دوشنبه, ۰۶ تیر ۱۴۰۱ ۰۹:۰۹

ماجرای اختلاس 5 هزار میلیاردی در بانک دی صحت دارد؟

ماجرای اختلاس 5 هزار میلیاردی در بانک دی صحت دارد؟
بانک دی به شایعات اختلاس 5 هزار میلیاردی واکنش نشان داد.

به گزارش تیتربرتر؛ بانک دی با صدور اطلاعیه‌ای به رفع ابهامات به وجود آمده درباره انتشار برخی اخبار منتشر شده در شبکه‌های خبری و فضای مجازی درباره شرکت‌های زیرمجموعه بانک پرداخت.

واکنش بانک دی به اختلاس 5 هزار میلیاردی

واکنش بانک دی به اختلاس 5 هزار میلیاردی
واکنش بانک دی به اختلاس 5 هزار میلیاردی

 

به دنبال انتشار برخی اخبار غیردقیق در شبکه‌های خبری و فضای مجازی درباره شرکتهای زیرمجموعه بانک و همچنین پیرو ابلاغیه شماره ۹۰۱۱۱۳ به تاریخ ۰۴/۰۴/۱۴۰۱ سازمان بورس اوراق بهادار مبنی بر شفاف‌سازی موضوع مطرح شده، بانک دی با صدور اطلاعیه‌ای به ابهامات مطرح شده پاسخ داد.

در این اطلاعیه آمده است:  در سنوات گذشته، برخلاف دستورالعمل ها و مقررات بانک مرکزی ج.ا.ا، بالغ بر ۵۵.۰۰۰ میلیارد ریال منابع سپرده گذاران از محل بدهکاران موقت و بصورت علی الحساب در اختیار تعداد محدودی از شرکت‌های گروه قرار گرفته بود که به دفعات در گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی بانک نیز به آن اشاره شد.

در سال ۱۳۹۹ به استناد تکالیف مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده این بانک، تمامی مطالبات موصوف در چارچوب عقود اسلامی به تسهیلات تبدیل شد و در سال ۱۴۰۰ نیز مطابق دستورالعمل صادره بانک مرکزی ج.ا.ا با عنوان طبقه بندی تسهیلات و مطالبات، مانده طلب از شرکت های فرعی به طبقه مطالبات معوق منتقل و به میزان ۱۰.۹۷۳ میلیارد ریال ذخیره برای آن شناسایی شد که در یادداشت شماره ۸-۱۴ صورت های مالی تلفیقی بانک (حسابرسی نشده) منتهی به پایان اسفند ماه ۱۴۰۰ افشاء و انتشار عمومی شده است.

همچنین خاطر نشان می‌شود تاکنون حدود ۲۰.۰۰۰ میلیارد ریال از این مطالبات تعیین تکلیف شده و وصول مابقی مطالبات از شرکت های فرعی بانک به همراه مطالبات غیرجاری سایر اشخاص حقیقی و حقوقی، به صورت جدی در حال پیگیری است که نتایج آن در گزارشات میان دوره ای و سالانه افشا خواهد شد.

در پایان روابط عمومی این بانک یادآور شد: ذکر عنوان اختلاس به جهت حرکت خودجوش بانک و مدیریت جدید آن در شناسایی تخلفات و شفاف‌سازی و رفع مشکلات صحیح نبوده و تخلفات انجام شده در سنوات گذشته نیز از سوی نهادهای نظارتی تحت بررسی و پیگیری می‌باشد.

برنامه عملکردی بانک دی در چند ماه اخیر، نشان از همتی بزرگ برای تغییر وضعیت بانک و بهبود شرایط آن در مسیری روشن، قانونمند و شفاف است.

