دوشنبه, ۰۶ تیر ۱۴۰۱ ۱۳:۰۱

جزئیات افزایش 7500 تومانی قیمت مرغ در تیر 1401

جزئیات افزایش 7500 تومانی قیمت مرغ در تیر 1401
این روزها اقلامی مانند مرغ و تخم‌مرغ که نرخ مصوب دارند، در برخی از خرده‌فروشی‌ها با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب عرضه می‌شوند.

به گزارش تیتربرتر؛ این در حالیست که حدود یک هفته پیش قیمت آن در بازه ۴۶ تا ۴۸ هزار تومان بود. افزایش قیمت مرغ باعث می شود تا این فراورده گوشتی به تدریج از سفره مردم غیب شود.

جزئیات افزایش 7500 تومانی قیمت مرغ در تیر 1401

جزئیات افزایش 7500 تومانی قیمت مرغ در تیر 1401
جزئیات افزایش 7500 تومانی قیمت مرغ در تیر 1401

 

گفتنی است در شرایطی که کاهش چندتومان قیمت مرغ در بازار با هیاهو و تبلیغات فراوان مسئولان دولتی و رسانه های وابسته به دولت می شود، افزایش ۷۵۰۰تومانی در یک روز با سکوت کامل روبرو شده است.

بر اساس گزارش میدانی، قیمت مرغ کامل تازه، بسته‌بندی کیسه‌ای (پوشش کیسه نایلونی) امروز ششم تیرماه ۱۴۰۱ در بازار تهران نسبت به روز گذشته بدون تغییر، در بازه قیمتی ۵۵ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت ماند.

عنوان قیمت به تومان
مرغ کامل تازه، بسته‌بندی کیسه‌ای (پوشش کیسه نایلونی) ۵۵,۵۰۰
ران مرغ بدون پوست، بدون دنبالچه چربی سر ساق ۶۳,۵۰۰
مغز ران بدون پوست، بدون استخوان ۶۸,۵۰۰
ساق مرغ بدون پوست و سر ساق ۷۶,۰۰۰
سینه مرغ بدون پوست، شش، گردن، بال ۷۸,۴۰۰
سینه مرغ بدون پوست، شش، گردن، بال، بازو ۷۶,۵۰۰
ران و سینه بدون پوست، بدون دنبالچه شش، گردن، بال ۷۰,۰۰۰
فیله مرغ ۹۹,۷۰۰

 

در بازار گوشت قرمز میدان بهمن، فروشندگان می‌گویند، قیمت هر شقه گوشت قرمز ۱۵۵ هزار تومان است و ۵ تا ۱۰ هزار تومان نسبت به هفته گذشته افزایش قیمت داشته اما کمبودی وجود ندارد. این قیمت در خرده‌فروشی‌ها متفاوت بوده و از کیلویی ۱۵۹ تا ۱۷۵ هزار تومان متغیر است.

قیمت عرضه عمده مرغ هم در میدان بهمن، کیلویی ۵۵ هزار و ۵۰۰ تومان است. فروشندگان می‌گویند مرغ هفته گذشته ۴۷ تا ۴۸ هزار تومان بوده و امروز که افزایش دارد، کسی آن را نمی‌خرد هرچند بیشتر از کشش بازار، موجود است. اسدالله نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: براساس مجوز قرنطینه حمل در سامانه سماسط در خرداد حدود ۱۰۹ میلیون قطعه عرضه شده که به نظر می‌رسد نیاز بازار مرغ را تامین می کند.

با اینکه در زمینه عرضه مرغ، کمبودی وجود ندارد، طبق گفته فروشندگان، قیمت مرغ در میادین میوه و تره‌بار افزایش دارد‎. مرغ تازه کیلویی ۵۷ هزار تومان و مرغ منجمد ۴۷ هزار تومان بوده که نسبت به هفته گذشته ۱۰ هزار تومان گران‌تر است.

ایوب فصاحت، مدیرعامل سازمان میادین میوه‌ و تره‌بار تهران گفت: علت افزایش قیمت بیشتر مربوط به مصادف شدن با عرضه گوشت مرغ تولیدی با نهاده‌های آزاد است. در اغلب خرده‌فروشی‌ها نرخ مرغ از میزان مصوب کیلویی ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان عبور نکرده است اما همه جا شرایط این طور نیست.

فروشندگان تخم مرغ در میادین میوه و تره‌بار هم می‌گویند، قیمت یک شانه تخم مرغ نسبت به هفته قبل بالاتر رفته است. هفته گذشته ۶۳ هزار تومان و الان با قیمت ۶۴ هزار و ۸۰۰ عرضه می‌شود. مغازه‌های سطح شهر هم قیمت هر شانه را ۷۵ هزار تومان تا ۷۷ هزار تومان اعلام می‌کنند.  

مطالب مرتبط:

قیمت مرغ گران می شود؟

قیمت مرغ گران می شود؟
قیمت مرغ گران می شود؟

 

معدوم‌کردن جوجه‌ها روشی است که در سال‌های اخیر بسیاری از مرغ‌داری‌ها به آن روی آورده‌اند. اخیراً اما ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان از رهاسازی جوجه‌ها در بیابان دارد. گویا این آخرین راهکار تولیدکنندگان برای منطقی‌کردن قیمت مرغ است.

