یکشنبه, ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ ۱۲:۰۹

اصول مهم در انتخاب فرش مناسب برای فضای کوچک

اصول مهم در انتخاب فرش مناسب برای فضای کوچک
ما در این مقاله قصد داریم نکات مهم برای انتخاب فرش مناسب فضای کوچک را به طور دقیق بررسی کرده تا شما با دانستن آنها بتوانید با کمترین قیمت ، بهترین انتخاب را داشته باشد، فرقی نمی کند که شما دنبال فرش دستباف باشید یا ماشین؛ چون این نکات که ما قصد بررسی آنها را داریم برای هر دو نوع این فرش ها مناسب است.

تیتربرتر؛ فرش مناسب فضای کوچک یکی از دغدغه های خانواده ها و مخصوصاً زوج های جوان می باشد که در سال های اخیر با این تورم موجود در کشور ما دیگر امکان خرید و اجاره خانه های با متراژ بالا را ندارند. شما برای اینکه بتوانید حداکثر استفاده از خانه های کوچک را داشته باشید لازم است که اصولی را از دکوراسیون و طراحی را رعایت کنید تا بتوانید هم از لحاظ زیبایی و هم از لحاظ رنگ بندی یک منزل مدرن و جذاب داشته باشید.

یادتان باشد نکته های بررسی شده در این مقاله تنها برای منازل با متراژ پایین (تقریبا از 70 متر به پایین) صادق می باشد و برای منازل با متراژهای بالا خیلی از این نکته شاید به طور کامل تغییر کنند.

ابعاد فرش مناسب متراژهای پایین

اصول مهم در انتخاب فرش مناسب برای فضای کوچک
اصول مهم در انتخاب فرش مناسب برای فضای کوچک

خیلی از خانواده ها موقع انتخاب کردن فرش به متراژ آن اهمیت نمی دهند و تا موقعی که به داخل فروشگاه فرش می شوند به اندازه فرش خود فکر نمی کنند، در حالی که این کار کاملاً اشتباه است.

شما برای انتخاب ابعاد فرش مناسب  فضای کوچک باید به این نکته بسیار مهم دقت کنید که به هیچ وجه متراژ قالی خود را هم اندازه با ابعاد منزل انتخاب نکنید! ساده‌تر بخواهیم بگوییم باید گفت شما باید از پهن کردن فرش در منزل خود؛ فضاهای خالی در اطراف قالی خود داشته باشید، با این کار منزل شما بزرگتر به نظر خواهید رسید.

حالا چطور اینکار را انجام دهیم؟ قبل از خرید قالی، طول و عرض محلی که قصد دارید برای آن فرش را انتخاب کنید را اندازه بگیرید، حالا از این ابعاد بین 25 تا 45 سانتی متر کم کنید.

رنگ فرش مناسب خانه های کوچک

اصول مهم در انتخاب فرش مناسب برای فضای کوچک
اصول مهم در انتخاب فرش مناسب برای فضای کوچک

 

بعد از پیدا کردن اندازه فرش خود حالا باید رنگ مناسب قالی خود را انتخاب کنید. طبق اصول دکوراسیون و طراحی شما باید فرش خود را کمی تیره تر از رنگ پرده ها و مبلمان باشد ولی این موضوع برای منازلی با متراژ پایین و کم اصلاً درست نمی باشد.

زمانی که شما رنگ فرش دستباف و یا ماشینی خود را تیره انتخاب کنی به طور خود به خود، منزل شما کوچک تر به نظر خواهد رسید، مخصوصاً اگر منزل شما خیلی نورگیر هم نباشد.

شما با دوتا انتخاب برای رنگ همراه هستید؛ یا اینکه هنوز مبل ها را هم هنوز انتخاب نکرده اید؛ که در این صورت بهترین ترکیب رنگی برای شما فرش کرم یا طوسی به همراه رنگ قهوه ای برای مبل ها می باشد. اما اگر مبل شما انتخاب شده است شما تلاش کنید روشن ترین رنگی که حس می کنید با رنگ مبل های شما همخوانی دارد انتخاب کنید.

نکته:  اگر فضای اتاق خواب شما کم و کوچک است بهتر است از یک قالی کوچک در کنار و پایین تخت استفاده شود و نیازی نیست کل  کف پوش اتاق را بافرش پر کنید ، بهتر است در فضای اتاق خواب از رنگ‌های آرامش بخش همچون سفید،ابی،طوسی ،سبز استفاده کنید تا خوابی آرام و راحت داشته باشید.

طرح فرش مناسب فضای کوچک

اصول مهم در انتخاب فرش مناسب برای فضای کوچک
اصول مهم در انتخاب فرش مناسب برای فضای کوچک

بسیاری از طرح های فرش های موجود در منزل اگر دقت کنید دارای نقش و نگارهای بسیار زیاد و طرحی بسیار شلوغ می باشد، مخصوصاً اگر فرش های شما دستباف باشد. اما زمانی که شما برای خرید فرش برای آپارتمان های کوچک اقدام می کنید باید به این طرح و نقشه ها بسیار دقت کنید، پون بسیار نقش کلیدی دارد.

جالبه بدونید هرچه طرح فرش شما شلوغ تر باشد منزل شما کوچک تر به نظر خواهد رسید. یعنی شما باید تمام تلاش خود را کنید از قالی های خلوت برای فضاهای کوچک استفاده کنید.

اگر دیده باشید بسیاری از فرش های دستباف و ماشینی دارای یک طرح بزرگ در مرکز خود می باشند که در اصطلاح به این فرش ها ترنج دار گفته می شود. این نوع فرش ها برای فضاهای کوچک اصلا مناسب نمی باشد، زیرا به نوعی باعث ایجاد اغتشاش بصری در محیط می‌­شود.

دو طراحی بسیار مناسب برای آپارتمان های کوچک؛ فرش های مدرن و فرش های طرح افشان می باشد. فرش مدرن دارای طراحی های ساده می باشند و فرش های طرح افشان به دلیل نداشتن ترنج در وسط فرش و پراکندگی گل‌ها، فرش مناسبی برای خانه آپارتمانی و کوچک هستند و باعث بزرگتر دیده شدن فضای خانه می‌شوند. 

نکته: اگر به دنبال فرش های پر طرح می باشید پس حداق رنگ بندی آن را روشن انتخاب کنید تا طرح های آن خیلی مشخص نباشد.

مطالب مرتبط:

یک انتخاب مخصوص آپارتمان کوچک

اصول مهم در انتخاب فرش مناسب برای فضای کوچک
اصول مهم در انتخاب فرش مناسب برای فضای کوچک

احتمالاً فرش های دستباف و ماشینی که به صورت گرد بافته می شوند را از نزدیک مشاهده کرده اید. جالب است بدانید فرش های گرد ، به طور تخصصی برای مکان هایی طراحی شده اند که شما با محدودیت فضا همراه هستید.

در واقع فرقی نمی کند که شما برای پذیرایی، آشپزخانه و یا اتاق خواب دنبال فرش باشید یا جایی دیگر از آپارتمان، هر جایی که فضای منزل شما کم می باشد می توانید از این نوع فرش ها استفاده کنید.

یادتان باشد زمان خرید فرش های گرد به این موضوع دقت کنید که ابعاد این فرش ها را به گونه ای انتخاب کنید که هیچ کدام از وسایل مثل مبل ها روی آن قرار نگیرد. بر اساس اصول طراحی شما باید اندازه فرش گرد را به نوعی انتخاب کنید که به تنهایی در مرکز اتاق شما قرار بیگرد و اطراف آن کاملا خالی باشد. (البته خیلی هم نباید آن را کوچک انتخاب کنید که جلو پذیرایی شما را خراب کند.)

نکته: فرش وینتیج شباهت زیادی به فرش دستبافت گونه دارد و از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به فرش اصیل و دستبافت قدیم دارد یکی از ویژگی های فرش وینتیج است که به خوبی می تواند با دیگر وسایل دکوراسیون منزل هماهنگ شود.

به شرایط خودتان فکر کنید

اصول مهم در انتخاب فرش مناسب برای فضای کوچک
اصول مهم در انتخاب فرش مناسب برای فضای کوچک

تمام نکاتی که تا به اینجا برای شما بیان کردیم می تواند بسته به شرایط و روحیات شما تغییر کند. اصول و قواعد زمانی می تواند برای شما مناسب باشد که بتواند برای شما آرامش روحی و شادی به همراه بیاورد. هرچند اصول طراحی دکوراسیون بر این مبنا پایه گذاری شده است ولی بازهم شما لازم است که روحیه و سلیقه خود احترام بگذارید.

از طرفی شما لازم است که به شرایط زندگی خود نیز برای خرید فرش مناسب فضای کوچک دقت کنید. یکی از موارد مهم میزان هزینه ای می باشد که شما می توانید برای خرید فرش انجام بدید. خرید فرش دستباف برای منزل شما می تواند یک گزینه ایده آل با کیفیت بسیار مناسب باشد که می توان با رعایت نکات بالا بهترین گزینه را در بین انواع فرش دستباف انتخاب کرد.

اما شاید فرش دستباف بهترین گزینه برای انتخاب شما باشد، ولی اصولاً وقتی ما در آپارتمان های متراژ پایین زندگی می کنیم یعنی از لحاظ مالی با شرایط مالی خیلی مناسبی همراه نیستیم؛ اینجاست که شما می توانید برای فرش های ماشینی اقدام کنید. اما یک نکته ای که لازم است به آن دقت کنید این است که خرید فرش دستباف به نوعی سرمایه گذاری نیز محسوب می شود و شما می توانید از این دید نیز به آن نگاه کنید.

مورد بعدی که لازم است به آن توجه کنید این است که در آپارتمان های متراژ کم و پایین در خیلی از موارد اصولا مهندسی ساختمان رعایت نشده است و به همین خاطر بهتر است که شما اندازه فرش ها را کوچکتر انتخاب کنید تا قدرت عمل بیشتری داشته باشید.

به طور مثال اگر به این نتیجه رسیدید که پذیرایی شما نیاز به یک فرش 12 متری دارد بهتر است دوتا فرش 6 متری به جای آن انتخاب کنید، که اگر قصد جابه جایی داشتید در منزل جدید با مشکل رو به رو نشوید. رعایت این موضوع برای کسانی که مخصوصاً مستاجر می باشند، بیشتر مهم است.

 آنچه دیگران میخوانند:

گردآورنده: زهرا فرامرزی