یکشنبه, ۲۶ تیر ۱۴۰۱ ۱۹:۴۰

لازمه توسعه گردشگری در سال 1401

لازمه توسعه گردشگری در سال 1401
توجه به گردشگری رویدادمحور یکی از موارد مهمی است که می‌تواند علاوه بر تبلیغ و تشویق گردشگری، توجه به‌سمت گردشگری و جایگاه واقعی آن را در جامعه نهادینه کند.

به گزارش تیتربرتر؛ نشست بررسی سامانه نظام ایده‌ها و نیازها در حوزه گردشگری با حضور معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم برگزار شد.

توسعه گردشگری وابسته به نوآوری و خلاقیت است

توسعه گردشگری وابسته به نوآوری و خلاقیت است
توسعه گردشگری وابسته به نوآوری و خلاقیت است

 

در این نشست که امروز یکشنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۱ در محل سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری این وزارتخانه و علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم درباره نقش این سامانه در حوزه گردشگری به تفاهم رسیدند.

معاون گردشگری کشور در این نشست گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در این وزارتخانه دنبال می‌کنیم تقویت ارتباط با وزارت علوم است و خوشبختانه امروز شاهد راه‌اندازی سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) هستیم.

شالبافیان افزود: این وزارتخانه ماموریت‌ها و اهداف بسیار مهمی دارد که استفاده از موضوعات مرتبط با حوزه دانش‌بنیان می‌تواند نتایج قابل قبولی داشته باشد.

معاون گردشگری کشور با بیان این که ارتباط پویایی بین گردشگری و نوآوری وجود دارد، اضافه کرد:حیات گردشگری وابسته به نوآوری و خلاقیت است از همین رو نیازمند تقویت همکاری‌ها با معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم هستیم. در حال حاضر با حجم انبوهی از ایده‌ها و نظرات در حوزه گردشگری روبه‌رو هستیم که محلی برای ثبت این ایده‌ها وجود نداشت و خوشبختانه نظام ایده‌ها و نیازها می‌تواند به ثبت این ایده‌ها کمک‌ کند.

آمادگی وزارت علوم برای همکاری با وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم نیز در این نشست گفت: این آمادگی را داریم که مرکز نوآوری و رشد را با همکاری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری ایجاد کنیم. این در حالی است که ۵۰ پارک علم و فناوری داریم که چهار پارک آن مربوط به وزارتخانه‌ها است و با تعامل بیشتر می‌توانیم برای پارک علم و فناوری نیز در آینده نزدیک در این وزارتخانه اقدام کنیم.

توسعه گردشگری وابسته به نوآوری و خلاقیت است
توسعه گردشگری وابسته به نوآوری و خلاقیت است

 

وی با اشاره به اهمیت ماموریت‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: به نظر می‌رسد تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در این وزارتخانه اندک است و این آمادگی را داریم تا با همکاری هم ارتباط بین این وزارتخانه و شرکت‌های دانش‌بنیان افزایش یابد که به طور حتم استفاده از دانش شرکت‌های دانش‌بنیان در تحقق ماموریت‌ها و اهداف وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی می‌تواند نتایج خوبی را به دنبال داشته باشد.

مطالب مرتبط:

وی اضافه کرد: نظام ایده‌ها و نیازها (نان) با هدف تقویت بیشتر با جوامع علمی و دانشگاهی تشکیل شده است و دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی به‌عنوان نهاد علمی در خدمت بخش‌های مختلف جامعه از جمله وزارتخانه‌ها است.

خیرالدین در ادامه با اشاره به وجود پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری خاطرنشان کرد: با ظرفیت‌هایی که در این مرکز وجود دارد پژوهشگاه می‌تواند به قطب علمی و نوآوری تبدیل شود.

مصیب امیری رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری نیز در این نشست با معرفی و تشریح فعالیت‌های این پژوهشگاه و بخش‌های مختلف آن و پژوهشکده‌های گوناگون بر آمادگی همکاری پژوهشگاه با نظام اید‌ها و نیازها تاکید کرد.

وی همچنین از معاون فناوری و نوآوری و مدیران کل این معاونت دعوت کرد تا با حضور در پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری ضمن آشنایی بیشتر با ظرفیت‌ها و فعالیت‌های پژوهشگاه از نزدیک فرصت‌های همکاری دوجانبه را بررسی کنند.

سامانه نظام ایده‌ها و نیازها با نام اختصاری «نان» یکی از ابزارهای قدرتمند برای ایجاد نظام ملی نوآوری مبتنی بر ایجاد ارتباط مستقیم بین نیازهای جامعه، صنایع خصوصی، دولتی و پژوهشگران، شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد خواهد بود.

از اهداف اصلی این طرح علاوه بر کاربردی کردن تحقیقات مراکز علمی، برانگیختن احساس مشارکت تمام آحاد کشور و ایجاد طوفان فکری ملی در ساختن ایرانی آباد و توسعه‌یافته است.

آموزش در گردشگری

توسعه گردشگری وابسته به نوآوری و خلاقیت است
توسعه گردشگری وابسته به نوآوری و خلاقیت است

 

یکی از مهم‌ترین مولفه‌های توسعه گردشگری آموزش است. نگاهی به سطح اطلاعات و میزان آشنایی مردم با جاذبه‌ها و مسائل گردشگری کشور به ‌وضوح نشان می‌دهد که امروزه در جامعه ما اطلاعات علمی و واقعی، حتی برای برجسته‌ترین کارشناسان در مورد توان بالقوه موجود گردشگری کشور ناکافی است. هنوز در دورترین نقاط این مرزوبوم، زمینه‌ها، توانایی‌های بالقوه و بالفعل زیادی در زمینه گردشگری وجود دارد که یا ناشناخته مانده است یا به‌لحاظ عدم وقوف لازم مردم و مسئولان به امور سیاحتی، همچنان بی‌اعتبار تلقی می‌شوند. یکی از مواردی که سبب جذب گردشگر و توسعه گردشگری در کشور می‌شود، آموزش نحوه صحیح برخورد کسانی است که در اقامتگاه‌های گردشگری فعالیت می‌کنند.

واضح است که گردشگرانی که برای اقامت و استراحت به جایی می‌روند، در صورت برخورد صحیح، رضایت بهتری خواهند داشت و آن اقامتگاه را به دیگران نیز پیشنهاد می‌دهند و همین سبب رونق کار می‌شود. زیرا جذب گردشگر، جذب ثروت و جذب ثروت، ایجاد اشتغال را به‌دنبال دارد. به‌طور کلی، زمانی گردشگری توسعه می‌یابد که از قالب آماتور خارج شود. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به‌عنوان مهم‌ترین نهاد متولی، وظیفه برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی را متناسب با تک‌تک فعالان گردشگری بر عهده دارد و موظف است تا با استفاده از افراد با دانش در رده‌های اجرایی و مدیریتی، زمینه‌ لازم را برای حرفه‌ای‌گری فراهم کند.

آنچه دیگران میخوانند:

گردآورنده: علیرضا یوسفی