در میانه اردیبهشت سال جاری بود که دولت مجوز افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ را صادر کرد. بر این اساس نرخ هر کیلوگرم مرغ و تخم مرغ به ترتیب ۵۹ هزار و ۸۰۰ و ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شد. بعد از تغییر قیمت‌ها، بسیاری از مشتریان دست از خرید کشیدند تا شاید بدین روش قیمت‌ها به حالت قبل بازگردد.

زیان تولیدکنندگان از تعدیل قیمت مرغ

بررسی‌ بازار این محصولات نشان می‌دهد پس از این واکنش مردم تا حدودی تعدیل قیمت هم صورت گرفت. طوری‌که خرده‌فروشان با قیمت‌های پایین‌تری این دو محصول را عرضه می‌کنند. حذف تعرفه و آزادسازی صادرات این دو محصول هم نتوانست در این مقطع به کمک دولت بیاید. چراکه یا مشتری خارجی برای این محصولات وجود ندارد و یا کشورهای مقصد کالای وارداتی را عودت می‌دهند.

در روزهای اخیر نیز اخباری مبنی بر مرجوع‌شدن مرغ و تخم مرغ صادراتی به عراق منتشر شد. گویا فشارهای ترکیه و البته قیمت‌های به‌صرفه‌تر رقیب ترک، عراق را وادار به این کار کرد. حالا به نظر می‌رسد مرغ و تخم مرغ روی دست تولیدکنندگان مانده است. از این رو آن‌ها به رهاسازی جوجه‌ها در بیابان روی آورده‌اند؛ چراکه اصولاً با افزایش شش برابری قیمت نهاده‌ها اصولاً نگهداری و پرورش این جوجه‌ها دیگر به‌صرفه نیست.

از سوی دیگر، از تولیدکنندگان هم نمی‌توان انتظار داشت که محصولات خود را با نرخ‌های پایین‌تری عرضه کنند. زیرا سیاست‌گذاری دولت در سال جدید به سمتی رفت که فروش مرغ و تخم مرغ با قیمت‌های مدنظر مردم فاصله بگیرد. چنانکه حتی برخی مرغ‌داران به نرخ‌های مصوب اعتراض دارند. آن‌ها معتقدند که اکنون قیمت مرغ باید در محدوده ۷۰ هزار تا ۸۰ هزار تومان باشد تا سود تولیدکنندگان هم تضمین شود. با این حال در شرایط کنونی هر کیلو مرغ به‌طور میانگین در محدوده قیمتی ۴۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

صادرات غیررسمی تخم مرغ

دبیر انجمن جوجه یک‌روزه درباره خبر مرجوعی شدن تخم‌ مرغ‌های ایرانی از سوی عراق، گفت: در چند روز گذشته تغییرات خاصی در روند صادرات به وجود نیامد. تخم‌مرغ ایرانی تا مرز با گواهی‌های صادراتی و دامپزشکی به صورت رسمی می‌رود.

محمدرضا صدیق‌پور در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: با توجه به اینکه عراق سیستم تعریف‌شده‌ای در حوزه تجارت ندارد احتمال دارد که به شکل غیررسمی تخم مرغ ایرانی بخرد.

قیمت مرغ باید ۲٫۵ برابر می‌شد

این فعال صنفی درباره شرایط کنونی بازار توضیح داد: اکنون مرغ و تخم مرغ با مازاد تولید مواجه هستند. در این باره مکاتباتی با وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفت.

او با اشاره به افزایش شش برابری قیمت نهاده توضیح داد: بر اساس این اتفاقات قیمت مرغ باید ۲٫۵ برابر افزایش می‌یافت. اما مازاد تولید سدی مقابل افزایش قیمت شد. به‌عنوان مثال مرغ تفرش اکنون در محدوده ۴۵ هزار تومان عرضه می‌شود؛ در حالی که با توجه به هزینه‌های تولید نرخ وافعی آن بیش از این است.

رهاسازی جوجه‌ها در بیابان صحت دارد؟

صدیق‌پور درباره سرنوشت جوجه‌ها و مرغ‌های مازاد تشریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی قول جذب مرغ مازاد را داد. از این رو، تصاویر مربوط به رهاسازی جوجه‌ها در بیابان سندیتی ندارد.

وی افزود: البته پس از وعده وزارتخانه برخی مرغداران از جوجه‌ریزی امتناع کردند. جوجه‌ای که با ارز ترجیحی بین ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان می‌فروختیم اکنون ۱۰۰۰ تومان بیشتر از ما نمی‌خرند. در حالی که پس از آزادسازی قیمت ارز قاعدتا باید به قیمت ۱۵ هزار تومان می‌رسید.

دبیر انجمن جوجه یک‌روزه در پایان یادآور شد: این ضرر و زیان باعث شده واحدهای مرغ مادر نتوانند به تولیدشان ادامه دهند. در آینده نزدیک، شرایط سختی برای تامین مرغ کشور، ایجاد می‌شود.

بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد سیاست حذف یکباره ارز ترجیحی علاوه بر نارضایتی مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان را هم متوجه زیان کرد. گرچه فعالان صنفی و مسئولان رهاسازی جوجه‌ها را تکذیب می‌کنند، اما ویدئوهای منتشرشده بر این ماجرا صحه می‌گذارند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی