چهارشنبه, ۰۹ شهریور ۱۴۰۱ ۱۰:۲۴

علت افزایش شدید قیمت لبنیات از نگاه کارشناسان اقتصادی /1401

علت افزایش شدید قیمت لبنیات از نگاه کارشناسان اقتصادی /1401
سرانه مصرف لبنیات در ایران پیش تر در حدود 70 کیلوگرم بوده است ولی در حال حاضر کمتر از این مقدار است.

به گزارش تیتربرتر ؛ با افزایش قیمت کالای خوراکی ، قیمت شیر خوراکی نیز افزایش یافت به گونه ای که قیمت بعضی شیر ها به 40 هزار تومان هم می رسد .

سید محمدرضا بنی طبا، کارشناس اقتصادی، در خصوص این افزایش قیمت ها اظهار می کند : قیمت شیر خام بر روی افزایش قیمت محصولات لبنی تا 90 درصد اثرگذاری دارد و میانگین افزایش قیمت محصولات لبنی براساس گزارش مرکز آمار کمتر از 80 درصد بوده است.در اردیبهشت ماه بالغ بر 10 هزار تن مازاد شیر در بازار وجود داشت که اگر به بازار عرضه می‌شد به طور کلی دامداری کشور تعطیل می‌شد؛ کارخانه‌ها تعهد دادند و بدون اینکه دولت هزینه‌ای کند این 10 هزار تن را جذب کردند.

وی افزود : تا قبل از اردیبهشت ماه حدود ده قلم کالای لبنی داشتیم که مشمول قیمت گذاری دستوری بود، در اردیبهشت ماه تعداد این اقلام را به 4 قلم کاهش دادند و این 4 قلم شامل شیر کیسه‌ای، شیر بطری کم چرب، پنیر یواف نسبتا چرب و ماست دبه‌ای ساده است که نرخ آنها دستوری تعیین می‌شود و از اردیبهشت ماه تاکنون قیمت آن هیچ تغییری نکرده است.مابقی کالاها از جمله ماست همزده پرچرب، شیرکاکائو، شیرقهوه، شیر پرچرب پروبیوتیک و انواع اقسام مواد لبنی براساس عرضه و تقاضا قیمت گذاری می‌شوند و کارخانه‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنند و قیمت اقلام خود را تعیین می‌کنند و از طرف دیگر آیین نامه ضابطه قیمت گذاری محصولات تولید داخل مصوب سال 1389 نیز در این قیمت گذاری اثرگذار است که براساس آن قیمت تمام شده کالا باید به علاوه 17 درصد سود قانونی شود.

بنی طبا تصریح کرد :  سود تمام کارخانه‌ها پایین‌تر از ده درصد است.به این شکل نیست که یک تولید کننده هر قیمتی را که می‌خواهد بر روی محصولات خود بگذارد.قیمت شیرخام به تنهایی نزدیک به 80 درصد گران شده است و این محصول ماده اصلی محصولات لبنی است و امکان اینکه قیمت‌ها  تغییر نکند وجود ندارد تا پایان شهریور تکلیف شیر خام روشن می‌شود و آیا اینکه دامداران می توانند با کیلویی 12 هزار تومان شیر خام را عرضه کنند یا خیر که احتمالا خواهند توانست و در نیمه دوم سال ما مازاد عرضه خواهیم داشت در صورتی که قیمت نهاده‌ها تغییر نکند اما اگر قیمت نهاده‌ها تا پایان شهریور تغییر کند و دامدار نتواند با کیلویی 12 هزار تومان شیر را عرضه کند طبیعتا با افزایش قیمت شیرخام قیمت محصولات لبنی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد :سرانه مصرف لبنیات در ایران متاسفانه و در حالت خوشبینانه قبل از اجرای طرح در حدود 70 کیلوگرم بوده است ولی سرانه مصرف لبنیات در حال حاضر قطعا کمتر از این مقدار است.

