دوشنبه, ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ ۰۹:۳۱

جزییات طرح سه نرخی شدن قیمت بنزین در 1401

جزییات طرح سه نرخی شدن قیمت بنزین در 1401
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در خصوص طرح سه نرخی شدن قیمت بنزین توضیحاتی داد.

به گزارش تیتربرتر ؛ جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، در حاشیه مراسم رونمایی از اجرای پنج طرح ملی زیرساخت‌های ایجاد شده در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درخصوص اینکه آیا قرار است سهمیه بنزین به ۳۰ لیتر کاهش پیدا کند، عنوان کرد: «چنین موضوعی قرار نیست، اتفاق بیفتد. بر اساس تبصره ۱۴ اعتبار این مساله پیش‌بینی شده و پایان هر ماه کارت‌های سوخت شارژ می‌شود.»

طرح سه نرخی شدن قیمت بنزین

طرح سه نرخی شدن قیمت بنزین
طرح سه نرخی شدن قیمت بنزین

 

سالاری ضمن اشاره به اینکه روال سوخت‌گیری مانند شرایط قبل انجام می‌شود و موضوعاتی که درباره تغییر قیمت بنزین مطرح می‌شود، مورد تایید نیست، افزود: «زمانی که سامانه هوشمند در سال ۱۳۸۶ اجرایی شد، بر اساس سهمیه‌بندی و این مسئله در سنوات مختلف به صورت متفاوتی وجود داشت و به موازات تولید کارت جایگاه‌داران نیز اتفاق افتاد که اکنون در تمام جایگاه‌ها نیز وجود دارد.»

وی با تاکید بر اینکه سهمیه ۱۵۰۰ تومانی قابل ذخیره است و در کارت‌ها قابلیت ماندگاری دارد، اضافه کرد: «سهمیه دوم نیز همچنان در کارت‌ها وجود دارد. ضمن اینکه می‌توان از کارت جایگاه‌ها نیز استفاده کرد و به دلیل اینکه سطح قیمت‌ها تفاوت ندارد، عمدتا تراکنش‌ها از کارت جایگاه‌داران صورت می‌گیرد.»

سالاری افزود: «موضوع کاهش سهمیه سوخت نرخ دوم به لحاظ اختلاف قیمت بنزین با کشورهای همجوار و مهاجرت کارت ها اعمال شده و موضوع خاصی نیست.»

وی با بیان اینکه بحثی برای افزایش قیمت بنزین مطرح نیست، عنوان کرد: «توزیع بنزین سهمیه ای با نرخ ۱۵۰۰ تومان و آزاد با نرخ ۳هزار تومان به قوت خود باقی است.»

سالاری همچنین ادامه داد: «قرار نیست سهمیه کاهش یابد و بر اساس آنچه در تبصره ۱۴ قانون پیش بینی شده کارت سوخت دارندگان خودرو شارژ می شود.»

واکنش ها به طرح سه نرخی شدن قیمت بنزین

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه به دلیل اختلاف قیمت بنزین با کشورهای همسایه عمدتا بحث مهاجرت صورت می‌گیرد، همچنین ادامه داد: «هیچ تصمیمی درباره سه نرخی شدن قیمت بنزین و یا تغییر سهمیه وجود ندارد.»

این در حالی است که، فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس، در گفت و گویی به صورت تلویحی احتمال ۳ نرخی شدن بنزین را تایید کرد. وی ضمن اشاره به اینکه ذخایر بنزینی دولت منفی شده است، اظهار داشت: «به نظر می رسد که دولت می خواهد واردات بنزین توسط بخش خصوصی را آزاد کند تا از این محل تقاضای مازاد بر سهمیه موجود را پاسخ دهد.»

مطالب مرتبط:

عباسی در پاسخ به این پرسش که آیا کاهش سهمیه بنزین آزاد تصمیم درستی است؟ افزود: «به هر حال باید توجه داشته باشیم که ذخایر بنزینی دولت در حال منفی شدن است. دولت دیگر بنزین مازادی برای عرضه در بازار ندارد و ناچار است که به نوعی مصرف سوخت در کشور را مدیریت کند. بخش زیادی از بنزینی که ما در ایران به قیمت یارانه ای عرضه می کنیم سر از بازار کشورهای همسایه درمی آورد. هم اکنون هر لیتر بنزین در کشورهایی همچون عراق و پاکستان به حدود ۱۵ هزار تومان در هر لیتر رسیده است.

در ترکیه شرایط بدتر بوده و هر لیتر بنزین حدود ۴۰ هزار تومان فروخته می شود. در چنین شرایطی ما بنزین را در ایران به قیمت ۳ هزار تومان عرضه می کنیم. در گازوییل هم وضعیت همینطور است. گازوییلی که ما هر لیتر آن را ۳۰۰ تومان می فروشیم در آن طرف مرزها ۱۱ هزار تومان قیمت دارد. این همان یارانه ای است که سودش به جیب مردم نمی رود و باید مانع آن شد. اما این انتظار که مردم در یک فضای غیر شفاف حاضر به همکاری باشند، شدنی نیست. وزیر نفت باید به صورت شفاف درمورد میزان تولید و هزینه های تولید و قیمت تمام شده به مردم توضیح بدهد تا بتواند آنها را با خود همراه کند.»

همچنین هادی بیگی‌نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، نیز با اشاره به شایعات سه‌نرخی شدن قیمت بنزین، عنوان کرد: «بنده نیز این شایعه را شنیدم که قرار است دولت بنزین را سه‌نرخی کند بعد از پیگیری‌های لازم مشخص شد که این موضوع در دستورکار دولت نیست و حتی در مجلس هم این موضوع در دستورکار نیست.»

بیگی نژاد همچنین ادامه داد: «مدیرعامل شرکت پالایش و پخش، گفته بود از شهریورماه 1401، کارت‌ سوخت خودروهای شخصی، یک سهمیه 60لیتری و یک سهمیه 150لیتری دارند که این موضوع به این علت بود که برخی از این کارت‌ها به مناطق مرزی کشور می‌رفت و سوخت از آنجا به خارج از کشور قاچاق می‌شد.»

وی افزود: «خودروهای داخلی، به‌طور میانگین بیش‌تر از 10 لیتر مصرف نمی‌کنند، بنابراین وقتی در یک کارت شخصی حدود 310 لیتر بنزین داریم (60 لیتر 1500 تومانی و 250 لیتر 3000 تومانی)، عدد بسیار بزرگی است، همچنین هیچ خودرویی نیست که بیش از 1000 کیلومتر در ماه تردد داشته باشد.»

آنچه دیگران می خوانند: