یکشنبه, ۲۶ تیر ۱۴۰۱ ۲۰:۰۴

پیوند دروس دانشگاهی و شغل با یک ایده دانش بنیان

پیوند دروس دانشگاهی و شغل با یک ایده دانش بنیان
نمایشگاه مجازی باما HSE یک ایده دانش بنیان برای پیوند درس دانشگاه و آینده شغلی طراحی کرده که تاکنون جوایزی را دریافت کرده است.

به گزارش تیتربرتر؛ صرف‌نظر از علاقه‌ای که افراد به تحصیل در یک رشته دانشگاهی دارند، یکی از اهداف مهم دانشگاه رفتن، آماده شدن برای فعالیت در یک حرفه و شغل است. دانشگاه اطلاعات و تئوری‌های مورد نیاز یک شغل و حرفه را به ما می‌آموزد؛ اما کاملاً ما را برای داشتن و گرفتن یک شغل در دنیای خارج از خود آماده نمی‌کند.

آیا وظیفه دانشگاه است که برای همه دانشجویان شغل ایجاد کند یا به آن‌ها تضمین شغل بدهد؟ خیر. دانشگاه می‌تواند راهنمای دانشجویان باشد و آن‌ها را با نیازها و مهارت‌های بیشتری که برای داشتن یک شغل مورد نیاز است، آشنا کند.

  • نمایشگاه بهداشت، ایمنی و محیط زیست، راهنمایی برای شما

برای اینکه یک شغل داشته باشید، تنها به دانش نظری و تئوری‌های آن نیاز ندارید، بلکه مجموعه‌ای از مهارت‌های نرم را نیز باید بگیرید. مثلا آداب و اخلاق حرفه‌ای در محیط کار و تعامل با مشتریان از ضرورت‌های حفظ یک جایگاه شغلی است. دانش و تخصص از نیازمندی‌های مورد توجه کارفرمایان برای گرفتن یک شغل است. اگر می‌خواهید استخدام شوید، باید دانش تخصصی مورد نیاز آن حرفه را بدانید. برای ماندن در شرکت‌های خصوصی نیز باید مهارت‌های نرم را بلد باشید. مخصوصاً اگر در حوزه‌های بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی تحصیل می‌کنید یا علاقه‌مندید که در این حوزه‌ها شاغل شوید، لازم است با شرکت در دوره‌های آموزشی HSE و آشنا شدن با کسب و کارهای مربوط به واحدهای درسی خود، توانمندی و مهارت‌های خودتان را بالا ببرید.

برای دانش تخصصی علاوه بر دانشگاه، مراکز دیگری نیز هستند که شما را برای گرفتن شغل و حتی ایجاد شغل و کارآفرین شدن، آماده می‌کنند. استفاده کردن از دانش و اطلاعاتی که این مراکز ارائه می‌دهند، شانس شما را برای داشتن یک شغل بیشتر می‌کند.

می‌خواهید در ایام دانشجویی خود، با نمایشگاه جامعی از مشاغل و حرفه‌های متنوع آشنا شوید؟ نمایشگاهی که در آن با بخش‌های مختلف یک حرفه و مهارت آشنا می‌شوید و در مدت زمان تحصیل می‌توانید از نیازمندی‌های شغل خود مطلع شده و برای کسب آن مهارت‌ها تلاش کنید. دانشگاه مرحله‌ای از زندگی است که نقش پل بین زندگی با خانواده و زندگی در دنیای مشاغل را ایفا می‌کند. نمایشگاه تخصصی مجازی بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی به آدرس اینترنتیhttps://bamahse.com/ می‌تواند این نقش را برای شما ایفا کند. شما با کمک نمایشگاه مجازی باما و تشکیل پرونده خلاقیت برای خود در دوران دانشجویی، از نشاط علمی بیشتری برخوردار خواهید شد و توانمندی های شما افزایش می یابد.

یکی از اهداف نمایشگاه مجازی باما ایجاد تعامل بین واحدهای درسی گذرانده شده در دوران تحصیلات دانشجویی و شرکتها و مشاغلی است که در سطح کشور در حال فعالیت میباشند. در واقع دانشجویان رشتههای مختلف اگر در طی دوران تحصیل و پس از آن با شرکتها و مؤسسات فعال مرتبط با رشته خود آشنا شده و به نحوی مطلوب در قالب کارآموزی، کارورزی، کارشناس فرایند، نماینده شرکت، کارشناس تحقیق و توسعه و کارشناس بهرهبردار با شرکتها و مؤسسات در ارتباط باشند، تجربیات خوبی را میتوانند کسب کنند و آینده شغلی بهتری خواهند داشت. به علاوه عناوین پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری با کمک این نمایشگاه و رویکرد ارتباط دانشگاه با صنعت میتواند به سمت نیازهای تحقیق و توسعه (R&D) صنایع هدایت شود و این امر ضمن کاهش هزینههای دانشگاه ها، به توسعه اقتصاد دانش بنیان و اشتغال پایدار فارغالتحصیلان دانشگاه ها کمک نماید.

