سه شنبه, ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ ۱۰:۲۵

جزئیات طرح جایگزینی فرزندان ایثارگران به جای پدرانشان در دستگاه های دولتی

جزئیات طرح جایگزینی فرزندان ایثارگران به جای پدرانشان در دستگاه های دولتی
بابایی : اگر نیروهایی که از خانواده شهدا، ایثارگران، جانبازان بالای 25 درصد و آزادگان که در دستگاه‌ها فعالیت دارند به هر دلیلی از ادامه فعالیت منفک شوند فرزندان ایثارگران جایگزین آنها خواهند شد.

به گزارش تیتربرتر ؛ علی بابایی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص جایگزینی فرزندان ایثارگران به جای آنها در دستگاه های دولتی اظهار کرد : با اشاره به طرح استفساریه ماده 21 قانون جامع ایثارگران در این ماده به نحوه به‌کارگیری فرزندان شهدا، ایثارگران، جانبازان بالای 25 درصد و آزادگان در دستگاه‌ها اشاره شده بود که در آن آمده است که اگر نیروهایی که از خانواده شهدا، ایثارگران، جانبازان بالای 25 درصد و آزادگان که در دستگاه‌ها فعالیت دارند به هر دلیلی از ادامه فعالیت منفک شوند فرزندان ایثارگران جایگزین آنها خواهند شد.

بابایی بیان کرد : نظر مجلس این است که طبق این ماده، ایثارگرانی که در دستگاه‌های دولتی مشغول به کار هستند پس از بازنشستگی آنها، فرزندانشان به‌جای آنها مشغول کار شوند.دولت ماده 21 قانون جامع ایثارگران را خیلی شفاف قبول ندارد و ادله آنها این است که هرگونه جذب و استخدام از مسیر سازمان اداری و استخدامی باشد و استدلال بعدی این است که دولت برای استخدام خود جانبازان و فرزندان شاهد دچار مشکل است بنابراین مشغول به کار کردن فرزندان آنها پس از بازنشستگی کار مشکلی است.

وی افزود : نظر دیوان عدالت همان نظر دولت است مبنی بر اینکه ماده 21 قانون جامع ایثارگران به‌طور واضح و شفاف دلالت بر این ندارد که فرزندان ایثارگران بالای 20 درصد را وارد دستگاه‌ها کند.در نتیجه استفساریه‌ای در رابطه با اجرای این ماده قانون جامع ایثارگران، مبنی بر اینکه آیا اجرای آن به‌قوت خود باقی است یا خیر ارائه شد که پس از بررسی‌ها، پاسخ اعضای کمیسیون اجتماعی به آن این بود که اجرای این ماده به‌قوت خود باقی است. اعضای کمیسیون اجتماعی به‌روی مصوبه قبلی خود یعنی اینکه فرزندان ایثارگران بالای 20 درصد پس از بازنشستگی آنها در دستگاه‌های دولتی مشغول به کار شوند اصرار دارند لذا اگر نمایندگان در جلسه علنی نیز بر آن اصرار کنند این طرح برای تصمیم‌گیری به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال می‌شود.

مطالب مرتبط :

طرح استفساریه اصلاح ماده ۴۸ قانون

طرح استفساریه اصلاح ماده ۴۸ قانون
طرح استفساریه اصلاح ماده ۴۸ قانون

 

نمایندگان در ۱۰ بهمن ماه پارسال با رای موافق به طرح استفساریه اصلاح ماده ۴۸ قانون ۱ که بر مبنای آن فرزندان ایثارگران می‌توانند در صورت بازنشستگی پدر، در دستگاه ذیربط مشغول به کار شوند؛ موافقت نمودند.

حسن نوروزی رئیس فراکسیون فرهنگ ایثار و شهادت مجلس یازدهم و طرح اصلی استفساریه اظهار کرد: با توجه به لزوم حمایت از ایثارگران و آمار بالای بیکاری در جامعه ایثارگری، هدف از ارائه استفساریه را رفع گره قانونی در ماده 48 قانون 1دولت است و بر مبنای این قانون، در صورت بازنشسته شدن یک ایثارگر در دستگاه دولتی، فرزند وی می تواند جایگزین وی شود.بر اساس این قانون، فرزندان ایثارگر می توانند بعد از بازنشستگی پدر، جایگزین او بشوند و جانبازان، آزادگان و خانواده شهدا نیز شامل این قانون می‌شوند اما دیوان عدالت اداری آن را لغو کرده است. بر این مبنا استفساریه ای به صحن مجلس ارائه شده و با استقبال نمایندگان ملت روبرو شد و ۱۹۶ نفر از حاضران به یک فوریت آن رای دادند.

نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی بیان کرد : در قانون تنظیم یک دولت ماده ۴۸ آمده است: کلیه وزارتخانه ها، موسسات و شرکت های دولتی، سازمان صدا و سیما و تمامی سازمان ها و شرکت هایی که به نحوی از منابع مالی دولت استفاده می کنند و تمام موسسات و شرکت‌های مشمول قانون که نامشان ذکر می شود؛ مکلفند یکی از فرزندان کارکنان شهید، جانباز ۲۵ درصد و به بالا و آزاده اعم از شاغل، فوت شده و یا ازکار افتاده که واجد شرایط عمومی استخدام هستند را، علاوه بر سهمیه استخدامی ایثارگران در آن دستگاه استخدام کنند.

نمایندگان در خصوص استفساریه ماده ۴۸ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت 1 مصوب سال ۱۳۸۴ که دیوان عدالت اداری با یک سوء برداشت از قانون، جلوی اجرای آن را برای فرزندان ایثارگران گرفته بود، رای به یک فوریت آن به صورت یک طرح عادی داده تا در آینده در صحن مطرح شود.

صحبت های کیوان مرادیان

کیوان مرادیان، با اشاره به پیگیری‌های مجلس شورای اسلامی در خصوص قانون تبدیل وضعیت فرزندان ایثارگران اظهار کرد : این پیگیری‌ها توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران و مجلس انجام می‌شود و ما اطلاع داریم که بنیاد برای تبدیل وضعیت استخدامی فرزندان ایثارگران تلاش کرده و اجرای این قانون را پیگیری می‌کند.

وی در خصوص اقدامات مجلس برای تبدیل وضعیت فرزندان ایثارگران، بیان کرد : مجلس نظارت جدی بر روند قانون و مصوبات تبدیل وضعیت فرزندان ایثارگران دارد و به طور مکرر به دستگاه‌های مختلف تذکرات جدی را داده است. ممکن است برخی دستگاه‌ها مقدماتی نیاز داشته باشند که باید آن را فراهم کنند و این فرصت به آنها داده شده است و ما انتظار داریم مطالبات این قشر ارزشمند که امنیت، افتخار و پیشرفت کشور را مدیون زحمات، مقاومت و ازخودگذشتگی آنها هستیم محقق شود و حداقل وظیفه ما این است به خواسته آنها جامعه عمل بپوشانیم.

 آنچه دیگران می خوانند :