جزئیات اختلاس 5 هزار میلیاردی در بانک دی

جزئیات اختلاس 5 هزار میلیاردی در بانک دی
جزئیات اختلاس 5 هزار میلیاردی در بانک دی

 

«اختلاس 5 هزار میلیاردی» آخرین نمونه از مفاسد اقتصادی است که یک مقام ارشد از آن سخن گفته و تلخ‌تر آن‌که به‌تاکید گفته این مفسده‌ایست که «فقط از یکی از شرکت‌های زیرمجموعه بانک دی» به‌عنوان یکی از ده‌ها موسسه و نهاد وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران کشف شده و در گزارشی که مدیرعامل بانک دی شخصاً به ریاست مرکز شهید ارائه کرده، مورد اشاره قرار گرفته است. گزارشی فسادی به‌گفته مدیرعامل بانک دی «آن‌قدر بزرگ» که او «از دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی خواسته ورود کنند و موضوع را بررسی کنند!» امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی که به تازگی در یک مصاحبه تفصیلی با خبرگزاری تسنیم از این اختلاس 5 هزار میلیارد تومانی پرده برداشته و در توضیح این فساد مالی گفته است: «متأسفانه در این سال‌های اخیر هم که به آفت‌های زیادی گرفتار شده؛ مثلاً یک گروه عمده‌ای از مدیران بانک دی دستگیر شدند و در زندان هستند.

هنوز ما حجم خساراتی را که وارد شده و اختلاس‌هایی را که اتفاق افتاده است، نمی‌دانیم.» او که در قامت معاون ریاست‌جمهوری از این مهم پرده داشته، پس از اشاره به گزارشی که مدیرعامل فعلی بانک دی در ارتباط با اختلاس 5 هزار میلیارد تومانی اختیار او قرار داده، تاکید کرده «این فقط یک نمونه از بانک دی بود؛ حالا همین مسائل در مجموعۀ کوثر یا در مجموعۀ صندوق ذخیره شاهد و جاهای مختلفی که اخبارش هر از گاه به گوش می‌رسد هم تا حدی وجود دارد؛ در حالی که این مجموعه انقلابی، مقدس و وابسته به شهدا، باید پاک‌ترین و تمیزترین سازمان باشد.»

نهاد و «مجموعه انقلابی» که امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در قامت رئیس کنونی‌اش به‌درستی تاکید دارد که اگر نه لزوماً پاکترین اما قطعاً باید از جمله پاک‌ترین و تمیزترین سازمان‌‌ها و نهادهای دولتی و حاکمیتی جمهوری اسلامی باشد اما با این استاندارد فاصله بسیار دارد. چنان که بنابر آن‌چه در حدود یک دهه گذشته شاهد بودیم، بنیاد شهید و امور ایثارگران با قرار گرفتن در زمره نهادها و سازمان‌های به‌نسبت دور از مفاسد و تخلفات قانونی نیز فرسنگ‌ها فاصله دارد؛ آن‌هم در شرایطی که این بنیاد به‌عنوان نهادی که فلسفه وجودی‌اش خدمت‌رسانی به خانواده و بازماندگان شهیدان و ایثارگرانی است که جسم و جان و روح و روانشان را در راه وطن گذاشته و به خاطر ایران و ایرانیان، گران‌بهاترین دارایی‌شان را نثار کردند، باید مامن و پناهگاه روزهای سخت آنان باشد.

مطالب مرتبط:

وضعیتی که با نیم‌نگاهی به فعالیت‌ها و البته مفاسد کشف‌شده در بانک دی در این حدود یک دهه‌ای که از آغاز به کارش می‌گذرد، به‌روشنی پیش‌رویمان قرار خواهد گرفت. این در حالی است که بجز بانک دی، ده‌ها نهاد و سازمان دیگر نیز زیرمجموعه و وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران فعالیت می‌کنند. این در حالی است که «سازمان اقتصادی بنیاد شهید» به‌عنوان سازمانی که در سال 67 و پیرو تغییراتی در واحد امور اقتصادی وقت بنیاد شهید، ایجاد شده، هم‌اکنون عهده‌دار مدیریت و اداره حدود ۱۸۰ شرکت فعال در زمینه‌های صنعتی، تجاری، ساختمانی و کشاورزی است. این در حالی که علاوه بر آن 180 شرکت فعال زیرمجموعه «سازمان اقتصادی بنیاد شهید»، «واحدهای فرهنگی»، «واحد مسکن»، «دایره ازدواج» و «مراکز پزشکی» نیز از زیر مجموعه‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران در چارت جدید اداری این بنیاد هستند.