  • آشنایی با رشته‌های مختلف دانشگاهی 

شما می‌توانید در وبسایت نمایشگاه مجازی باما با بازار کار و آینده شغلی بیش از یکصد رشته دانشگاهی مرتبط با بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی آشنا شوید. شاید به فکر کارآفرینی باشید، مطالب مورد نیاز و مرتبط با آن را بخوانید و هر سؤالی دارید بپرسید تا به جواب آن دست پیدا کنید. خلاقیت و ایده‌های جدید از بین دانشجویان شکل می‌گیرد؛ دیدن اختراعات ثبت شده دیگران می‌تواند سبب خلاقیت و ایده‌پردازی شما شود. شاید شما مخترع بعدی دنیا باشید و با اختراع خود، فردی تاثیرگذار و کارآفرین بعدی در جامعه باشید.

  • دوره های آموزشی بهداشت، ایمنی، محیط زیست فرصتی برای شنیدن حرف‌ افراد باتجربه و صاحبان کسب و کار

مناسب‌ترین فضا برای کسب مهارت‌ها، نشستن پای حرف‌های افراد باتجربه و صاحبان کسب و کارها است. دیدن و شنیدن وبینارهایی که این افراد برگزار کرده‌اند، نقشه راهی را برای شما ترسیم می‌کند. در نمایشگاه مجازی باما، وبینار رایگان مرتبط با بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی و همچنین کارآفرینی و مهارت های نرم را برنامه ریزی و برگزار می گردد.

به علاوه فیلم بسیاری از این دوره های آموزشی بطور رایگان در دسترس شما است. دانشجوی هر رشته مرتبط با بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی که باشید، وبینارهای مرتبط با رشته شما وجود دارد. بعد از شرکت در این وبینارها، سؤال‌هایی برای شما به وجود خواهد آمد، می‌توانید با ما به جواب آن‌ها برسید. فقط کافی است که بپرسید.

هر دانشگاهی مشاورین خاص خود را نیز دارد، می‌توانید از آن‌ها نیز کمک بگیرید. باور کنید که مشاوره، فقط مشاوره روانشناختی نیست. مشاوره شغلی و کسب و کار نیز از انواع مشاوره است که می‌تواند راهنمای قدم‌های بعدی شما باشد. توصیه ما این است که دانشجویان ضمن تکمیل پرونده خلاقیت، از نظرات  ارزشمند مشاورین کسب و کار از ابتدای دوران دانشجویی بهره مند شوند.

  • اهداف نمایشگاه مجازی بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی

نمایشگاه مجازی بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی (باما) به فکر توانمندسازی، ایجاد شغل و استخدام شدن دانشجویان است و به همین دلیل نقش رابط بین دانشگاه و محیط کار را ایفا می‌کند. مهم‌ترین اهداف و منافع این نمایشگاه مجازی عبارتند از:

  • توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و رونق تولید ملی
  • کمک به دانش‌آموزان جهت انتخاب دقیق‌تر رشته‌تحصیلی دانشگاهی در کنکور
  • توانمندسازی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف و توسعه اشتغال و کارآفرینی
  • تعامل علم و کار، ارتباط دانشگاه با صنعت و حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و نسل چهارم
  • کمک به رفع نیازهای صنایع، معادن، مراکز اداری- تجاری، بهداشتی- درمانی، اقامتی و ... مرتبط با بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی
  • حمایت از تولیدکنندگان داخلی، سازمان‌های مردم نهاد (NGO)، انجمن‌ها، کانون‌ها و ... از طریق معرفی رایگان این واحدها به جامعه

سخن پایانی

در نهایت شما تصمیم‌گیرنده و سازنده زندگی خودتان هستید؛ اگر می‌خواهید در آینده به قدم‌هایی که اکنون برداشته‌اید، افتخار کنید، از راهنمایی‌های افراد صاحب تجربه و متخصص غافل نشوید. آن‌ها مانع تکرار اشتباه‌هایی می‌شوند که معمولاً هر فردی برای بار اول مرتکب می‌شود. 

افراد متخصص به شما کمک می‌کنند تا  قدم‌های هوشمندانه را در مسیر درست بردارید و در راه رسیدن به موفقیت، سایت «باماHSE» راهنمای مناسبی برای شما دانشجویان گرامی است.