شنبه, ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ ۰۱:۰۵

موج سوم مونسون امروز به ایران می‌رسد

احتمال سیلاب ناگهانی و آب‌گرفتگی در ۱۹ استان


دنياي اقتصاد : همزمان با پیش‌بینی نقشه‌های ماهواره‌ای هواشناسی عربستان مبنی بر ادامه فعالیت سامانه مونسون در کشور، سازمان هواشناسی کشور با هشدار نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی در ۷ استان از احتمال سیلاب ناگهانی و آب‌گرفتگی در ۱۹ استان خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس نقشه‌های سازمان هواشناسی از امروز تا دوشنبه برای اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، آذربایجان شرقی، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی هشدار نارنجی صادر شده است. ازهمین‌رو از مردم خواسته شده از نواحی حادثه‌خیز مانند حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها دوری و از صعود به ارتفاعات خودداری کنند. در کنار این استان‌ها برای سیستان‌وبلوچستان و خراسان جنوبی هم روز گذشته هشدار نارنجی صادر شد.

به گفته امیر حسین نقشینه، کارشناس هواشناسی خیزش گردوخاک و نفوذ گردوغبار، وزش باد شدید و در نواحی مستعد توفان گردوخاک از اثرات این هشدار است. پیش از این برخی سایت‌های هواشناسی خارجی از جمله سازمان هواشناسی عربستان، پیش‌بینی کرده بودند که با وجود قطع بارش‌ها در کشور، در ۱۰روز پایانی مرداد ماه یک بار دیگر ایران شاهد موج جدید بار‌ش‌ها به خصوص در سواحل خزر و نوار غربی کشور خواهد بود. براساس این پیش‌بینی‌ها آن‌طور که نقشه‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد با درنظر گرفتن احتمال افزایش رطوبت سامانه‌های فعالی که در آسمان کشور عراق و جنوب شرق ترکیه قرار دارند روند اثرگذاری آنها داخل ایران مجدد آغاز می‌شود تا جایی که دهه پایانی مرداد دوباره موج سوم بارش‌های مونسونی در ایران تجربه خواهد شد.

سیل چقدر آب خورد؟

باران‌های سیل‌آسا در ایران در ماه جاری بسیاری از استان‌های کشور را تحت تاثیر قرارداد و خسارت‌هایی در این خصوص به بار آورد. روز گذشته محمدحسن نامی، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: خسارت‌های ناشی از سیلاب در کشور در حال ارزیابی کارشناسی است و تکمیل آن ۲ هفته زمان می‌برد، از همین‌رو نمی‌توان تا زمانی که خسارت‌ها به صورت واقعی ارزیابی شود، آماری در این خصوص اعلام کرد. او در عین حال گفت: برای جبران بخشی از خسارت‌های وارده مبلغی به صورت برآورد اولیه و فوری در نشست هیات دولت تصویب می‌شود و در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد. ازسوی دیگر به گفته کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر هنوز ۸ نفر در پی سیل اخیر مفقود هستند. وی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از ۹۰ جان‌باخته‌ای که در کشور داریم حدود ۴۰ نفر از آنها مربوط به تهران در منطقه‌های امام‌زاده داوود و فیروزکوه است.