همچنین تاکید بر این نکته نیز حائز اهمیت است که «بانک ایران‌زمین» با 331 شعبه فعال در سراسر کشور و «شرکت سرمایه‌گذاری شاهد» که سال 64 به‌منظور کمک به تأمین آتیه اقتصادی فرزندان جان‌باختگان جنگ ایران و عراق، به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شد و در بخش‌های تولید، صنعت، بازرگانی، کشاورزی، بازار بورس و مبادلات سهام فعالیت می‌کند، از دیگر زیرمجموعه‌های این بنیاد هستند.

همچنین «سازمان اقتصادی کوثر» که تنها در بخش اقتصادی مدیریت بیش از ۱۹۰ شرکت و مؤسسه تجاری را برعهده دارد و همزمان دارای اردوگاه‌های تفریحی، مهمان‌سرا، هتل، مجتمع فرهنگی، سینما و چاپخانه است یا «سازمان پزشکی شفا» که مالکیت ۴ بیمارستان، ۷ کلینیک تخصصی، ۱۴ داروخانه و یک شرکت داروسازی را در اختیار دارد و نیز «سازمان اموال و املاک بنیاد شهید» به‌عنوان مسئول اصلی نگهداری املاک و مستغلات فراوانی که پس از وقوع انقلاب مصادره شده و از محل اجاره و فروش این املاک درآمد آن بخش مهمی از بودجه داخلی بنیاد را تأمین می‌کند، بعضی از دیگر نهادهای زیرمجموعه بنیاد شهید است. کنار این‌ها البته باید به «طرح شاهد» نیز اشاره کنیم. طرحی که برای ارائه خدمات پرورشی و آموزشی راه‌اندازی شد و تا سال 76 مالکیت ۷۱۶ مدرسه را در اختیار داشت و نیز «دانشگاه شاهد» که سال 69 تاسیس شد و در حال حاضر نیز کانون‌های متعدد شاهد در سراسر کشور فعالند. کنار این‌ها البته باید اشاره‌ای به «واحد مسکن» نیز اشاره کنیم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به گزارشی که اخیراً مدیرعامل فعلی بانک دی به‌عنوان یک نهاد مالی وابسته به این بنیاد در اختیار او قرار داده، گفت که بنابر این گزارش فقط یکی از شرکت‌ها حدود ۵هزار میلیارد تومان اختلاس انجام داده است

آخرین جزئیات از اختلاس ۱۵ میلیارد تومانی در بنیاد شهید

آن‌چه اما فارغ از بحث درباره این ساختار تو در تو و پیچیده باید به آن توجه داشته باشیم، تعدد تخلفاتی است که تنها در حدود یک دهه گذشته از آن شنیده‌ایم. مواردی از مفاسد هنگفت اقتصادی که رسانه‌ای شده و می‌تواند کنار موارد متعددی که احتمالا به‌وقوع پیوسته و از آن بی‌خبریم، عمق مشکلات این نهاد را آشکار کند. مفاسدی چون اختلاس 15 هزار میلیارد تومانی که مردادماه 91 در پی تجسس ماموران سازمان بازرسی کل کشور در امور مالی بنیاد شهید آن‌گاه کشف شد که بازرسان در جریان بررسی وضعیت مالی بنیاد شهید با مورد مشکوکی روبه‌رو شدند که بر اساس آن، در جریان پرداخت حق بیمه افراد تحت پوشش بنیاد شهید به یکی از شرکت‌های بیمه، چندین میلیارد تومان به حساب دیگری واریز شده است.

اختلاسی که در جریان پرداخت حق بیمه افراد تحت پوشش این رقم خورد و بنابر بررسی اسناد روشن شد در حالی که مبلغ بدهی بنیاد به شرکت بیمه ۵ میلیارد تومان بود، این مدیر مبلغ ۹ میلیارد تومان به حساب این شرکت واریز کرده و در ادامه همان مسئول با اعلام این‌که به‌دلیل اشتباه ۴ میلیارد بیشتر به حساب شرکت بیمه واریز کرده، از مدیران بیمه خواست این مبلغ به حسابی که او اعلام می‌کند، واریز کنند!

