چهارشنبه, ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ ۱۳:۱۵

جزئیات شاخص بورس از نگاه کارشناسان / 28 خرداد 1401

جزئیات شاخص بورس از نگاه کارشناسان / 28 خرداد 1401
یک کارشناس بازارهای مالی گفت: دولت ظرف دو تا سه ماه آینده، دلار مربوط به اقلام اساسی و صنایع را جداسازی خواهد کرد که به واسطه آن، بورس نیز حرکت خود را آغاز می‌کند.

به گزارش تیتربرتر؛ در شرایطی که حجم معاملات پائین است و رشد عرضه‌های حقیقی شاخص را پائین می‌کشد، خروج 311 میلیارد تومان پول حقیقی نشانه‌ای منفی مهمی برای بازار است.

بورس در 28 خرداد 1401 رشد؟

بورس در 28 خرداد 1401 رشد؟
بورس در 28 خرداد 1401 رشد؟

 

برای پیش بینی بورس به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. در روز سه‌شنبه شاخص کل بورس 2 هزار و 619 واحد صعود کرد و به رقم یک میلیون و 574 هزار و 65 واحد رسید. اما شاخص کل هم‌وزن 770 واحد بالا آمد و در رقم 429 هزار و 930 واحد ایستاد. شاخص کل فرابورس 59 واحد رشد کرد و به رقم 21 هزار و 481 واحد رسید.

 اغلب نمادهای بازار با رشد قیمت مواجه بودند و نقشه بازار سهام سبز پوش شد. شاخص کل بیشترین صعود در سال 1401 را ثبت کرد و شاخص هم وزن بیشترین رشد در یک ماه اخیر را پشت سر گذاشت. 

نمادهای میدکو، فولاد، فملی، پارس، تاپیکو، ومعادن، وغدیر، پارسان، نوری، شپدیس، فارس، شستا، شپنا، فخوز، شتران، شبندر و کچاد نمادهای بزرگ بورس بودند که بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل داشتند. 

دیگر اتفاق مهم معاملات دیروز توقف روند خروج سرمایه حقیقی از بازار سهام و ورود پول حقیقی پس از 6 روز پی در پی بود. ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار 322 میلیارد تومان بود که بیشترین رقم در 2 ماه اخیر است. 

فولاد، پارس، نوری، فخوز، فزر و ذوب بیشترین ورود پول حقیقی را در معاملات روز دوشنبه داشتند. گروه محصولات شیمیایی و فلزات اساسی بیشترین جذب سرمایه حقیقی را داشتند.

علیرضا رضوانی کارشناس یورس گفت: تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران، وضعیت نگران کننده‌ای در رابطه با بورس نیست، زیرا بورس بازاری است که می‌تواند تمام سلایق را متناسب با تمام جریانات پشتیبانی کند؛ درواقع بورس بازاری نیست که بگوییم در یک زمان خوب است و زمان دیگری بد است. اگر قرار باشد قطعنامه‌ای هم علیه ایران تصویب شود، نرخ دلار به موجب آن بالا رفته و صنایع صادرات‌محور، نفع خیلی خوبی می‌برند و اگر قرار باشد با نتایج مثبت برجام روبه‌رو شویم، نرخ دلار تثبیت می‌شود و صنایعی مانند بانک‌ها، خودروسازان و قطعه‌سازان منافع خیلی زیادی می‌برند؛ بنابراین می‌توان گفت بورس سازوکاری است که برای هرنوع سلیقه و جهت‌گیری ابزاری برای ارائه دارد.

مطالب مرتبط:

آخرین وضعیت بورس در هفته پایانی بورس

آخرین وضعیت بورس در هفته پایانی بورس
آخرین وضعیت بورس در هفته پایانی بورس

 

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 250 نماد رشد قیمت و 383 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 39 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 61 درصد بازار افت قیمت داشتند.

  • بیشترین افزایش قیمت

روز سه‌شنبه در بورس شرکت‌ قطعات اتومبیل ایران (ختوقا)، شرکت چرخشگر (خچرخش) و شرکت سیمان ارومیه (ساروم) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌ پیشگامان فناوری و دانش آرامیس (تپسی)، شرکت سرمایه گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری (مدیریت) و شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان (فغدیر) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

  • بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای سشمال (شرکت سیمان شمال)، وبوعلی (شرکت سرمایه گذاری بوعلی) و فمراد (شرکت آلومراد) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت کشت و دام قیام اصفهان (زقیام)، شرکت سرمایه گذاری سبحان (وسبحان) و شرکت تولید ژلاتین کپسول ایران (دکپسول) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

  • عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز سه‌شنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌چهار‌شنبه است. در پایان معاملات روز سه‌شنبه بازار با مازاد تقاضا‌ی 98 میلیارد تومانی بسته شد.

ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل افزایش یافت و 11 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 66 درصد افت کرد و در رقم 109 میلیارد تومان ایستاد. 

آخرین وضعیت بورس در هفته پایانی بورس
آخرین وضعیت بورس در هفته پایانی بورس

 

  • بیشترین تقاضاها

امروز نماد کویر (شرکت فولاد سپید فراب کویر) با صف‌ خرید 18 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از کویر، نمادهای خزامیا (شرکت زامیاد) و خمحور (شرکت تولید محور خودرو) بیشترین صف خرید را داشتند. 

  • بیشترین عرضه‌ها

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد فمراد (شرکت آلومراد) تعلق داشت که ارزش آن 3.5 میلیارد تومان بود. پس از فمراد، نمادهای زملارد، ولکار، افرا و مفاخر بیشترین صف فروش داشتند. 

معامله‌گران در شرایطی به استقبال آخرین روز معاملاتی هفته می‌روند که دیروز شاخص‌ کل بورس تهران روند صعودی را حفظ کرد. پس از افزایش 14 هزار واحدی در روز یکشنبه و صعود چشمگیر 39 هزار واحدی در روز دوشنبه، دیروز شاخص کل بورس رشد کمی داشت. 

دیروز ارزش معاملات خرد سهام باز هم نزول کرد و با افت 12 درصدی نسبت به دوشنبه به 4 هزار و 917 میلیارد تومان رسید. 

نمادهای میدکو، فخوز، نوری، ومعادن، رمپنا، مبین و تاپیکو بزرگان شاخص‌ساز بازار در روز سه‌شنبه بودند که بیشترین تأثیر را در رشد شاخص داشتند. در مقابل فملی، شبریز، شستا، حکشتی، شپنا، وامید، شبندر و شتران نمادهایی بودند که بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.

روز گذشته تعداد نمادهای قرمزپوش بازار بیشتر بودند و خروج پول حقیقی از سر گرفته شد. بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای وبملت، حکشتی، شستا، بپاس، تپسی، فولاد، شپنا، سآبیک، شتران، فملی و شبندر تعلق داشت.

به نظر می‌رسد افت 40 دقیقه پایانی شاخص‌ها متأثر از افت تقاضا و رشد فروش‌های حقیقی بود. خروج 311 میلیارد تومان پول حقیقی نشانه‌ای منفی برای بازار است در شرایطی که حجم معاملات پائین است و رشد عرضه‌های حقیقی شاخص را پائین می‌کشد. 

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی