شنبه, ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ ۱۹:۲۱

میزان تلفات سیل در ایران / 8 مرداد 1401

میزان تلفات سیل در ایران / 8 مرداد 1401
با توجه به تداوم فعالیت سامانه بارشی مونسون در کشور، مردم از قرار گرفتن در حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها و همچنین حضور در نقاط کوهستانی پرهیز کنند.

به گزارش تیتربرتر؛ رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از افزایش شمار جانباختگان سیل‌ در کشور به ۶۱ تن خبر داد.

تعداد تلفات سیل‌ در کشور 

تعداد تلفات سیل‌ در کشور 
تعداد تلفات سیل‌ در کشور 

 

مهدی ولیپور، دراین باره گفت: با کشف چند جسد دیگر که درپی سیل روزهای اخیر دچار حادثه شده بودند، شمار فوت شدگان سیل در کشور از ابتدای مرداد ماه تا کنون به ۶۱ نفر رسید.  

وی درباره افراد مفقود شده نیز گفت: با جمع‌بندی تازه‌ترین گزارش‌های مفقودی در سراسر کشور در حال حاضر ۳۲ نفر مفقود هستند که تلاش برای یافتن آنها از سوی عوامل سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر در حال انجام است.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه طبق هشدار هواشناسی آماده‌باش هلال احمر تا روز دوشنبه ادامه دارد، گفت: امدادرسانی همچنان در برخی از مناطق متاثر از سیل و آبگرفتگی از جمله فیروزکوه ادامه دارد. همچنین با توجه به احتمال بارش‌های دوباره لازم است که شهروندان از حضور در ارتفاعات و همچنین حاشیه رودها و مسیل‌ها پرهیز کنند.  

علت سیل امام زاده داوود در تهران

علت سیل امام زاده داوود در تهران
علت سیل امام زاده داوود در تهران

 

محمدحسن نامی‌ ، ضمن اشاره به سیل اخیر امام‌زاده داوود اظهار داشت: حوضه آبریز بالادست امام زاده داوود (ع) که متشکل از 9 دره است که در نهایت به تنگه ذیل امام‌زاده ختم می‌شود و زمانی که بارش عادی و کمی فراتر از شرایط عادی باشد، این تنگه برای عبور آب مناسب است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در تشریح دلیل شدت گرفتن خسارات سیل امام‌زاده داوود (ع) گفت: ساخت و سازهای غیرقانونی توسط افراد غیر بومی در بالای حیاط شمالی امام‌زاده سبب شده است تا حریم عبور آب مورد تعرض قرار گرفته و شرایط برای گذر جریان مهیا نباشد.

نقش ساخت و ساز غیرمجاز در افزایش خسارات سیلاب امام‌زاده داوود (ع)

وی افزود: به معنای دیگر، ساخت‌وسازهای غیرمجاز سبب شده تا تنگه به وجود آمده در امام‌زاده داوود (ع) گنجایش عبور آب را از دست بدهد.

نامی در بیان یکی از دلایل اصلی افزایش خسارات سیل اخیر در امام‌زاده داوود (ع) گفت: یک دستگاه خودروی پارک شده در یکی از ساخت و سازهای غیرمجاز واقع در حریم تنگه بر اثر سیلاب به کانال افتاده، مچاله شده و بدین ترتیب مسیر کانال را مسدود کرده است که همین مسئله یکی از دلایل اصلی بالازدگی سیلاب و افزایش قابل توجه خسارات در سیل امام‌زاده داوود است.

*انسداد کانال به وسیله یک خودرو خسارات سیل امام‌زاده داوود (ع) را افزایش داد

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تاکید کرد: اگر این انسداد در مسیر کانال توسط این خودرو انجام نمی‌شد، میزان خسارات به مراتب کمتر از شرایط فعلی بود.

نامی ضمن رد تاثیر لایروبی بر شدت خسارات سیلاب گفت: شیب گذر آب در این مناطق بسیار زیاد است و عملا ما در آن مسیر گل و لای برجای مانده نداریم که نیاز به لایروبی باشد، بر این مبنا این فرضیه که نبود لایروبی شدت خسارات را افزایش داده اصلا صحیح نیست.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در پایان گفت: در طول 8 سال گذشته شاهد 9 سیلاب در منطقه امام‌زاده داوود(ع) بودیم که 2 بار هم حتی منجر به خسارت جدی به ساختمان امام زاده شده است.

وضعیت سیل در استان های کشور

وضعیت سیل در استان های کشور
وضعیت سیل در استان های کشور

 

 ‌استان‌های سیستان و بلوچستان، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کرمان، یزد، فارس، بوشهر، سمنان، البرز، قزوین، قم، تهران، زنجان، گیلان، مازندران، گلستان و شمال خراسان شمالی، هرمزگان و خوزستان از روز گذشته شاهد بارندگی‌های شدید و همراه با سیلاب در برخی مناطق بودند.

