شنبه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ ۰۰:۳۰

شیخ طالبان در کابل کشته شد

الجزیره : مقام‌‌‌های طالبان اعلام کردند که شیخ رحیم‌‌‌الله حقانی، یکی از رهبران مذهبی طالبان، در یک حمله بمب‌‌‌گذاری‌شده در یک مدرسه علمیه در کابل کشته شده است. بلال کریمی، سخنگوی اداره طالبان روز پنج‌شنبه گفت: «با کمال تأاسف مطلع شدم که روحانی محترم [شیخ رحیم‌الله حقانی] در حمله ناجوانمردانه دشمنان به شهادت رسید.» داعش مسوولیت این حمله را بر عهده گرفت.

الجزیره به نقل از خبرگزاری رویترز و رویترز نیز به نقل از چهار منبع طالبان نوشت: مهاجم فردی بود که قبلا پای خود را از دست داده و مواد منفجره را در پای مصنوعی خود پنهان کرده بود. یک مقام ارشد وزارت داخله طالبان گفت: «ما در حال بررسی هستیم که این فرد که بوده و چه کسی او را برای ورود به دفتر شخصی شیخ رحیم‌الله حقانی به این مکان مهم آورده است.» این مقام افزود: «این خسرانی بزرگ برای طالبان است.» روز پنج‌شنبه، داعش مسوولیت این حمله را در کانال‌های تلگرامی خود بر عهده گرفت و گفت که بمب‌گذار یک جلیقه انفجاری را در داخل دفتر این شیخ منفجر کرده است. گروه نظارتی SITE گفت که حقانی یکی از برجسته‌ترین حامیان طالبان و یکی از بزرگ‌ترین آنها بود که به مبارزه با داعش پرداخت.

الجزیره در بخش دیگری از گزارش خود نوشت: حقانی یکی از دانشمندان برجسته طالبان بود که از حملات قبلی، از جمله انفجار بزرگ در شهر پیشاور پاکستان در سال ۲۰۲۰ جان سالم به در برده بود. آن حمله نیز کار داعش بود که حداقل هفت‌نفر در آن حمله کشته شدند. طالبان مدعی است که یک‌سالی که قدرت را در دست داشته، توانسته است امنیت را بازگرداند. اما حملات منظم گروه‌‌‌های مسلح که مسوولیت بسیاری از آنها را یکی از شاخه‌‌‌های داعش موسوم به «دولت اسلامی خراسان» (ISIS-K) بر عهده گرفته، در ماه‌‌‌های اخیر شدت گرفته است. اخیرا، داعش خراسان حملات خود به مساجد و اقلیت‌ها را در سراسر افغانستان افزایش داده است. گروه وابسته به داعش (داعش خراسان) که از سال ۲۰۱۴ در افغانستان فعالیت می‌کند، بزرگ‌ترین چالش امنیتی پیش‌روی دولت طالبان تلقی می‌شود.