یکشنبه, ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ ۱۸:۰۰

آینده برجام در دولت سیزدهم چه می شود؟ / مذاکرات از بن بست خارج می شود؟

آینده برجام  در دولت سیزدهم چه می شود؟ / مذاکرات از بن بست خارج می شود؟
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در اظهاراتی گفت که امکان بازگشت متقابل به توافق هسته ای ایران موسوم به برجام وجود دارد.

به گزارش تیتربرتر؛ «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در عین حال توپ را به زمین ایران انداخت و مدعی شد که این امر منوط به صرف نظر کردن تهران از موضوعات خارج برجام است.

پرایس گفت: اگر ایران از موضوعات خارج برجام صرف نظر کند امکان بازگشت متقابل به توافق هسته‌ای وجود دارد.

آینده برجام  در دولت سیزدهم چه می شود؟ 

آینده برجام  در دولت سیزدهم چه می شود؟ 
آینده برجام  در دولت سیزدهم چه می شود؟ 

 

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: در حال حاضر به نظر می رسد دایره موضوعات برای مذاکره در حال گسترش به موضوعات خارج از برجام است و این احیای برجام را سخت تر می کند.

این روزها اخبار درباره موضوع پرونده هسته ای ایران روند پرشتابی دارد. ایران و آمریکا هر دو ضمن استقبال از آغاز دوباره مذاکرات، دیگری را مسئول توقف در مسیر گفتگوها معرفی می کنند.

قاسم محبعلی درباره آینده برجام گفت: ایران و آمریکا علاقمند به ترک میز مذاکره نیستند اما از آن طرف پیشنهادهاتی می دهند که به نظر نمی رسد خیلی برای طرف مقابل راهگشا باشد. در چند ماه اخیر پنجره ای برای احیای برجام باز بود اما این پنجره کم کم دارد بسته می شود.

وی با بیان اینکه نگران بسته شدن پنجره احیای برجام باید بود، افزود: بعد از گزارش آژانس و واکنش های ایران باید منتظر ماند و دید آیا ایران و آژانس می توانند مشکلات شان را با هم حل کنند یا خیر؟ این مسئله مرتبطی با احیای برجام خواهد بود. البته پیشرفت کار در آژانس نیز به مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا مربوط است.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی یادآور شد: لغو تحریم های سپاه و لغو تحریم های خارج از مذاکرات برجام برای ایران مهم است، حالا این چقدر امکانپذیر است و ما به ازای آن چه خواهد بود، موضوعاتی هستند که بستگی میزان انعطاف دو طرف دارد. در حال حاضر به نظر می رسد دایره موضوعات برای مذاکره در حال گسترش به موضوعات خارج از برجام است و این احیای برجام را سخت تر می کند.

وی ادامه داد: هم اکنون یا طرفین همچون دوره اوباما باید توافق کنند که مذاکره صرفا درباره موضوع هسته ای باشد یا اگر بخواهند درباره موضوعات خارج از برجام نیز بحث کنند طبیعتا دایره موضوعات گسترش پیدا خواهد کرد، در این صورت زمان رسیدن به توافق طولانی تر و پروسه گفتگوها پیچیده تر می شود.

محبعلی با بیان اینکه وضعیت پنجره برجام بستگی به تصمیمات طرفین دارد، گفت: هم اکنون واضح است برنامه هسته ای ایران آثار اقتصادی ندارد بنابراین یا باید مثل زمان پذیرش برجام، به سطح غنی سازی ایران زیر 5 درصد برگردد یا اگر توافقی نشود و همین مسیر را ادامه یابد مفهومش بسته شدن پنجره برجام است؛ در این صورت اینکه واکنش طرف مقابل چه خواهد بود بستگی به منافع، وضعیت منطقه و شرایط بین المللی دارد. در مجموع وضعیت شکل جدیدی پیدا می کند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی ادامه داد: اگر آژانس اعلام کند به اطلاعات برنامه هسته ای ایران دسترسی ندارد و ایران به انحراف از برنامه صلح آمیز هسته ای متهم شود طبیعتا باید منتظر باشیم که پرونده ایران در سپتامبر به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع شود که در این صورت شاهد دور جدیدی از تنش ها و بحران ها خواهیم بود. طرف هایی مثل رژیم صهیونیستی در منطقه هستند که می کوشند وضعیت را هرچه بحرانی تر کنند تا از این آب گل آلود ماهی خودشان را بگیرند.

مطالب مرتبط:

آیا برجام عملیاتی می شود؟

آیا برجام عملیاتی می شود؟
آیا برجام عملیاتی می شود؟

 

در حال حاضر که ما به تعهداتمان عمل کردیم و باید اینها نیز اقدام کنند. وقتی اینها عمل نکنند چرا ما ادامه دهیم. قطعا این دفعه برگ برنده دست ماست و ما دیگر زیر بار زور نخواهیم رفت.

اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مورد قظعنامه آژانس بین اللملی انرژی اتمی و تاثیر آن بر مذاکرات گفت: این قطعنامه بیشتر فنی بود اما آنها سیاسی اش کردند آنها بازدید کردند گزارش تهیه کردند و معلوم نیست چه ضرورتی دارد که چنین قطعنامه ای صادر کنند. قطعا این قطعنامه بر مذاکرات تاثیری ندارد .

 سردار اسماعیل کوثری با بیان این مطلب گفت: البته چنین رفتارهای از اینها که مصوبات برجام را هم قبول ندارند بعید نبود. کاملا روشن است که ما به تمام تعهدات برجامی مان عمل کردیم آنها نیز بازدید کردند، الان که می خواهند برگردند و باید به تعهداتشان عمل کنند چنین بهانه های را می آورند.

وی ادامه داد: ما تاکید کرده ایم که اگر بخواهند به راهشان ادامه دهند و برجام یک طرفه باشد ما قبول نداریم و غنی سازی را ادامه می دهیم. ما دیگر برای مذاکره، مذاکره نمی کنیم؛ مذاکره را برای رسیدن به نتیجه انجام می دهیم و اگر برای ما نتیجه ای نداشته باشد معنا ندارد و ما کار خودمان را انجام می دهیم.

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به این سوال که آیا مذاکرات ادامه خواهد داشت، گفت: بستگی به آن طرف دارد که تحریم ها را بردارند. ما اقدامات مان را انجام دادیم به تعهداتمان عمل کردیم و الان نوبت آنهاست که عمل کنند ولی قطعا این قطعنامه بر روی مذاکرات تاثیری ندارد .

وی در پاسخ به این سوال که آیا در مجلس بحث تعلیق عضویت ایران در ان پی آتی مطرح است، گفت: اصلا چنین بحثی مطرح نیست ما به خود برجام مقید هستیم و معتقدیم باید برجام عملیاتی شود.

کوثری در پاسخ به این سوال که شما و بسیاری از افرادی که در حال حاضر خواستار به نتیجه رسیدن برجام هستید در دوره دولت قبل مخالف برجام بودید و علت تغییر جهت گیری تان چیست، گفت: ما آن موقع که گفتیم برجام را قبول نداریم به این علت بود که تاکید داشتیم که آمریکایی ها هم عمل کنند یعنی تعهدی که برای ما بود برای آنها هم باشد و دیدیم که پیش بینی ما درست بود و آنها به تعهداتشان عمل نکردند و حرف ما ثابت شد.

وی افزود: در حال حاضر که ما به تعهداتمان عمل کردیم و باید اینها نیز اقدام کنند. وقتی اینها عمل نکنند چرا ما ادامه دهیم. قطعا این دفعه برگ برنده دست ماست و ما دیگر زیر بار زور نخواهیم رفت.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی