چهارشنبه, ۰۱ تیر ۱۴۰۱ ۲۲:۳۳

سقوط مجدد ارزهای دیجیتال / مقایسه رشد بیت کوین با اتریوم

سقوط مجدد ارزهای دیجیتال / مقایسه رشد بیت کوین با اتریوم
بیت کوین امروز دوباره به کانال ۲۰ هزار دلار بازگشت و از کانال ۲۱ هزار دلار عقب نشینی کرد.

به گزارش تیتربرتر؛ ارزش معاملات بیت کوین در شبانه روز گذشته ۲۸ میلیارد دلار بوده و ارزش بازار آن هم دوباره به کمتر از ۴۰۰ میلیارد دلار رسیده و هم اکنون ۳۸۹ میلیارد دلار است. 

سقوط مجدد بیت‌کوین به کانال 20هزار دلاری 

سقوط مجدد بیت‌کوین به کانال 20هزار دلاری 
سقوط مجدد بیت‌کوین به کانال 20هزار دلاری 

 

افت ۳ درصدی قیمت، بیت کوین را به حوالی ۲۰۴۰۰ دلار رسانده و البته فعلا بازدهی هفتگی بیت کوین حدود منفی نیم درصد است.

ارزش معاملات بیت کوین در شبانه روز گذشته ۲۸ میلیارد دلار بوده و ارزش بازار آن هم دوباره به کمتر از ۴۰۰ میلیارد دلار رسیده و هم اکنون ۳۸۹ میلیارد دلار است.

شاخص ترس و طمع بیت کوین نسبت به چند روز قبل بهبود یافته و به عدد ۱۱ رسیده که نشان می دهد کمی از ترس موجود در بازار از بین رفته است.

با این حال هنوز این سوال برای معامله گران بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد که افت امروز در ادامه ریزش بزرگ بازار است یا اینکه بازار به کف خود رسیده و در حال تشکیل یک موج صعودی است؟

بازدهی هفتگی اتریوم مثبت شد

اتریوم با افت ۵.۵ درصدی به قیمت کمتر از ۱۱۰۰ دلار رسیده و هم اکنون حوالی ۱۰۹۰ دلار معامله می شود. با وجود این افت، بازدهی اتریوم در مقیاس هفتگی مثبت ۲.۵ درصد است.

ارزش معاملات اتریوم در شبانه روز گذشته ۱۴ میلیارد دلار بوده و ارزش بازار آن هم ۱۳۲ میلیارد دلار است.

با توجه به کاهش ارزش معاملات اتریوم و بیت کوین می توان گفت که معامله گران احتیاط زیادی در خرید و فروش های خود دارند و ترجیح می دهند کمی بیشتر صبر کنند تا تکلیف بازار مشخص شود.

مقایسه رشد بیت کوین با اتریوم

مقایسه رشد بیت کوین با اتریوم
مقایسه رشد بیت کوین با اتریوم

 

درحالی که بازارسهام ایالات‌متحده به دلیل تعطیلات سالگرد لغو قانون برده‌داری در تعطیلات به سر می‌برد، بازارهای سهام در سراسر دنیا با استقبال خریداران مواجه شده‌اند. شاخص STOXX ۵۰ طی دو روز معاملاتی اخیر توانسته «رش» مناسبی داشته باشد، اما هنوز به سطح پیش از افزایش نرخ بهره ایالات متحده نرسیده است. شاخص NIKKIE ۲۲۵ ژاپن نیز عملکرد چشمگیری داشته ولی این شاخص نیز نتوانسته به سطح پیش از افزایش نرخ بهره خود برسد. در میان دارایی‌های ریسکی، به نظر می‌رسد بیت‌کوین عملکرد چشمگیرتری از خود بر جا‌ گذاشته و رشد ۱۲ درصدی داشته، اما همچنان به سطوح قیمتی پیش از افزایش نخ بهره دست نیافته است. در همین حین که معاملات در بازار آمریکا متوقف شده است، معامله‌گران جهانی با حرکت به سمت بازارهای ریسکی موجب شدند دلار آمریکا با افت ارزش روبه‌رو شود ولی این شاخص همچنان محدوده ۱۰۴ واحدی را حفظ کرده است.

