شنبه, ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ ۲۲:۳۰

عضو کنگره آمریکا در واکنش به کمک‌ها به اوکراین: ما خودپرداز نیستیم

فارس : «لورن بویبرت» نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت کلورادو در پیامی توییتری به تصمیم دولت «جو بایدن» برای کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین به شدت انتقاد کرد.

یک نماینده مجلس نمایندگان آمریکا با اعتراض به حجم بالای کمک‌های مالی این کشور به اوکراین گفت که بایدن باید بداند که ما آمریکا هستیم نه خودپرداز.

«لورن بویبرت» نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت کلورادو در پیامی توییتری به تصمیم دولت «جو بایدن» برای کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین به شدت انتقاد کرد.

وی در این پیام توییتری نوشت: «۱۳.۷ میلیارد دلار (کمک) بیشتر به اوکراین؟ ولخرجی دموکرات‌ها هرگز به پایان نمی‌رسد. بایدن باید درک کند که ما آمریکا هستیم نه خودپرداز».

چند روز پیش بود که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از تخصیص بسته کمک نظامی حدود سه میلیارد دلاری به اوکراین خبر داد و گفت که این بزرگ‌ترین تعهد واشنگتن تاکنون است.

در بیانیه مطبوعاتی کاخ سفید که چهارشنبه (۲۴ اوت) منتشر شد، به نقل از بایدن آمده است: ایالات متحده متعهد به حمایت از مردم اوکراین در ادامه مبارزه برای دفاع از حاکمیت خود است. به عنوان بخشی از این تعهد، مفتخرم که بزرگ‌ترین بخش کمک امنیتی خود تا به امروز را اعلام کنم؛ حدود ۲.۹۸ میلیارد دلار سلاح و تجهیزاتی که از طریق ابتکار کمک امنیتی اوکراین ارائه خواهد شد.

به گفته بایدن، کمک‌های جدید به کی‌یف این امکان را می‌دهد که سامانه‌های دفاع هوایی، توپخانه و مهمات، سامانه‌های هوایی ضد پهپاد و رادار جدید دریافت کند.

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونتسک از اوکراین، به این این کشور نیرو اعزام کرد و از آغاز عملیات نظامی ویژه خبر داد. روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونتسک اعلام کرده و گفته است که قصد تصرف اراضی اوکراین را ندارد.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند. به رغم حمایت‌های غربی‌ها، در صحنه میدانی روسیه توانسته لوهانسک در منطقه شرقی دونباس اوکراین را به کنترل خود درآورده و در تلاش برای تسلط بر همه مناطق دونتسک است.