اختلاس 170 میلیاردی بانک دی در عصر احمدی‌نژاد

اما این تنها مورد از موارد فساد کشف شده در این نهاد در این سال‌ها نبود. به فاصله اندک از انتشار خبر اختلاس 15 میلیارد تومانی و پیرو شوک حاصل از همین خبر، طرح تحقیق و تفحصی در مجلس نهم کلید خورد و آن‌طور که عباس فلاحیان نماینده مجلس نهم خبر داد اختلاسی در بانک دی رخ داده و علاوه بر آن مطالبات جانبازان نیز پرداخت نشده است. همزمان امیر خجسته نماینده همدان در همان مجلس نهم در قامت طرح تفحص از بنیاد شهید با بیان اینکه تحقیق و تفحص از مدیریت بنیاد شهید است، نه از خود بنیاد گفت: «شفاف نبودن عملکرد مالی بنیاد شهید، عدم‌توجه کامل به ایثارگران و مشکلات مدیریتی از جمله دلایلی است که ۹۰ نماینده مجلس را برای تحقیق و تفحص از بنیاد شهید مصمم کرده است.» تفحصی که با مدیریت مسعود زریبافان در بنیاد شهید و ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد در دولت همزمان بود.

اما تا شهریورماه 93 یعنی پس از پایان دولت احمدی‌نژاد گزارش هیات تفحص در صحن مجلس قرائت نشد. اتفاقی که البته هرگز رنگ واقعیت به خود نگرفت اما آن‌طور که یک عضو هیات تفحص در شهریورماه 93 در اختیار رسانه‌ها قرار داد روشن شد که فسادی 170 میلیاردی در جریان بوده است. همان زمان خجسته در حالی که پیش‌تر به کشف اختلاس ۱۵میلیاردتومانی و حیف‌ومیل بیش از ۱۷۰ میلیارد از دارایی‌های بانک دی در صرافی‌ها اشاره کرده بود و این موضوع را دلیل اصلی تفحص از این بنیاد بر شمرده بود، گفت که «عدم‌شفافیت مالی، وجود شایبه‌های مختلف در بخش‌های اقتصادی بنیاد و کشف اختلاس ۱۵میلیاردتومانی» از جمله دلایل پیگیری این طرح توسط نمایندگان مجلس نهم بوده است.

همچنین غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت در مجلس نهم و از جمله اعضای پیگیر در هیات تفحص از بنیاد شهید با اشاره به کشف فساد ۱۷۰ میلیارد تومان در بنیاد شهید، اعلام کرد: «این موضوع در گذشته بوده و حالا ما به مسائل جدیدتری رسیدیم. این مطالب جدید بحث فقط رقم نیست، داستان‌های دیگری رخ داده‌ که البته مجاز به انتشار آن نیستیم. فقط می‌توانم بگویم که ابعاد وحشتناکی دارد و هر ‌کسی‌‌ با‌ آگاهی از آن، ‌شرمنده ‌‌خانواده شهدا می‌‌شو‌د. جعفرزاده ایمن‌آبادی همچنین چندی بعد اعلام کرد: «در جریان تفحص از بنیاد شهید در کمال ناباوری دیدیم هر چه جلوتر می‌رویم، ابعاد فسادها گسترده‌تر می‌شود. فساد ۱۷۰ میلیارد تومانی، اعطای ۸ هزار میلیارد تومان وام بدون ضمانت و با تبانی، کلاه‌برداری از صرافی یکی از بانک‌ها در دوبی به مبلغ ۴۳۳ میلیون درهم، وجود ۵۰ تا ۷۰ نفر در یک شبکه فساد با همکاری برخی مدیران وقت بنیاد شهید و معامله با افراد و بخش‌های ممنوع‌المعامله، بخشی از فسادی است که در طول تحقیق و تفحص مجلس از این بنیاد، در دوران مدیریت مسعود زریبافان کشف و اعلام شد.» حال فساد 5 هزار میلیاردی بانک دی که امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در نخستین سال فعالیت دولت سیزدهم از آن پرده برداشته آخرین نمونه از مفاسد در زیرمجموعه‌های این نهاد است. فسادی که با توجه به آن‌چه در این بیش از یک دهه شاهد بودیم، بعید است آخرین نمونه از مفاسد این بنیاد باشد.

آنچه دیگران میخوانند:

گزارش از علی اکبر رضایی