جمعه, ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ ۱۳:۳۴

راه نجات برجام چیست؟/ برنامه دولت سیزدهم در مذاکرات هسته ای

راه نجات برجام چیست؟/ برنامه دولت سیزدهم در مذاکرات هسته ای
کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه موضوع آخرین پیشنهاد را بارها از زبان غربی ها شنیدیم، گفت: حتی اگر توافق نشود، باز هم دیپلماسی از بین نمی رود.

به گزارش تیتربرتر؛ خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه به نقل از یک مقام فرانسوی گزارش داد که هنوز زمان برای نجات توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ وجود دارد.

راه نجات برجام چیست؟

 راه نجات برجام چیست؟
راه نجات برجام چیست؟

 

این مقام کاخ ریاست جمهوری فرانسه با اشاره به این مساله و در راستای سیاست غرب برای مقصر جلوه دادن ایران در به نتیجه نرسیدن مذاکرات، مدعی شد که توپ در زمین ایران باقی می‌ماند.

در همین راستا نیز کاترین کولونا وزیر امور خارجه فرانسه روز گذشته بیان کرد: بازگشت به پایبندی کامل برجام هنوز امکان پذیر است و برای این بازگشت، پاسخ مثبت ایران در اسرع وقت مورد نیاز است. 

پیشتر هم امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه که امروز با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در پاریس دیدار می‌کند، در بیانیه‌ای اعلام کرد که دستیابی به برجام همچنان امکان پذیر است.

در بیانیه کاخ الیزه آمده است که مکرون روز شنبه به آیت الله ابراهیم رئیسی رییس جمهور ایران گفت که احیای برجام «هنوز امکان پذیر است» اما باید «در اولین فرصت» این توافق امضا شود. 

رییس جمهوری ایران با انتقاد از مواضع غیرسازنده آمریکا و کشورهای اروپایی در احیای برجام، اظهار داشت: صدور قطعنامه در آژانس انرژی اتمی اقدامی بحران‌ساز و با هدف ایجاد فشار علیه ملت ایران بود که موجب ضربه زدن به اعتماد سیاسی است. 

 راه نجات برجام چیست؟
راه نجات برجام چیست؟

 

رئیسی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران حصول توافق را در گرو حل و فصل کامل مسائل پادمانی و ارائه تضمین‌های لازم از جمله در قبال استمرار پایبندی معتبر طرف‌ها به توافق و تامین منافع اقتصادی ملت ایران می‌داند. 

اروپا آخرین پیشنهاد را برای احیای برجام روی میز گذاشت و کفایت مذاکرات را اعلام کرد. علی باقری مسئول تیم مذاکره کننده ایران نیز در پاسخ به این پیشنهاد از تدوین ایده‌های تهران برای جمع‌بندی مذاکرات خبر داد. حال سئوال اصلی آن است که سرنوشت برجام چه خواهد شد؟

حشمت الله فلاحت پیشه درباره سرنوشت برجام گفت: دیگر زمانی نداریم که دغدغه های برجامی ایران مرتفع شود. معاهدات سیاسی در دنیای امروز فقط با گذشت زمان است که قابلیت عملیاتی‌شدن پیدا می کنند و ریشه می دوانند به طوری که چرخش سیاستمداران نمی تواند عامل لغو این معاهدات شود.

مطالب مرتبط:

گزینه های مانع مرگ برجام؟ 

گزینه های مانع مرگ برجام؟ 
گزینه های مانع مرگ برجام؟ 

 

وی افزود: برجام اگر ۴ سال زودتر امضا شده بود طبیعتا ترامپ به راحتی نمی توانست از آن خارج شود. اکنون نیز دغدغه ایران اخذ تضمین اجرای برجام از آمریکا بود، اگر احیای برجام در همان ماه های ابتدایی دولت بایدن صورت می گرفت، بعد از چهار سال وضعیت به گونه ای می شد که حتی اگر دولتی جمهوری خواه در واشنگتن روی کار می آمد، به راحتی نمی توانست این توافق را لغو کند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به برگزاری انتخابات کنگره آمریکا در آبان ماه امسال اظهار کرد: این احتمال وجود دارد که ۵ ابزار اجرایی رئیس جمهور با از دست رفتن اکثریت دموکرات ها در کنگره کُند شوند. از طرفی هر چه به روز انتخابات کنگره نزدیک شویم تهدیدها و تردیدها درباره آینده برجام احیاشده بیشتر خواهد شد.

وی افزود: پیشنهاد اروپایی ها فقط ممکن است به یک شرط با نتیجه همراه شود و آن اینکه طرفین قاعده همه یا هیچ را کنار بگذارند تا موضوع «نفت و نظارت» در این توافق ذکر شود. در قالب این توافق، عرضه نفت ایران دغدغه اروپایی‌ها را برای فصل سرما کم خواهد کرد، در عوض ایران هم به جای عقب نشینی از برنامه های هسته ای اش یا صادرات سوخت تولیدشده به کشورهای دیگر، نظارت را می پذیرد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: البته مدل دیگر توافق می تواند به این شکل باشد که آمریکا تعهد دهد اجرای تمام قراردادهای ایران تا پایان دولت بایدن تضمین شوند. حاصل شدن چنین شرایطی برای توافق قدری سخت است چون دولت بایدن حاضر نشد چنین تضمینی بدهد بنابراین فقط مدل «نفت و نظارت» است که می تواند حد تعدیل شده ای از توافق را ایجاد کند.

فلاحت پیشه با بیان اینکه موضوع آخرین پیشنهاد را بارها از زبان غربی ها شنیدیم، افزود: حتی اگر توافق نشود، باز هم دیپلماسی از بین نمی رود ولی حصول نتایج هر چه زمان می گذرد کمتر می شود که وابسته به روابط ایران و امریکا خواهد شد. اگر دو طرف به سمت مدیریت بحران بروند طبیعتا اقدامات تحریک آمیز انجام نمی دهند ولی اگر به سمت مدیریت بحران نروند و آمریکایی ها تحریم های تازه ای را به اجرا درآورند متقابلا ایران نیز گام های جدیدی را بر خواهد داشت.

آنچه دیگران می خوانند:

گزارش از علیرضا یوسفی