بازگشت بیت‌کوین به روزهای اوج

پس از ریزش شدید بازارهای ریسکی در هفته گذشته، از آغاز این هفته با استقبال خریداران روبه‌رو شدند. اما سوال اساسی اینجاست که آیا این رشد بازارهای ریسکی ادامه خواهد داشت؟ بانک‌های گلدمن ساکس و مورگان استنلی گزارشی را درخصوص پیش‌بینی خود از بازارهای سهام ارائه کرده‌اند که در آنها به اهمیت و خطر رکود پیش‌رو برای بازارهای سهام اشاره ‌کرده‌اند. این گزارش‌ها در هفته پیش و پس از ریزش ۲۰ درصدی شاخص S&P  ۵۰۰ از ابتدای ژانویه منتشر شد. این تحلیلگران عقیده دارند که ریسک رکود اقتصادی، مهم‌ترین عامل ریزش بازارهای ریسکی در سال جاری خواهد بود. علاوه بر این موضوع، کاهش قدرت خرید افراد به دلیل وجود تورم موجب خواهد شد که بخش کمتری از سرمایه‌ آنان به سرمایه‌گذاری اختصاص یابد و این می‌تواند عاملی برای تشدید ریزش‌های بازار باشد، چراکه سرمایه برای حمایت از بازار کاهش خواهد یافت.

مطالب مرتبط:

در روزهای اخیر احساسات سرمایه‌گذاران نسبت به بازار بدتر شده است. سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو و رشد تورم موجب شده که ترس از سرمایه‌گذاری میان فعالان بازارها افزایش یابد. برخی از تحلیلگران عقیده دارند که با توجه به شرایط کنونی و همچنین افزایش ریسک رکود، ریزش بازارهای سهام ادامه‌دار خواهد بود و همین موضوع می‌تواند شاخص S&P ۵۰۰  را تا ۲۹۰۰ دلار پایین بکشد.

با توجه به شرایط تورمی، به نظر می‌رسد سیاست‌های انقباضی دولت‌ها به همین زودی به پایان نخواهد رسید. در تازه‌ترین اظهارات مقامات بانک مرکزی انگلستان، هو پیل، اقتصاددان ارشد این بانک، مدعی شد که وی از افزایش نرخ‌ بهره تا زمان کنترل کامل تورم حمایت خواهد کرد. بانک مرکزی انگلستان پیش از این در ۱۶ ژوئن نرخ بهره این کشور را به ۲۵/ ۱ درصدی رساند و به نظر می‌رسد قصد دارد این سیاست را همچنان ادامه دهد. ادامه سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی می‌تواند ریسک رکود را بیش از پیش افزایش دهد.

درحال حاضر به نظر می‌رسد که روند صعودی کنونی در بازار دارایی‌های ریسکی صرفا یک روند اصلاحی در روند نزولی بلندمدت است. در این میان بازگشت بیت‌کوین به سمت بالا و عبور از سطح ۱۹۷۰۰ دلار به عنوان سقف تاریخی این رمزارز نشان می‌دهد که این محدوده قیمتی برای بیت‌کوین بسیار مهم بوده و معامله‌گران با قدرت زیادی از آن دفاع می‌کنند. به عقیده تحلیلگران گلدمن ساکس، روند نزولی در بازارهای ریسکی تا زمانی که ریسک رکود خارج از کنترل یا تورم خارج از کنترل وجود داشته باشد، همچنان ادامه خواهد داشت مگر آنکه بازار وارد دوران رکودی شده یا ریسک رکود اقتصادی از بین رود.

قیمت روز ارزهای دیجیتال

بیت‌کوین امروز همچنان در کانال ۲۰ هزار دلار در نوسان است و اتریوم به قیمت یک هزار و ۱۲۶ دلار معامله می‌شود. سایر رمزارزهای مشهور مانند دوج‌کوین، شیبا اینو، ریپل و کاردانو نیز شاهد رشد قیمت بودند.

بیت کوین

بیت کوین با نماد اختصاری BTC یک ارز دیجیتال یا شکلی از دارایی دیجیتال است که با ارزش بازار حدود ۳۸۹.۰۴ میلیارد دلار، در رتبه ۱ بازار قرار داشته و سهم ۴۱.۳۸ درصدی از کل بازار را در اختیار دارد.

اتریوم

اتریوم با نماد اختصاری ETH یک ارز دیجیتال یا شکلی از دارایی دیجیتال است که با ارزش بازار حدود ۱۳۳.۰۶ میلیارد دلار، در رتبه ۲ بازار قرار داشته و سهم ۱۴.۱۳ درصدی از کل بازار را در اختیار دارد.

تتر

تتر با نماد اختصاری USDT یک ارز دیجیتال یا شکلی از دارایی دیجیتال است که با ارزش بازار حدود ۶۶.۹۱ میلیارد دلار، در رتبه ۳ بازار قرار داشته و سهم ۷.۰۹ درصدی از کل بازار را در اختیار دارد.

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: علی اکبر رضایی