دوشنبه, ۰۷ شهریور ۱۴۰۱ ۱۲:۲۰

نگاهی کوتاه به تاریخ سیم و کابل در ایران و جهان

سیم و کابل از جمله مواردی است که برای گسترش برق و برقراری ارتباطات در سطح جهان نقش به‌ سزایی را ایفا می‌کند.

 آیا می‌دانید ابداع اولیه سیم و کابل در جهان در چه زمانی اتفاق افتاده است؟ به نظر شما واردات سیم و کابل در ایران برای اولین بار در چه برهه زمانی بوده است؟ اگر از جمله افرادی هستید که به دنبال آشنایی بیشتر با تاریخ کارخانجات سیم و کابل در ایران و جهان هستید این مطلب برای شماست؛ با ما همراه باشید.

نگاهی مختصر به تعریف سیم و کابل

سیم برق یک استوانه نرم و انعطاف‌پذیر است که به کمک یک فلز و یک عایق شروع به انتقال انرژی الکتریکی می‌کند. سیم برق به سه دسته کلی تقسیم می‌شود: سیم برق افشان، سیم برق نیمه افشان و سیم برق مفتول. کابل برق به مجموعه‌ای از رشته سیم‌های درهم تنیده شده گفته می‌شود که جریان الکتریکی را جهت انتقال توان و سیگنال هدایت می‌کند. انواع کابل عبارتند از: کابل مخابراتی، کابل کنترل، کابل ضد حریق و...

همان‌طور که می‌دانید زندگی ما در قرن حاضر بسیار وابسته به برق است و در این وابستگی، سیم و کابل نقش اساسی را ایفا می‌کند؛ در ادامه با تاریخچه سیم و کابل و کارخانجات تولید این تجهیزات در جهان و ایران بیشتر آشنا می‌شویم.

تکه-کابل

تاریخچه سیم و کابل در جهان

قبل از اینکه به تاریخچه سیم و کابل در ایران برسیم بهتر است نگاهی مختصر به روند توسعه این صنعت در جهان بیندازیم. در سال ۱۸۳۰ میلادی استفاده از کابل در صنعت کشتیرانی رواج زیادی داشت، سپس با مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی سیم با هادی مس نیز به وجود آمد ولی این سیم‌ها هیچ عایقی نداشتند و خطرات ناشی از برق گرفتگی جان انسان‌ها را تهدید می‌کرد.

در سال ۱۸۷۶ کابل با روکش کائوچوی طبیعی و لاستیک که از چند رشته سیم در هم تنیده تشکیل می‌شد، به وجود آمد. با افزایش شبکه‌های ولتاژ، استفاده از کابل بیشتر شد. در سال ۱۹۳۵ یک فرد سوئیسی به نام "بورل" دو الکترود را در داخل روغن قرار داد به طوری که به کمک لایه‌های مختلفی از کاغذهای عایق در میان دو الکترود، ولتاژ شکست مواد را اندازه‌گیری کرد و به تجربه ثابت شد که با بهبود شرایط، کیفیت ساخت عایق‌های کاغذی افزایش یافته و می‌توان از آنها در ولتاژهای بالاتری استفاده کرد. به مرور زمان و با پیشرفت صنعت کابل‌ سازی استفاده از موادی مانند PVC و EPR بیشتر شد.

تاریخچه سیم و کابل در ایران

اگر نگاهی به مستندات تاریخی موجود در کشور بیندازیم، متوجه می‌شویم که اولین شخصی که سیم و کابل را وارد ایران کرد فردی به نام محمدحسین امین‌الضرب ملقب  بود. او این کار را در سال ۱۲۸۲ خورشیدی انجام داد و از آنجایی که استفاده از سیم و کابل برای راه‌اندازی کارخانجات تولیدی و کارگاه‌ها بسیار مهم بود، روزبه‌روز استفاده از سیم و کابل افزایش پیدا کرد.

همین امر اقتصاددانان و سرمایه‌داران را به این سمت کشاند که باید خودکفا عمل کنند و ساخت و توسعه سیم و کابل داخلی از همان زمان آغاز شد؛ البته در ابتدا به دلیل کمبود دانش نوین در این زمینه مشکلاتی به وجود آمد ولی پس از پیشرفت‌های علمی و فنی در این‌باره بالاخره اولین کارخانه در ایران تأسیس شد.

سیم و کابل

تاریخچه اولین کارخانجات تولید سیم و کابل در ایران

اولین کارخانه تولید سیم و کابل در ایران در سال ۱۳۵۹ فعالیت خود را آغاز نمود. شروع فعالیت کارخانه تولیدی ابتدا تولید سیم بود. سپس با به وجود آمدن رساناها اقدام به تولید کابل صورت گرفت. از اولین کارخانه‌‌های تأسیس شده در ایران می‌توان به کارخانه‌های فروزنده، دیاموند (هادی برق)، الکتریک خراسان و سیمکو اشاره کرد. به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی و ماشین‌ آلات این روند پیشرفت قابل توجهی پیدا کرد و امروزه بیش از ۲۵۰ کارخانه فعال در زمینه تولید سیم و کابل وجود دارند. اگر به دنبال اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، میتوانید لیست کارخانجات سیم و کابل در ایران را در وبسایت تکه کابل مشاهده نمایید.

سخن پایانی

ما در این مقاله از اهمیت وجود کارخانجات برای رهایی از واردات صحبت کردیم و با تاریخچه اولین کارخانه سیم و کابل در ایران آشنا شدیم. این صنعت در کشورمان در حال پیشرفت بوده و پروژه‌های متعددی در سطوح مختلف در حال انجام است. اگر شما هم کارفرما یا پیمانکار چنین پروژه‌هایی هستید، به راحتی می‌توانید متراژ سیم و کابل مربوط به پروژه‌های خود را از جدول محاسبات سیم و کابل به صورت دقیق بررسی کنید؛ در ضمن کافیست به وب‌سایت تکه کابل به نشانی tekecabl.ir مراجعه کرده و از سایر امکانات آن استفاده نمایید. شما در وبسایت تکه کابل می‌توانید به ثبت آگهی رایگان در حوزه صنعت برق و مخابرات پرداخته و هر آنچه که نیاز دارید در بین هزاران آگهی این حوزه جستجو نمایید.