چهارشنبه, ۰۹ شهریور ۱۴۰۱ ۰۸:۵۵

دلیل کاهش سهمیه بنزین خودروها مشخص شد

خبر آنلاین : معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی در پایان تاکید کرد: هیچ گونه افزایش قیمت بنزینی پس از کاهش ۱۰۰ لیتری سهمیه بنزین آزاد خودروهای شخصی، رخ نخواهد داد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: کاهش ۱۰۰ لیتری سهمیه آزاد کارت‌های سوخت شخصی، با هدف مبارزه با قاچاق بنزین صورت گرفته است.

جلیل سالاری در یک برنامه تلویزیونی افزود: با توجه به روند افزایشی مصرف بنزین در کشور از یک سو و افزایش اختلاف قیمت بنزین در داخل نسبت به کشورهای همجوار، به حدی که در برخی از کشورهای همسایه قیمت بنزین تا ۴۰ و ۵۰ هزار تومان هم می رسد، شاهد مهاجرت کارت های سوخت به مناطق مرزی هستیم.

وی همچنین گفت: جهت مدیریت و جلوگیری از قاچاق سوخت، تصمیم به کاهش سهمیه های آزاد گرفتیم؛ در کارت سوخت هر شخص، یک سهمیه ۶۰ لیتری با قیمت ۱۵۰۰ تومان و یک سهمیه مازاد وجود دارد و مالکان خودرو، می‌توانند از کارت آزاد جایگاه ها نیز استفاده کنند.

این مقام مسئول تاکید کرد: ارزیابی تراکنش های سامانه در جایگاه های سوخت نشان می دهد، خودروهای شخصی بین ۲ تا ۳ درصد از سهمیه نرخ دوم خود استفاده و مابقی نیاز خود را با استفاده از کارت های آزاد موجود در جایگاه های سوخت، تامین می کنند که کارت جایگاه داران به وفور در جایگاه ها یافت می شود.

وی ادامه داد: با افزایش مهاجرت کارت های سوخت به مناطق مرزی، عمده این سهمیه آزاد در این مناطق تخلیه می شود که به افزایش قاچاق سوخت دامن زده است.

خودروها عملاً در طول یک ماه سه هزار کیلومتر جابجا نمی شوند که بخواهند از ۲۵۰ لیتر سهمیه نرخ دوم استفاده کنند؛ ‌ این مسئله از گذشته مطرح بوده و تصمیم کاهش سهمیه نرخ دوم، چالشی را ایجاد نخواهد کرد.

سالاری درخصوص شرایط خاص مانند ایام افزایش مسافرت ها توضیح داد: هر تلمبه در جایگاه های سوخت، دو کارت آزاد دارد که ۱۰ هزار لیتر سهمیه دارند و افراد می توانند از کارت های آزاد موجود در جایگاه ها استفاده کنند.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی در پایان تاکید کرد: هیچ گونه افزایش قیمت بنزینی پس از کاهش ۱۰۰ لیتری سهمیه بنزین آزاد خودروهای شخصی، رخ نخواهد داد.

بر اساس اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، ‌ از ماه آینده سهمیه آزاد بنزین خودروهای شخصی از ۲۵۰ لیتر به ۱۵۰ لیتر کاهش خواهد یافت.