این بارش‌های موسمی علاوه بر اینکه سبب طغیان رودخانه‌ها در نقاط مختلف کشور شده بود، خسارت‌های فراوان ‌جانی و مالی ‌به‌جای گذاشت به‌نحوی که به‌علت شدت سیلاب ساکنان برخی مناطق تخلیه شدند و تعدادی از هموطنان نیز جان خود را از دست دادند و تاکنون رئیس سازمان امداد و نجات‌ سیل‌های اخیر 14 فوتی و 11 مفقودی اعلام کرده است.

با توجه به تداوم فعالیت سامانه بارشی مونسون در کشور، در گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و رضوی، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز، رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود. همچنین در سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، کرمان، یزد، بوشهر، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال‌وبختیاری، اصفهان، لرستان، مرکزی، همدان و قم رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود. با توجه به پیش‌بینی وقوع بارش‌های رگباری تا روز دوشنبه 10 مرداد ماه، مردم از قرار گرفتن در حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها و همچنین حضور در نقاط کوهستانی پرهیز کنند.

مطالب مرتبط:

کدام جاده‌ها و محورها مسدود است؟

 اکنون استان های سیستان و بلوچستان،اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کرمان، یزد، فارس، بوشهر، سمنان، البرز، قزوین، قم، تهران، زنجان، گیلان، مازندران، گلستان و شمال خراسان شمالی، هرمزگان و خوزستان، درگیر سیلاب هستند و خدمات رسانی و کمک به هموطنان بدون وقفه در حال انجام است.

در مجموع در 62 شهرستان از 18 استان کشور شامل سیستان و بلوچستان، تهران، فارس، کرمان، هرمزگان، قم، سمنان، مازندران، یزد، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، گلستان، اصفهان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و مرکزی عملیات‌های امداد و نجات مربوط به سیل و آبگرفتگی به اجرا در آمد.

تعدادی از جاده‌های اصلی از جمله شهداد-نهبندان و ریگان-ایرانشهر و زاهدان-میرجاوه همچنان مسدود است. جاده بندر خمیر - بندرلنگه محدوده روستای کنخ تا اطلاع بعدی مسدود بوده و تردد از مسیر جایگزین بندرخمیر - دژگان - بندرلنگه انجام می‌شود.

جاده چالوس، آزاد راه تهران- شمال و همچنین بخش‌های دیگر از مسیرهای کشور به دلیل بارندگی مسدود است.جاده چالوس و آزادراه تهران - شمال (مسیر رفت و برگشت) از ساعت 23:30 شب گذشته به علت بارندگی شدید و احتمال نشست آسفالت تا اطلاع بعدی مسدود است و همچنین مسیر هراز با توجه به ادامه عملیات پاکسازی گل و لای تا اطلاع بعدی بسته شده و جاده سولقان به امامزاده داوود (ع) هم به علت ادامه پاکسازی سطح جاده مسدود شده است.

برخی از مسیرهای استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، تهران، قم، اصفهان، یزد، چهار محال و بختیاری، کهکیلویه و بویر احمد، فارس، کرمان و بوشهر درگیر با وزش باد و طوفان و بارندگی است به همین منظور وزش باد شدید باعث بروز پدیده گرد و غبار و کاهش میدان دید رانندگان می‌ شود و احتمال وقوع تصادفات زنجیره‌ای را افزایش می‌دهد، بارندگی‌ها باعث افزایش لغزندگی سطح جاده‌ها می‌شود و رعایت سرعت مطمئنه و افزایش فاصله طولی با خودرو جلویی در این شرایط ضروری است.

در ساعات اولیه صبح امروز آتش نشانان در عملیات جستجو سه جسد شامل 2 مرد و یک نوجوان را در ارتفاعات پایین رودخانه کن کشف کردند. احتمالا اجساد متعلق به سیل روز گذشته امامزاده داود علیه‌السلام است ولی نظر نهایی در این خصوص توسط کارشناسان اعلام می‌شود.

محور هراز در استان تهران و 6 محوره شریانی دیگر در استان های کرمان بوشهر و سیستان و بلوچستان به همراه 10 محور غیر شریانی مسدود شده است که راهداران در سراسر کشور در آماده‌باش کامل قرار دارند و در حال بازگشایی محورهای مذکور هستند.جاده فیروزکوه حدود سه ساعت به دلیل وقوع سیل مسدود شده بود ترافیکی سنگینی در این محور به وقوع پیوست اما با تلاش راهداران این محور حدود ساعت 22 بازگشایی شده است و مشکلی فعلا وجود ندارد.

385 منطقه کشور درگیر سیل است

پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال‌احمردرباره آخرین وضعت سیلاب در ایران گفت:‌ 385 نقطه از کشور، 20 استان، 111 شهرستان و 29 محور مواصلاتی متاثر از سیلاب است و تا کنون در جریان این سیلاب‌ها 53 نفر جان خود را از دست داده و تا این لحظه 16 نفر همچنان مفقود هستند.

وی ادامه داد: بیشترین آسیب متاثر از سیلاب در کشور در استان تهران بوده است. امام زاده داود در غرب استان و شهرستان فیروزکوه و دماوند در شرق به خصوص منطقه زرین دشت و روستای آتشان‌ بیش از نقاط دیگر آسیب دیده‌اند.

آنچه دیگران می خوانند:

گزارش از علیرضا یوسفی