جمعه, ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ ۱۸:۲۴

تکلیف واردات خودرو کی مشخص می شود؟

تکلیف واردات خودرو کی مشخص می شود؟
کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تا زمانی که بحث واردات در ابهام مطرح شود، نوسان قیمتی و رکود ادامه دارد.

تیتربرتر: بازار خودرو مدتی است تحت تاثیر واردات خودرو به کشور قرار دارد. البته باید به این نکته توجه کرد که بازار در رکود است و خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد.

پیش بینی بازار خودرو در هفته دوم خرداد 1401

پیش بینی بازار خودرو در هفته دوم خرداد 1401
پیش بینی بازار خودرو در هفته دوم خرداد 1401

عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو گفت: در حال حاضر هیچ خرید و فروشی در بازار صورت نمی‌گیرد و بازار در رکود است. البته پیش از این خریدار نبود. اما اکنون فروشنده‌ها نیز برای فروش خودروهای خود دست نگه داشته‌اند تا در آینده به قیمت بالاتری بفروشند.

او توضیح داد: تا زمانی که تکلیف واردات مشخص نشود، بازار با همین روند به کار خود ادامه می‌دهد.

همچنین، سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران گفت: در حال حاضر بازار منتظر نتیجه بحث واردات خودرو به کشور است. به همین دلیل، بازار در رکود سنگینی قرار دارد و خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد. تا زمانی که جزئیات طرح واردات مشخص نشود، این رکود ادامه دارد.

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو نیز گفت: در حال حاضر بازار متاثر از اخبار آزادسازی واردات و تورم قرار گرفته است. شیب قیمت‌ها نیز منفی شده است. این روند نوسان قیمتی در روزهای آینده ادامه دارد. البته اگر برای تدوین آیین‌نامه واردات تعلل شود، ممکن است موج جدیدی از نوسان قیمتی را در اوایل تابستان مشاهده کنیم.

البته کاظم محمدی نیک‌خواه، کارشناس صنعت خودرو علاوه بر موضوع واردات به نکته دیگری اشاره کرد.

او در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: در درجه اول میزان عرضه و تقاضا قیمت را مشخص می‌کند. اما شرایط ارزی کشور و نقدینگی سرگردان در دست مردم در قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد.

این کارشناس افزود: خودرو از یک کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شد. مردم نیز با همان نقدینگی سرگردان به خرید یا فروش خودروهای خود می‌پردازد.

محمدی توضیح داد: البته خودروهای ناقص نیز در حال تکمیل و عرضه به بازار هستند. این اقدام باعث کاهش نسبی قیمت‌ها می‌شود.

مطالب مرتبط:

سقوط قیمت‌ خودرو تا کی ادامه دارد؟

سقوط قیمت‌ خودرو تا کی ادامه دارد؟
سقوط قیمت‌ خودرو تا کی ادامه دارد؟

به گفته فعالان بازار خودرو، رکود در این بازار به ویژه در خودروهای میان رده و اقتصادی تشدید شده است. در این میان پرسش اصلی این است که آیا روند کاهش قیمت، ادامه خواهد داشت؟ کارشناسان معتقدند که در صورت افزایش عرضه چه از مسیر واردات یا افزایش تولید، کاهش بیشتر قیمت ها ممکن است. البته با این پیش فرض که قیمت دلار در همین سطوح باقی بماند. در نقطه مقابل در صورت افزایش قیمت دلار و یا عدم افزایش عرضه، کاهش قیمت ها دور از انتظار خواهد بود.

پژو ۲۰۷ دنده ای پانوراما که هفته گذشته را پس از چند روز ثبات با ۵ میلیون کاهش به پایان برده بود و در نهایت ۴۱۵ میلیونی تومانی شده بود، ابتدای هفته ۸ میلیون تومان کاهش به ثبت رساند و در نهایت با ادامه روند با ثبات تا انتهای هفته، ۴۰۷ میلیون تومان معامله می شد.

پژو ۲۰۶ جزو اولین خودروهایی بود که با شروع روند کاهشی قیمت ها، شروع به کاهش کرد و در هفته گذشته از ۳۱۸ میلیون تومان تا ۳۱۳ میلیون تومان کاهش داشت. این خودرو با حفظ همین روند کاهشی در ابتدای هفته ۸ میلیون تومان کاهش به ثبت رساند و با ثبت قیمت ۳۰۵ میلیون تومانی تا آخر هفته با همین قیمت معامله شد.

پژوپارس که از ابتدای سال بی وقفه مشغول افزایش بود و از قیمت ۳۵۴ میلیون تا ۳۸۸ میلیون تومان هم بالا رفته بود، از اواخر هفته گذشته و ابتدای هفته جاری با کاهش همراه بود و تا قیمت ۳۸۰ میلیون تومان هم پایین آمد. پس از توقف روند کاهشی بازار این خودرو جزو خودروهای افزایشی بازار بود و در اواسط هفته با دو میلیون تومان افزایش به قیمت ۳۸۲ میلیون تومانی رسید.