مطالب مرتبط :

افزایش قیمت لبنیات با حذف ارز ترجیحی

افزایش قیمت لبنیات با حذف ارز ترجیحی
افزایش قیمت لبنیات با حذف ارز ترجیحی

 

در اردیبهشت ماه اسماعیل خاتمی عضو انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی عدم تخصیص ارز ترجیحی برای واردات نهاده را چالش اصلی تولیدکنندگان محصولات لبنی دانست و افزود: با حذف ارز 4200 تومانی برای واردات نهاده پیش‌بینی می‌شود قیمت شیر خام حدود 100 درصد افزایش نرخ را تجربه کند و این افزایش نرخ به این معناست که قدرت خرید مردم کاهش پیدا می‌کند.تورم باعث افزایش محصولات لبنی شده است و کارخانه‌ها تمایلی برای افزایش قیمت‌ها ندارند چراکه با افزایش نرخ میزان تقاضا برای خرید کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد : حذف ارز ترجیحی باعث خواهد شد در حوزه صادرات نیز با چالش‌های جدی مواجه شویم و بخش جدی از بازارهای صادراتی را از دست می‌دهیم. اینجا این پرسش مطرح است که با افزایش نرخ شیر خام، آیا مصرف‌کنندگان کشش خرید این محصول را خواهند داشت؟ بدون تردید با افزایش نرخ شیر خام میزان مصرف محصولات لبنی در کشور کاهش پیدا می‌کند و از سوی دیگر بازارهای صادراتی نیز از بین می‌رود.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی کشور نیز درباره علت تفاوت قیمت شیر از دامداری تا خرده‌فروشی گفت: شیرخام از سال گذشته تا کنون رشد دو برابری قیمت را تجربه کرد. اما این فقط یک بخش ماجراست که خبرگزاری تسنیم هم به آن اشاره کرد؛ اما پرداختن تک‌بعدی به ماجرا مخاطبان را بیشتر گمراه می‌کند تا آنکه آگاه سازد. چراکه قیمت شیرخام تنها متغیر در تولید محصولات لبنی نیست.

افزایش قیمت ها در چند سال اخیر

هر پاکت شیر یک لیتری پگاه با قیمت یک هزار و ۴۰۰ تومان در سال ۹۱ به فروش می رسید.شیر یک لیتری پگاه در سال ۱۴۰۱ با قیمت ۲۹ هزار تومان به فروش می رسد.در نتیجه قیمت شیر از ۱۴۰۰ تومان به ۲۹ هزار تومان رسیده است. قیمت این محصول از سال ۹۱ تا ۱۴۰۱ با افزایش ۲۷ هزار تومانی، حدودا ۲۰ برابر شده است.ماست ۷۰۰ گرمی پرچرب با قیمت ۹۵۰ تومان در سال ۹۱ به فروش می رسید.هر بسته ماست ۹۰۰ گرمی در سال ۱۴۰۱ حدودا با قیمت ۳۵ هزار تومان به فروش می رسد.قیمت ماست در ۱۰ سال از ۹۵۰ تومان به ۳۵ هزار تومان رسیده است. این محصول از سال ۹۱ تا ۱۴۰۱ با افزایش قیمت ۳۴ هزار تومانی، حدودا ۳۶ برابر شده است.

در سال ۹۱ قیمت پنیر پاکتی ۴۰۰ گرمی ۱۷۵۰تومان بوده است.اما امسال هر بسته پنیر ۴۰۰ گرمی پگاه با قیمت ۴۰ هزار تومان به فروش می رسد.قیمت پنیر از ۱۷۵۰ تومان به ۴۰ هزار تومان رسیده است. قیمت این محصول از سال ۹۱ تا ۱۴۰۱ با افزایش ۳۸ هزار تومانی،حدودا ۲۳ برابر شده است.

آنچه دیگران می خوانند :