یکشنبه, ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ ۰۹:۳۸

جزئیات تسهیلات نهضت ملی مسکن در سال 1401

جزئیات تسهیلات نهضت ملی مسکن در سال 1401
عضو هیئت مدیره بانک عامل بخش مسکن از انعقاد قرارداد خودمالکی ۴۰ هزار و ۹۰۲ واحد به مبلغ ۱۳ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان خبر داد .

به گزارش تیتربرتر ؛ سید محسن فاضلیان عضو هیئت‌مدیره بانک تخصصی بخش مسکن در خصوص ارائه تسهیلات خودمالکی به طرح نهضت ملی مسکن، قراردادهای منعقده، مبلغ قرارداد و همچنین میزان واریزی به حساب سازندگان اظهار کرد: از ابتدای اجرای طرح تاکنون قرارداد ۴۰ هزار و ۹۰۲ واحد به مبلغ ۱۳ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان منعقد شده است. از مجموع قراردادهای منعقد شده به میزان ۱۳ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان، مبلغ ۶ هزار و ۴۰۸ میلیارد تومان به حساب خودمالکان پرداخت شد.
گفتنی است ارائه تسهیلات خودمالکی طرح نهضت ملی مسکن مرحله به مرحله و بر اساس پیشرفت فیزیکی به خودمالکان پرداخت می‌شود.

علت دیرکرد در پرداخت تسهیلات نهضت مسکن

علت دیرکرد در پرداخت تسهیلات مسکن
علت دیرکرد در پرداخت تسهیلات مسکن

 

بیست و چهارم شهریور‌ سال ۱۴۰۰ بود که «قانون جهش تولید مسکن» برای اجرا ابلاغ شد، قانونی که بر اجرای یکی از وعده‌های رئیس‌‌ دولت سیزدهم مبنی بر ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی تاکید دارد‌.براساس نتایج نخستین جلسه این شورا که مهر‌ سال گذشته برگزار شد، شرایط واگذاری مسکن به متقاضیان تعیین شد، به طوری که متقاضی و افراد تحت سرپرستی، از ابتدای سال 84 فاقد زمین یا واحد مسکونی بوده و از تاریخ اسفند سال 57 از امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تامین مسکن، استفاده نکرده باشد، به عبارتی فرم «ج» آنها در استعلام از سامانه موضوع ماده یک آیین‌نامه  اجرایی قانون ساماندهی عرضه و تأمین مسکن، باید به رنگ سبز باشد.همچنین متقاضی ثبت نام طرح جهش تولید مسکن ۱۴۰۱، باید متاهل و یا سرپرست خانوار باشد؛ البته زنان مطلقه، زنان خودسرپرست با بیش از 35 سال سن و مردان مجرد بالای 23 سال، به شرط ارائه تعهدنامه محضری‌ مبنی بر ازدواج تا تاریخ تحویل مسکن، نخبگان علمی و معلولان جسمی و حرکتی با شرط سنی 20 سال، به عنوان استثنائات، مجاز به ثبت نام در سامانه جهش تولید مسکن هستند.
علاوه بر این، ثبت‌نام کننده، در شهری که برای آن درخواست ثبت نام طرح جهش تولید مسکن می‌دهد باید حداقل 5 سال سابقه سکونت داشته باشد .ضمن اینکه متقاضی باید از توانایی مالی کافی، برای بازپرداخت اقساط وام برخوردار باشد.

ثبت‌نام پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سامانه نهضت مسکن

به گفته وزیر راه و شهرسازی، تاکنون پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند که روند پالایش این متقاضیان در حال انجام است و ممکن است یک میلیون نفر از آن‌ها پالایش شوند‌، تاکنون کار ساخت یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد مسکونی در قالب این طرح آغاز شده است و تا شهریور امسال ۱۰۰ هزار واحد آن تحویل خواهد شد.

مطالب مرتبط :

 جریمه مالیاتی بانک‌ ها در صورت اعطا نکردن وام

براساس قانون طرح جهش تولید مسکن، سیستم بانکی به عنوان یکی از مهمترین عوامل تسریع‌کننده این طرح، نقش‌آفرینی می کند و لذا برای متقاضیان ساکن تهران 450 میلیون تومان‌، متقاضیان شهرهای با جمعیت بالای یک میلیون نفر 400 میلیون تومان، ثبت نام کنندگان مراکز استان‌ها 350 میلیون تومان‌، متقاضیان سایر شهرها 300 میلیون تومان و ثبت نام کنندگان مسکن روستایی 250 میلیون تومان، تسهیلات در نظر گرفته شده است.

بر این اساس به استناد ماده 4 قانون جهش تولید مسکن و مصوبه جلسه مورخ 11‏/8‏/1400 شورای پول و اعتبار، «دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات احداث و نوسازی مسکن موضوع قانون جهش تولید مسکن مصوب سال 1400» ، با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت راه و شهرسازی مصوب شد و بانک‌های صادرات ایران، تجارت، ملت، سپه، رفاه کارگران، کشاورزی، توسعه صادرات ایران، مسکن، توسعه تعاون، صنعت و معدن، پاسارگاد، ایران زمین، سامان، دی، سینا، کارآفرین، آینده، گردشگری، شهر، اقتصاد نوین، پارسیان، سرمایه، خاورمیانه، موسسه اعتباری غیربانکی ملل، هیأت سرپرستی موسسه اعتباری غیربانکی نور و شرکت دولتی پست بانک به عنوان بانکها عامل این طرح معرفی شدند‌.

در بخشی از این بخشنامه آمده است: اعطای تسهیلات به موجب قراردادهای متمم به طرح‌های نیمه تمام احداث مسکن که در سامانه ثبت و به تایید وزارت رسیده است (به استثنای طرح های نیمه تمام مسکن مهر)، متناسب با پیشرفت فیزیکی طرح و منابع مورد نیاز بابت اتمام طرح های مزبور، تا سقف‌های مقرر در این دستورالعمل و با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار، از سوی بانک عامل بلامانع است.

قیمت واحد های نهضت ملی مسکن

قیمت واحد های نهضت ملی مسکن
قیمت واحد های نهضت ملی مسکن

 

اگرچه وزارت راه و شهرسازی همچنان بر ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن با متری ۴.۵ میلیون تومان اصرار دارد اما بعضا زمزمه هایی مبنی بر احتمال افزایش رقم قراردادها به گوش می رسد.

هزینه هر واحد متری 6 میلیون تومان

معاون وزیر راه : در حال حاضر هزینه هر متر مربع ساخت و ساز بدون در نظر گرفتن تعدیل‌های اعلامی سازمان برنامه و بودجه، ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان است. هر چند که علیرضا جعفری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، رقم قراردادهای نهضت ملی مسکن را بر اساس نرخ تعدیل سه ماهه سوم ۱۴۰۰، متری ۶ میلیون تومان عنوان می‌کند.

با این حال تشکل‌های فنی مهندسی نسبت به نرخ‌های تعدیل اعلامی سازمان برنامه و بودجه برای سه ماهه سوم و چهارم ۱۴۰۰، انتقاد دارند و آن را در مواردی که افزایشی بوده، در مقایسه با نرخ تورم و افزایش ۵۷ درصدی دستمزد کارگران، عملاً منفی می‌دانند و در مواردی هم عملاً نرخ تعدیل‌های جدید را کاهشی عنوان می‌کنند.
این در حالی است که گفته می‌شود ۵۰ تا ۷۰ درصد هزینه‌های مسکن را زمین تشکیل می‌دهد که با حذف قیمت زمین در نهضت ملی مسکن و محاسبه آن به صورت اجاره ۹۹ ساله که در عمل، به معنی رایگان بودن زمین است، بخش مهمی از هزینه‌های ساخت و ساز کسر می‌شود.

علت افزایش وام نهضت ملی مسکن

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی، اخیراً در یک برنامه زنده تلویزیونی با اشاره به تورم موجود در نهاده‌های ساختمانی اعلام کرد از شورای پول و اعتبار درخواست کرده‌ایم تا با افزایش تسهیلات نهضت ملی مسکن از ۴۵۰ به ۷۰۰ میلیون تومان در تهران، موافقت کند.
به گفته رستم قاسمی، در نهضت ملی مسکن برای واحد ۱۰۰ متری با احتساب هزینه تمام شده ساخت هر متر ۴.۵ میلیون تومان، درخواست وام ۴۵۰ میلیون تومانی کرده بودیم که با آن موافقت شد اما با تورمی که در نهاده‌های ساختمانی پیش آمده، هزینه ساخت هر متر افزایش یافته است

نرخ تعدیل‌های سه ماهه دوم ۱۴۰۰

علیرضا جعفری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: هنوز قراردادهایی که به امضا می‌رسد، بر اساس نرخ تعدیل سه ماهه دوم ۱۴۰۰ است و نرخ‌های تعدیلی که سازمان برنامه و بودجه برای سه ماهه سوم و چهارم اعلام کرده، ملاک قراردادهای نهضت ملی مسکن نیست.
وی تأکید کرد: با این حال معاونت مسکن و ساختمان مسئول ابلاغ رقم قراردادهای نهضت ملی مسکن به دستگاه‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی است و تا کنون این معاونت رقم جدیدی به ما اعلام نکرده است تا در قراردادها با سازندگان لحاظ کنیم.

تورم 43 درصدی نهاده های ساختمانی

در حالی که سازمان برنامه و بودجه همچنان آخرین نرخ تعدیلی که اعلام کرده، به سه ماهه‌های سوم و چهارم سال ۱۴۰۰ برمی گردد، اما مرکز آمار ایران در گزارشی که اخیراً از تورم بهار ۱۴۰۱ نهاده‌های ساختمانی منتشر کرده، تورم نقطه به نقطه نهاده‌های ساختمانی در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته را ۴۳.۴ درصد اعلام کرده است.
این مرکز تورم فصلی نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی در بهار ۱۴۰۰ نسبت به زمستان سال ۱۴۰۰ را برای شهر تهران ۲۶.۳ و برای کل کشور ۲۳.۳ درصد برآورد کرده است

انچه دیگران می خوانند :