قیمت پژو ۴۰۵ که از ابتدا روندی خلاف روند معمول بازار داشت و از ابتدای سال با حفظ روند با ثبات خود و ثبت کاهش های جزئی تنها با ۱۷ میلیون تومان افزایش از ابتدای سال همراه بود، در اواخر هفته گذشته هم برخلاف روند کاهشی بازار با سه میلیون افزایش دیگر به ۲۹۰ میلیون تومان رسید. این خودرو هفته را با ۳ میلیون کاهش آغاز کرد و تا انتهای هفته نیز با همین قیمت پیش رفت و ۲۸۷ میلیون تومان معامله شد.

سمند هم که جزو خودروهایی بود که هفته گذشته برخلاف روند غالب بازار افزایشی بود و ۵ میلیون تومان افزایش ثبت کرده بود، در این هفته تا آخرین روز بازار بدون تغییر بود و در آخرین روز با ۱ میلیون کاهش به قیمت ۳۰۴ میلیون تومان رسید.

سورن پلاس که هفته گذشته را با ۱۰ میلیون افزایش و سپس ۵ میلیون کاهش به اتمام رسانده بود این هفته هم با ۴ میلیون کاهش به قیمت ۳۷۶ میلیون تومان معامله شد.

پراید ۱۱۱ که زمانی ۲۰۷ میلیون تومان هم معامله می شد، این هفته در ادامه روند کاهشی ۳ میلیون تومان دیگر کاهش قیمت را ثبت کرد و در ادامه یک میلیون تومان کاهش هفته گذشته به قیمت ۲۰۳ میلیون تومانی رسید.

پراید ۱۳۱ را می توان یکی از منفعل ترین خودروهای بازار نامید. این خودرو که از ابتدای سال تنها ۱۱ میلیون تومان گران شده و اکثر سال را بدون تغییر قیمت سپری می کرد هفته گذشته تنها با یک میلیون کاهش همراه بود و این هفته هم بدون تغییر همان ۱۸۲ میلیون تومان معامله شد.

سوداگران پس از مصوبه خودرویی مجلس ناچار به کاهش قیمت خودرو هستند

سوداگران پس از مصوبه خودرویی مجلس ناچار به کاهش قیمت خودرو هستند
سوداگران پس از مصوبه خودرویی مجلس ناچار به کاهش قیمت خودرو هستند

به نقل از خانه ملت، سید احمد رسولی نژاد، درباره ضرورتِ واردات خودرو برای تنظیم بازار، گفت: براساس گفته کارشناسان، در حال حاضر کشور به ۵ میلیون خودرو نیاز دارد، حال آنکه براساس آمار‌های ارائه شده خودروسازان در سال گذشته حدود ۷۳۰ هزار دستگاه خودرو تولید کردند.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی با توجه به نیاز بازار به حداقل یک میلیون خودرو، افزود:

قیمت این خودرو‌ها باید بین ۷ هزار تا ۲۰ هزار دلار باشد، البته باید به این نکته توجه کرد که واردات خودرو‌های لوکس تاثیری در ساماندهی بازار و ارتقای کیفیت خودرو‌های داخلی نخواهد داشت.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: حقوق گمرکی واردات خودرو باید کاهش یابد تا قیمت تمام شده خودرو‌های وارداتی متعادل شود و در تنظیم بازار نقش داشته باشد.

وی با اشاره به صحبت یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس که در جریان مذاکرات مربوط به طرح ساماندهی خودرو در مجمع تشخیص مصلحت حاضر بود، یادآور شد:

براساس گفته او، افرادی که با عنوان واردکننده در این جلسه حضور داشتند، استقبالی از واردات نکردند. دلایل متعددی برای این مخالفت وجود دارد؛ نخست آنکه گفته می‌شود، ۸۰۰ دستگاه خودروی لوکس در خارج از کشور تولید شده که ۲۰۰ دستگاه از این خودرو‌ها توسط این افراد وارد کشور شده است و هر خودرو به مبلغ ۱۵ میلیارد تومان در داخل به فروش رفته حال آنکه با تصویب طرح واردات خودرو در مجلس، این افراد ناچار شدند خودرو‌های مذکور را حدودا نصف قیمت قبلی بفروشند؛ روند مذکور موید این نکته است که خودرو‌هایی که اکنون وارد می‌شود، نه با ارز ۳۰ هزار تومانی بلکه با ارز ۸۳ تا ۱۰۱ هزار تومانی به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از مسئولان اجرایی درخصوص خودرو‌های وارداتی که از مبادی رسمی وارد کشور نشده اند گفت:

خودرو‌های خارجی به راحتی در نمایشگاه‌های شمال شهر تهران یافت می‌شود؛ حال باید از مسئولان پرسید که این خودرو‌های به روز و گرانقیمت چگونه وارد کشور می‌شود؟ منشا ارز واردات این خودرو‌ها کجاست؟

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: حمیرا فغانی