چهارشنبه, ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ ۲۱:۴۴

نقرس زانو چیست؟/علائم نقرس در زانو

نقرس زانو چیست؟/علائم نقرس در زانو
در این مقاله مطالبی در خصوص نقرس زانو، علائم آن و درمان آن میخوانید...

تیتربرتر: نقرس نوع پیچیده‌ای از التهاب مفاصل است که موجب حملات شدید و ناگهانی درد و حساسیت به لمس در مفصل موجود در قاعده‌ی انگشت شست پا می‌گردد. وجود مقدار بیش از حد اسید اوریک در خون، سبب نقرس می‌شود و هنگامی که میزان آن بسیار بالا می‌رود، کریستال‌های سختی در مفاصل شکل می‌گیرند. زمانی که نقرس برای بار اول به انگشست شست پا حمله می‌کند، می‌تواند پاشنه، زانو، مچ پا یا آرنج را نیز مورد حمله قرار دهد.

در بیشتر موارد نقرس به آسانی تشخیص داده نمی‌شود. ممکن است پزشک متخصص زانو از مایع موجود در مفصل ملتهب یا ورم کرده نمونه برداری کند تا کریستال‌ها و اسید اوریک مورد بررسی قرار گیرند. همچنین پزشک ممکن است داروهای مصرفی شما را نیز ارزیابی کند زیرا برخی داروها ممکن است عامل بروز نقرس شوند. زمانی که علائم نقرس در زانو مشاهده شدند، باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید. درصورت بروز حملات نقرس، می‌توانید با مراجعه به دکتر مهدی مویدفر، یکی از بهترین متخصصان زانو در اصفهان، جهت رفع این عارضه اقدام نمایید.

نقرس زانو

نقرس زانو چیست؟
نقرس زانو چیست؟

 

هنگامی که علائم اولیه نقرس زانو ظاهر می‌شوند باید سریعاً برای درمان آن اقدام شود و هرچه سریع‌تر تصمیم گیری کنید، درد کمتری در اثر نقرس متحمل خواهید شد. علائم نقرس زانو در اثر همان عدم تعادل در پی اچ که موجب شروع ناگهانی نقرس در مفصل شست بزرگ، مچ دست یا مچ پا می‌گردد، ایجاد می‌شود. اسید اوریک اضافه در جریان خون علت درد نقرس زانو است که می‌توان به سرعت با روش‌های ساده‌ی قلیایی کردن خون اقدام به درمان آن کرد.

دلایل ایجاد نقرس

دلایل نقرس
دلایل نقرس

 

اسید اوریک کریستالی شده که موجب درد نقرس می‌شود در اثر تجزیه‌ی ماده‌ای تحت عنوان پورین ایجاد می‌گردد. پورین‌ها بخشی از هر سلول تشکیل دهنده‌ی منابع غذایی تمام گیاهان و حیوانات می‌باشند. پورین‌ها همچنین توسط بدن انسان نیز تولید می‌شوند. برخی غذاها از جمله پروتئین‌هایی مانند گوشت و لوبیا دارای میزان پورین بیشتری نسبت به سایر مواد غذایی می‌باشند. یک از راه‌هایی که موجب انباشته شدن اسید اوریک در خون می‌گردد، مصرف این نوع غذاها است. دلیل دیگر نیز مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهایی می‌باشد که با مقادیر زیاد شربت ذرت با فروکتوز بالا تهیه شده‌اند.

با این حال مشکل اصلی این است که کلیه‌ها به طور موقت قادر به متعادل کردن پی اچ ترکیبات شیمیایی بدن، که از وظایف معمول آنها است، نمی‌باشند. عملکرد کلیه ممکن است علاوه بر مصرف برخی غذاهای خاص به دلایل متعدد دیگری چون مواد شیمیایی زیست محیطی سمی در آب و هوا، هورمون‌های استرس، کم شدن آب بدن، تماس پوست با مواد سمی، فعالیت جسمی بیش از حد و … مختل شود.

زمانی که کلیه بیش از اندازه تحت فشار قرار می‌گیرد، ممکن است اسید اوریک به خوبی دفع نشود. به طور معمول اسید اوریک به عنوان یک آنتی اکسیدان محافظ توسط بدن تولید و استفاده می‌شود اما ماهیت خورنده‌ی مقادیر زیاد آن می‌تواند تبدیل به یک مشکل شود. جایگزینی که به طور طبیعی برای مقابله با این حالت وجود دارد، این است که اسید اوریک اضافه در یک مفصل، دور از اندام‌های حیاتی بدن، تبدیل به کریستال گردد تا در واقع از این اندام محافظت شود.

مطالب مرتبط:

پارگی رباط صلیبی، از آسیب‌های شایع زانو درمیان ورزشکاران است. اگر این آسیب به خوبی درمان نشود می‌تواند باعث کوتاه شدن عمر ورزشی یک ورزشکار شود. برای تشخیص و درمان انواع آسیب‌های مربوط به رباط صلیبی، می‌توانید به مطب دکتر مهدی مویدفر در اصفهان مراجعه نمایید.

علائم نقرس در زانو

علائم نقرس در زانو
علائم نقرس در زانو

 

علائم اولیه‌ی نقرس زانو، دردهای ناگهانی ساده یا یک درد مبهم و جزئی می‌باشد. بسیاری از حملات نقرس در شب هنگام اتفاق می‌افتد و در مراحل اولیه‌ی بیماری، شخصی که دچار این علائم می‌شود اغلب توجهی به آنها نمی‌کند. برای آنهایی که کاملاً با نقرس آشنا هستند، این علائم اولیه، هشداری برای آنها به منظور انجام روش‌های قلیایی کردن خون می‌باشد. هرچه سریع‌تر وضعیت اسیدی درون بدن خنثی شود و به سطح قلیایی برسد، شدت درد و مدت زمان آن کمتر خواهد بود.

خشکی

در صورت عدم توجه، خشکی زانو به آرامی وارد مرحله‌ی بعدی نقرس زانو می‌شود. درد با همان نرخ افزایش پیدا می‌کند و حملات آن ممکن است در فواصل زمانی کمتری اتفاق بیفتد. این مرحله، برهه‌ی بسیار حساسی است و اکثر بیماران یا آن را انکار می‌کنند یا کاملاً از آنچه که در شرف رخ دادن است بی‌خبر هستند.

تورم و التهاب

خشکی زانو به علت افزایش تدریجی تورم و التهاب زانو می‌باشد. صرف‌ نظر از مفصلی که محل درد است، نقرس زانو را می‌توان به خرد شدن دردناک مفصل تشبیه کرد.

گرما و قرمزی از علائم نقرس در زانو

در مراحل پیشرفته‌تر نقرس زانو که مورد بی‌توجهی قرار گرفته باشد، کل مفصل زانو، همراه با میزان زیاد قرمزی و داغی، شروع به متورم شدن می‌کند. ممکن است با کشیده شدن کامل زانو، پوست آن بسیار داغ و براق مشاهده شود.

درمان علائم نقرس زانو

برای متوقف کردن حملات نقرسی، پزشک می‌تواند کورتیکواستروئید تزریق کند یا دوز زیادی از یک یا چند دارو را تجویز نماید. با برطرف شدن علائم، میزان دوز مصرفی نیز کاهش پیدا می‌کند. در صورتی که درمان بلافاصله شروع شود، حملات نقرسی اغلب تا ۲۴ ساعت فروکش می‌کنند. برای تسکین درد در هنگام حملات نقرس، مفصل آسیب دیده را باید استراحت دهید. مصرف ایبوپروفن یا سایر داروهای ضد التهابی می‌تواند موثر باشد. اما نباید آسپرین مصرف کنید زیرا می‌تواند با بالا بردن میزان اسید اوریک در خون موجب بدتر شدن نقرس شود. برای پیشگیری از حملات آتی، پزشک می‌تواند داروهایی را برای کاهش تجمع اسید اوریک در خون تجویز نماید. 

یکی از دلایلی که دامنه حرکتی زانو را تحت تاثیر قرار می‌دهد، آسیب تاندون‌های زانو می‌باشد.

آنچه دیگران می خوانند: