چهارشنبه, ۰۸ تیر ۱۴۰۱ ۲۲:۲۷

رسپی آموزش بورک ترکیه

رسپی آموزش بورک ترکیه
در این رسپی آموزش بورک را برای شما بصورت کاملا حرفه ای و کاربردی قرار داده ایم. شما می توانید با مطالعه این رسپی یک غذای فوق العاده را بصورت حرفه ای در منزل برای عزیزانتان آماده نمایید.

تیتربرتر: بورک یک غذای میان وعده ای و یا پیش غذای خوشمزه و سنتی در بین مردم ترکیه به حساب می آید که طرفداران بسیار زیادی دارد. عمدتا مردم ترکیه تمایل دارند که بورک را در کنار یک نوع سوپ مخصوص به نام اوزگلین میل نمایند.

به طور کلی این غذا خمیری به نام خمیر یوفکا یا لایه خمیری بسیار نازک درست شده که درون آن را با مواد مختلفی پر می کنند. این مواد می تواند گوشت، مرغ، سیب زمینی، انواع سبزیجات، پنیر و یا هر چیز دیگری که باب سلیقه و ذائقه افراد است، باشد که آن یا درون روغن سرخ می کنند و یا آن را در فر می پزند.

بورک را می توان در دورهمی ها، جشن ها و یا مهمانی ها به صورت غذاهای ساندویچی یا حتی به صورت فینگر فود تهیه و آن را مصرف کرد. بورک با ذائقه مردم ایران سازگار است و مانند مردم ترکیه آن را به عنوان میان وعده یا پیش غذا مصرف می کنند و حتی در ماه مبارک رمضان هم در زمان افطار از آن استفاده می کنند.

از انواع بورک ها می توان به بورک ترکی ساده، سیب زمینی اسفناج، عربی، پنیری و بورک ترکی با گوشت اشاره کرد.

تاریخچه بورک

تاریخچه بورک
تاریخچه بورک

به جرات می‌توان گفت که این غذا یکی از معروفترین غذاهای کشور ترکیه است که قدمت آن به گذشته‌های دور در ترکیه برمی گردد که در فرهنگ مردم آن کشور ریشه دوانده و جایگاه ویژه‌ای دارد.

از قدیم به خاطر اینکه کشور ایران از همسایگان کشور ترکیه بوده است باعث شده است که فرهنگ مردم ایران شباهت خیلی زیادی به فرهنگ مردم ترکیه داشته باشد همچنین خیلی از غذاهای مورد پسند مردم ترکیه مورد پسند مردم ایران هم قرار گرفته است.

مردم ترکیه به خاطر اهمیتی که به برنامه های غذایی و خورد و خوراک خود می دهند همیشه در جهان معروف هستند.

علاقه ای که مردم ترکیه به غذا دارند باعث می شود که تنوع زیادی در غذاهای آن منطقه پدید بیاید. باید به این نکته هم توجه داشت که عمدتا غذاهای کشور ترکیه غذاهایی با چربی و قند بالا هستند. این غذا عمدتاً در اکثر کشورهای که تحت امپراتوری عثمانی بودند مانند کرواسی، آلبانی، بلغارستان، مجارستان و ترکیه وجود دارد.

بورک شهرت جهانی دارد و در بین سایر مردم جهان هم محبوبیت دارد و در کشور ترکیه در رستوران های رده بالا، میان رده و یا حتی در اغذیه فروشی های داخل شهر هم تهیه و فروخته می شود.

عمدتاً در کشورهای مختلف جهان در نانوایی‌ها بورک را برای صبحانه تهیه می‌کنند.

مواد اولیه برای تهیه بورک

مواد اولیه برای تهیه بورک
مواد اولیه برای تهیه بورک

 

  • آرد سفید : 500 گرم
  • ماست : 2 قاشق غذا خوری
  • زرده تخم مرغ : 2 عدد
  • گوشت چرخ کرده : 250 گرم
  • پیاز: 1 عدد متوسط
  • جعفری خرد شده : 2 قاشق غذا خوری
  • بکینگ پودر : 1 قاشق چایخوری
  • نمک : به مقدار لازم
  • فلفل : به مقدار لازم
  • آب : به مقدار کافی

آموزش مراحل کار طرز تهیه بورک ترکی ساده

آموزش مراحل کار طرز تهیه بورک ترکی ساده
آموزش مراحل کار طرز تهیه بورک ترکی ساده

اکثر غذاها را قبل از مصرف می بایست آماده کرد که این مراحل شامل شستشو ، خرد کردن ، افزودن ادویه جات ، مخلوط کردن ، سرد یا گرم کردن ، پختن و غیره می باشد که بیشتر این کارها در آشپزخانه انجام می گیرد.

مرحله اول

در مرحله اول طرز تهیه بورک، کاسه ای برمی داریم و داخل کاسه  تخم مرغ ها را شکسته و سفیده آن را از زرده جدا می کنیم و سپس زرده را با چنگال به هم می زنیم.

مطالب مرتبط:

مرحله دوم

در مرحله دوم طرز تهیه بورک، به آرامی ماست را به تخم مرغ هم زده شده اضافه می کنیم و مخلوط حاصل را مجددا به هم می زنیم.

مرحله سوم

در مرحله سوم طرز تهیه بورک، کاسه دیگری برمی داریم و آرد را الک می کنیم و درون کاسه می ریزیم. سپس به آرد نمک، فلفل و بکینگ پودر را اضافه می کنیم و کاملاً به هم می زنیم تا کل مواد با هم مخلوط شود.

مرحله چهارم

در مرحله چهار مخلوط آرد را به تخم مرغ و ماست اضافه می کنیم و به هم می زنیم، در این مرحله آب را به آرامی به مواد اضافه می کنیم و آن را با دست ورز می دهیم تا مخلوط تهیه شده حالت خمیری به خود بگیرد.

مرحله پنجم

درپنجمین مرحله خمیر به دست آمده را داخل کیسه فریزر قرار می دهیم و در آن را گره می زنیم و می گذاریم حدود یک الی دو ساعت خمیر استراحت کند.

مرحله ششم

در مرحله ششم نوبت به تهیه مواد درون خمیر می رسد در این مرحله پیاز را شسته و پوست کنده و به صورت نگینی خرد می کنیم و ماهیتابه را روی اجاق گاز قرار می دهیم و درون آن روغن سرخ کردنی می ریزیم و پیازها را درون ماهیتابه سرخ کنیم و بعد از اینکه پیازها سرخ شدند گوشت چرخ کرده را به آن اضافه می کنیم و تفت می دهیم و صبر می کنیم تا گوشت بپزد.

مرحله هفتم

در مرحله هفتم نمک، فلفل، ادویه و جعفری خرد شده را به مخلوط اضافه می کنیم و خوب به هم می زنیم.

مرحله هشتم

خمیر را از کیسه فریزر بیرون آورده و به سه قسمت مساوی تقسیم می کنیم. سپس روی یک تخته، مقداری آرد می پاشیم و خمیر ها را به صورت جدا روی تخته قرار می دهیم و با وردنه خمیر ها را به شکل دایره ای و نازک در می آوریم.

مرحله نهم

در مرحله نهم موادمان را در قسمت مرکز خمیر دایره شکل قرار می دهیم و خمیر ها را از وسط تا می کنیم تا به صورت نیم دایره در بیاد، حواسمان باشد اگر خواستیم لبه های خمیر به خوبی به همدیگر بچسبد کافی است کمی لبه های خمیر را زرده تخم مرغ بمالیم و بعد لبه ها را روی هم قرار دهیم.

مرحله دهم

در مرحله دهم طرز تهیه بورک، ماهیتابه را روی اجاق گاز قرار داده و زیر گاز را روشن می کنیم. داخل ماهیتابه به اندازه ای روغن سرخ کردنی می ریزیم که بورک ها داخل روغن غوطه ور شوند. بعد از داغ شدن روغن، بورک ها داخل روغن قرار داده و سرخ می کنیم. بهترین حالت سرخ شدن، به رنگ طلایی در آمدن خمیرها و پفکی شده آنها است. بعد از اینکه یک طرف بورک ها سرخ شدند آنها را بر می گردانیم و طرف دیگر آنها را سرخ می کنیم.

بعد از سرخ شدن بورک ها به خاطر اینکه روغن زیادی به بورک ها چسبیده آنها را از روغن در آورده و داخل یک توری فلزی قرار می دهیم تا روغن اضافی آنها گرفته شود.  سپس آنها را روی دستمال کاغذی یا همان دستمال آشپزخانه قرار می دهیم تا بقیه روغن های اضافی آنها گرفته شود. سپس آنها را در ظرف مورد نظرمون می چینیم و تزئین می کنیم.

توجه داشته باشید که بورک ها را به جای سرخ کردن می شود داخل فر درست کرد فقط باید به چند نکته توجه داشته باشید که دمای فر ۱۸۰ درجه باشد، کف سینی فر باید چرب باشد تا بورک ها به سینی فر نچسبند و مدت زمانی که نیاز است تا بورک ها داخل فر پخته شوند ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت می باشد.

امیدواریم با مواد و وسایل موجود در بازار از تهیه بورک در منزل مطابق دستورالعمل بالا نهایت استفاده را برده باشید و در کنار خانواده از سرو آن لذت ببرید. نوش جانتان باشد.

نکات مهم در طرز تهیه بورک

نکات مهم در طرز تهیه بورک
نکات مهم در طرز تهیه بورک

 

در تهیه هر نوع غذا و خوراکی نکات ریزی نهفته است که فقط در اثر ممارست ، داشتن مهارت و کسب تجربه حاصل می گردد. در اینجا ما علاوه بر آموزش طرز تهیه بورک به بیان نکات مهم و کاربردی در تهیه آن می پردازیم که می بایست به آنها توجه کرد در غیر این صورت بورک تهیه شده از کیفیت لازم بر خوردار نمی شود.

  • هر آردی میزان مشخصی از آب را به خود می گیرد پس حواستان باشد که برای تهیه خمیر آب باید کم کم به آرد اضافه بشه تا خمیر تشکیل بشود
  • برای مواد درون بورک می توانیم انواع مختلف سبزی هم استفاده کنیم. به عنوان مثال می توان از انواع سبزیجات عطر دار و خوشمزه مانند نعناع، جعفری و ریحان استفاده کرد.
  • این غذا را می توانید هم به صورت سرد و هم به صورت گرم و داغ مصرف نمایید.
  • قبل از سرخ یا درون فر قرار دادن بورک ها شما می توانید مخلوط زرده تخم مرغ و زعفران به روی آنها بمالید تا بعد از سرخ شدن یا پختن ظاهر زیباتر و جذاب تری به خود بگیرد.
  • بهتر است قبل از سرخ کردن بورک ها داخل روغن و یا قرار دادن بورک ها داخل فر، موادی که وسط خمیر قرار می دهیم خنک شده باشد و داغ نباشد.
  • به جای خمیر مخصوص بورک شما می توانید از نان لواش نرم هم استفاده کنید که می تواند در زمان پخت صرفه جویی شود.
  • اگر رژیم غذایی دارید به جای سرخ کردن آنها را داخل فر درست کنید.

آنچه دیگران میخوانند:

گردآورنده: مهین غلامپور