دوشنبه, ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ ۱۳:۳۱
رئیس کمسیون عمران مجلس شورای اسلامی :

معرفی مقصران حادثه متروپل + فیلم

رئیس کمسیون عمران مجلس شورای اسلامی :
محمدرضا رضایی کوچی : طی گزارشی که به هیات رئیسه مجلس و قوه قضاییه ارائه شده، متاسفانه ناظری که برای پروژه متروپل انتخاب شده بود صلاحیت نداشته است

به گزارش تیتربرتر ؛ محمدرضا رضائی کوچی رئیس کمسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نهایی شدن گزارش کمیسیون عمران در مورد حادثه ریزش ساختمان متروپل اظهار کرد: از ابتدای کار در انتخاب مشاور و ناظر پروژه کوتاهی صورت گرفته؛ چرا که فرد و شرکت مذکور صلاحیت کافی نداشته و مجوز آن نیز غیرقانونی بوده است. همچنین در حین ساخت‌وساز نیز ناظرهای متعددی تغییر کردند و علی‌رغم ارائۀ گزارش وضعیت نامناسب ساختمان متروپل به شهرداری آبادان، این مجموعه توجهی به تخلفات نکرده است و همچنین مسئولان در رده‌های مختلف نیز که از این وضعیت اطلاع داشتند، در انجام وظایف خود کوتاهی کردند.

وی افزود : از نظر کمیسیون عمران مالک ساختمان تخلفات فراوانی داشته و شهرداری و سازمان نظام مهندسی نیز علی رغم مشهود بودن تخلفات در حین ساخت، کوتاهی کرده و به تخلفات توجهی کردند. از طرفی انتظار داشتیم وزارت راه و شهرسازی نیز به عنوان ناظر عالیه و منطقه آزاد نیز به عنوان متولی مدیریت عمرانی در منطقه آزاد آبادان به این موضوع ورود کرده و وظایف قانوین خودشان را انجام می‌دادند که متاسفانه آن‌ها نیز کوتاهی کردند.

کوچی گفت : گزارش کمیسیون عمران درخصوص ریزش ساختمان مترو پل تقدیم هیات رئیسه مجلس شده و یک نسخه آن نیز به قوه قضاییه ارسال‌شده تا با متخلفان برخورد شود. ازنظر ما در کنار مالک، شهرداری آبادان و سازمان نظام‌مهندسی بیشترین تخلف را داشتند و البته دستگاه‌های ناظر نیز به وظایف خودشان به‌خوبی عمل نکردند.

 همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسات علنی هفته جاری، به بررسی گزارش کمیسیون عمران در خصوص فروریزش ساختمان متروپل آبادان می پردازند

احمد وحیدی وزیر کشور ، در ۱۸ مردادماه در حاشیه بازدید و بررسی زیرساخت‌های مرزهای شلمچه و چذابه، در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص بلاتکلیفی وضعیت ساختمان متروپل و این‌که چرا هنوز ساختمان تخریب نشده و هیچ کسی مسئولیت نمی‌پذیرد، اظهارکرد: سازمان منطقه آزاد اروند پس از اینکه کسی مسئولیت کار را نپذیرفت، خود را به‌عنوان کارفرما معرفی و پروژه را به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) واگذار کرد، پیگیری‌ها و بررسی‌هایی که از سوی این پیمانکار صورت پذیرفت مورد ارزیابی قرار گرفت و مدل‌های ارائه شده برای تخریب بقایای ساختمان، چند مرتبه به این سازمان ارائه شد، اما هر بار در محاسبات صورت گرفته، مشکلاتی پدیدار می‌شد
امکان انجام برخی مدل‌های تخریب در این ساختمان نبود، بنابراین انتخاب مدل تخریب زمان‌بر شد، حتی ستون‌های ساختمان برای آزمایش به تهران منتقل شد و حتی بحث تغییر پیمانکار نیز در شورای تامین به میان آمد، اما پیمانکار مذکور برای اول مردادماه وعده آغاز عملیات را داد که این زمان نیز به دلیل عدم جمع‌بندی در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) به تاخیر افتاد، در حال حاضر دستگاه‌های مورد نیاز به سمت آبادان حرکت داده شده و ظرف امروز تا فردا به محل می‌رسد و احتمالا از هفته آینده، عملیات تخریب آغاز خواهد شد

وی اعلام کرد متروپل از بحث بحران، بحرانش تمام شده و دیگر مورد بحران نیست. یک ساختمان است که در اختیار منطقه آزاد است

مطالب مرتبط :

علت ریزش متروپل از زبان استاد دانشگاه تهران

ساختمان متروپل آبادان
ساختمان متروپل آبادان

 

بهروز گتمیری استاد دانشکده عمران دانشگاه تهران در جلسه بررسی دلایل فروریزش متروپل و حوادث مشابه، توضیح می دهد که اینکه نظام مهندسی به جای ارتقای کیفیت دنبال ارتفای معیشت مهندسان است، خنده دار است.دکتر گتمیری میگوید جدایی نظام فنی اجرایی از نظام مهندسی از اشتباهات قانونی است.
 استاد دانشکده فنی، عضو سابق شورای عالی کانون و رییس سابق جامعه مهندسین مشاور با بررسی نظام مسئولیت و نظام آموزش مهندسی در کشور و تطبیق آن با سایر کشورها گفت: نظام آموزشی، اقتصادی، اجتماعی و ... که سبب چنین شرایطی شده است، در این فاجعه نقش دارند و به تبع آن حوزه مهندسی نیز در این حادثه نقش دارند.
او افزود : فساد و رانتی که در این پروژه اتفاق افتاده و از همه مهم‌تر مشارکت شهرداری در این پروژه یکی از مصادیق بارز انحراف است. یعنی نهاد بازرسی، خود با سرمایه‌گذار شریک شده است. ما بارها از مشارکت بخش خصوصی با بخش دولتی سخن گفته‌ایم. اما نگفته‌ایم که بازرس برود با سرمایه‌گذار شریک شود. این نتیجه یک بهم‌ریختگی ساختاری کلان در بدنه نظام ساخت و ساز است.
گتمیری در سخنان خود با اشاره به نظام فنی و اجرایی گفت: ما دو نظام در بخش مهندسی داریم. یکی نظام فنی و اجرایی که از سوی سازمان برنامه و بودجه حدود ۷۰ سال قبل پایه‌گذاری شد .نظام فنی و اجرایی، یک نظام سه عاملی است که شامل شرکت‌های ۵۰ ساله و ۶۰ ساله متخصص در صنعت احداث و بخش ساخت و ساز و انرژی است که نظام مهندسی اجازه ورود اینها را به ساخت و ساز شهری نمی‌دهد. این متخصصان در نظام مهندسی حذف می‌شوند. نظام مهندسی هم باید نقشش تایید صلاحیت و دادن محوز حرفه‌ای کار به مهندسان باشد؛ به ویژه با توجه به نظام آموزشی ما که بسیار مشکل دارد .

دومین نظام نظام مهندسی است که ورود نظام مهندسی به حوزه تامین معیشت و مسائل مالی بزرگ‌ترین انحراف از نقش تایید صلاحیت خود بود. به دلیل اینکه نظام مهندسی خود را مسئول معیشت مهندسان می‌داند نه مسئول ارتقای کیفیت مهندسان. نظام مهندسی در حال حاضر ۵ درصد از درآمد مهندسان ناظر را دریافت می‌کند و تبدیل به یک قدرت بزرگ اقتصادی شده است.
دکتر گتمیری وجود دو نظام موازی برای صنعت ساخت و ساز را یکی از آسیب‌های این حوزه دانست و با اشاراتی نظام‌های ساخت‌وساز مشابه در کشورهای دیگر نظیر فرانسه را تشریح کرد . وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش ورود بیمه به حوزه ساخت و ساز را به نوعی کنترل خودکار تشبیه کرد. در این بخش بیمه مکلف به تامین خسارت است لذا خود به نوعی کیفیت پروژه‌ها را کنترل می‌کند.

آنچه دیگران می خوانند :