دوشنبه, ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ ۱۵:۴۳

ضرورت استفاده از دانشگاهیان در مسائل سیاسی

ضرورت استفاده از دانشگاهیان در مسائل سیاسی
دانشگاه ها باید برای حکمرانی و سیاستگذاری در مسائل مهم کشور و جامعه چاره‌اندیشی و تدبیر کنند و مشارکت داشته باشند

به گزارش تیتربرتر ؛ الله متفکرآزاد نماینده آذربایجان شرقی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ، در نخستین هم اندیشی اندیشکده‌های حکمرانی و قانونگذاری استان‌ها، گفت: یکی از نیازهای مهم در حوزه قانون گذاری و سیاستگذاری راهکار اندیشی برای موضوعات و مسائل محلی و منطقه‌ای برای کمک به نمایندگان مجلس است. مرکز پژوهش‌ها بخشی از بار بزرگ نیاز به کار کارشناسی و علمی برای مشکلات و بحران‌های محلی منطقه‌ای و ملی را برعهده گرفته، به طوری که گزارش های مرکز پژوهش ها در کرسی دانشگاه راهگشاست لذا مرکز پژوهش‌ها یک نماد مهم از حکمرانی اندیشه‌ای موفق در نظام ماست.
وی اضافه کرد : استفاده از ظرفیت و توان دانشگاهی اقدام خوبی است که مرکز پژوهش‌ها دنبال می‌کند. با این رویکرد دانشگاه ها به جای اینکه صرفا درگیر اداره کارها و حوزه علم باشند برای حکمرانی و سیاستگذاری در مسائل مهم کشور و جامعه چاره‌اندیشی و تدبیر می کنند و یافتن راهکار برای مشکلات و معضلات و مسائل کشور جزو دغدغه‌های جامعه دانشگاهی کشور می شود.

او در پایان از رییس مرکز پژوهش‌ها و بدنه اجرایی و کارشناسی مرکز برای تشکیل اندیشکده های حکمرانی در استان‌ها و پیوند میان آنها قدردانی کرد.

مطالب مرتبط :

طرح تحول همکارى هاى دانشگاه ها و موسسات پژوهشى وفناورى با جامعه وصنعت در سال 98

طرح تحول همکاری های دانشگاهی و جامعه
طرح تحول همکاری های دانشگاهی و جامعه

 

دانشگاه ها و مراکز علمی جایگاه تولید علم و دانش هس تند. این علم باید به بهبود شرایط زندگی تبدیل شود و مهمترین حوزه بهره برداری از آن در رفع مشکلات جامعه وصنعت است. بی تردید وجود قید و بندهای مختلف، امکان ایجاد ارتباط و تعامل مناسب را از دانشگاه ها با محیط بیرون خواهد گرفت و الزام است تسهیلات مناسبی برای رفع آنها فراهم آید. مطالعات نش ان می دهد در کشورهای توس عه یافته، ارتباط و همکاری بین مراکز علمی و جامعه از پشتوانهای قوی برخوردار است. در این کشورها بیشتر تحولات از دانشگاه و مراکز تحقیقاتی آغاز شده و دانشگاه ها پیشگام بهبود شرایط و توسعه هستند. در حالی که در کش ورهای درحال توس عه این ارتباط ضعیف و کمرنگ است. صاحب نظران دانشگاهی و صنعتی معتقدند که انعطاف و پویایی دانش گاه ها برای انجام تحقیقات پایه های و صنعتی، از عوامل اساسی ارتباط تنگاتنگ دانشگاه با جامعه و صنعت است.

ضرورت مشارکت اساتید، دانشجویان و دانشگاهیان برای شناسایی و رفع مسائل جامعه و اهمیت

دانشگاه تهران
دانشگاه تهران

 

ضمن تاکید براینکه دانشگاهیان، مجریان و مدیران برای تحقق فرمایشات حضرت امام(ره) در بحث مبدا تحول بودن دانشگاه و حوزه، بسیار بسیار کم عمل کرده‌اند، ضرورت مشارکت اساتید، دانشجویان و دانشگاهیان برای شناسایی و رفع مسائل جامعه و اهمیت استفاده از ظرفیت‌های علمی از سوی دستگاه‌های اجرایی را مورد تاکید قرار داد.
پیش از این محمدهادی ایمانیه استاندار فارس صبح دوشنبه ۱۶ خرداد در نشست تخصصی مسیر تحول؛ "دانشگاه و دولت؛ منطق حکمرانی" که به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار شد، گفت: ما از زمانیکه حضرت امام(ره) فرمود، مبدا تحول کشور دانشگاه و حوزه است، در موضوع ضرورت مشارکت دانشگاه‌ها بحث کرده‌ایم، اما اکنون که بیش از ۴۰ سال می‌گذرد، اگر بپرسیم که دانشگاهیان، مجریان و مدیران چه میزان به این راهنمایی ارزشمند امام توجه و عمل کردند، اقرار می‌کنم که بسیار بسیار کم بوده است.
ایمانیه با اشاره به اینکه علیرغم اثرگذاری و اهمیت برگزاری همایش‌ها و جلسات و ... به عنوان مقدمه و گام اول در بسیاری از حرکت‌ها و اقدامات، نباید تنها به همین اقدام بسنده کرد زیرا با همایش و کنفرانس، کار به جایی نخواهد رسید، گفت: از دوستان دانشگاهی، درخواست می‌کنم که در خصوص شناسایی مشکلات شهر، استان و کشور خود، جست و جو، پژوهش و تحقیق و برای حل این مشکلات راهکار ارائه کنند.
او با بیان اینکه اساتید دانشگاه، دانشجویان و نخبگان، در انجام تحقیق و پژوهش پیرامون مسائل و مشکلات مبتلابه جامعه، به حوزه تخصصی خود اکتفا نکنند، گفت: امروز ما با بحران آب مواجه هستیم، مسئله‌ای که فارس و بسیاری از مناطق کشور با آن مواجه هستند و مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است.

استاندار فارس با بیان اینکه دانشگاه‌ها، مراکز علمی و حوزه‌ها، می‌توانند در شناسایی و رفع مشکلات کشور، کمک کنند، گفت: باید این باور را ایجاد و تقویت کنیم که اساتید، دانشجویان و نخبگان جامعه، ظرفیت‌هایی هستند برای شناسایی و حل مشکلات و باید اقرار کنیم که نتوانستیم از استعدادهایمان به خوبی استفاده کنیم.

ایمانیه از اساتید دانشگاه درخواست کرد که جلسات مشورتی را جدی گرفته و بدون اکراه و با تمایل کامل و داشتن برنامه در این نشستها حاضر شوند و حتی خود را به چنین جلساتی تحمیل کنند تا شاهد رفع تدریجی مشکلات اساسی جامعه باشیم.

انچه دیگران می خوانند :