را تقویت و صاف می کند. سرفه کودکان را برطرف می سازد. برای درمان بی خوابی دم کرده گل به را با عرق بهار نارنج مخلوط کرده و قبل از رفتن به رختخواب بنوشید.

علاوه بر خواص درمانی، هسته میوه به در صنایع آرایشی و بهداشتی و نساجی نیز کاربرد دارد. از این دانه ها برای ساخت محصولات آرایشی، مجعد کردن موها و در نساجی برای آهار داده پارچه های گران قیمت استفاده می شود.

در این مقاله قصد داریم به 6 خاصیت شگفت انگیز و ویژه به دانه اشاره کنیم.

خواص به دانه

خواص به دانه
خواص به دانه

 

کمک به سلامت پوست

یکی از خاصیت‌های جالبی که لعاب به دانه دارد و بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. تهیه ماسک از این لعاب برای سلامت پوست و مو است. البته ذکر این نکته ضروری‌ است که تهیه ماسک از هر ماده طبیعی نیاز به تست آلرژی دارد. یعنی باید میزان کمی از آن را در بخشی از پوست دست یا روی ساعد امتحان کنید و پس از گذشت چند ساعت در صورت عدم بروز حساسیت، استفاده نمایید.

از لعاب به دانه می‌توانید بصورت مستقیم روی پوست خود استفاده کنید تا پوست شما از مواد مغذی آن بهره‌مند گردد. ماسک به دانه برای پوست خواصی همچون بهبود لک و آکنه، روشن کردن پوست و همچنین رفع چین و چروک دارد. همچنین می‌توانید برای مجعد نمودن موهای معمولی (نه چرب و نه خشک) از لعاب به دانه بر روی ریشه مو استفاده کنید

آرام بخش

این دانه ها خاصیت آرام بخشی بی نظیری دارند. به همین دلیل مصرف هسته میوه به و فراورده های آن در کاهش استرس، تنش‌های عصبی و درمان اختلال تنفسی بسیار موثر است. علاوه بر این، مصرف به دانه کمک فراوانی به کاهش غم و اندوه می کند

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

لعاب هسته میوه به به دلیل داشتن حالت لزج در بهبود عملکرد دستگاه گوارش بسیار موثر است. برای درمان ورم معده توصیه می شود ۴ گرم به‌ دانه را با سه‌ چهارم لیوان آب مخلوط کرده و پس از ایجاد حالت ژلاتینی مورد استفاده قرار داد. علاوه بر این، تانن موجود در این دانه ها، خاصیت ضد التهابی به آن بخشیده و به درمان اسهال و ورم روده کمک می کند.

مطالب مرتبط:

کاهش وزن

هسته های میوه به منبعی غنی از فیبر و ویتامین C است. علاوه بر این، دانه های به  چربی، کالری و نمک کمی دارد. از این رو، مصرف آن به کاهش وزن و لاغری کمک فراوانی می کند.

کمک به سلامت قلب

مصرف به دانه احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. به دانه حاوی پکتین است که کلسترول خون را پایین می‌آورد و به استحکام بیشتر رگ‌ها و جلوگیری از تصلب شراین کمک می‌کند و می‌تواند فشارخون را کاهش دهد. علاوه بر این، با کاهش کلسترول و فشار خون سلامت قلب را تضمین کرده و مانع از ایجاد بیماری های قلبی می شود.

درمان سرفه و سرماخوردگی 

هسته میوه به خاصیت ضد التهابی دارند. از این رو، مصرف آن برای درمان گلودرد و تسکین سرفه بسیار موثر است. با خیساندن این دانه‌ها در آب، از لعاب آن به عنوان داروی سرفه استفاده می شود. این روش درمان، برای کودکان بسیار مفید است. به این منظور توصیه می شود کودکان از ترکیب عسل و لعاب هسته میوه به استفاده کنند. به دانه دارای خواص ضد باکتریایی قوی است. می‌توانید از آن برای رفع بوی بد دهان، گلودرد و آفت‌های دهان استفاده کنید. لعاب موجود در به دانه به رفع گلودرد و سرفه‌های خشک کمک می‌کند. علاوه بر سرفه، هسته به در درمان پنومونی، سرماخوردگی، آسم و بیماری‌های تنفسی بسیار موثر است. توصیه می شود دانه‌های به را در آب جوشانده و سپس مصرف کرد.

آنچه دیگران می خوانند: