پنج شنبه, ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ ۲۰:۱۳

اقدام جنجالی آمریکا بر علیه روسیه / جنگ جهانی با ائتلاف ضد پوتین

اقدام جنجالی آمریکا بر علیه روسیه / جنگ جهانی با ائتلاف ضد پوتین
روسیه گفته آماده است با شرایطی به کشتی‌های تجاری اجازه دهد مواد غذایی صادراتی اوکراین را به نقاط دیگر جهان حمل کنند.

به گزارش تیتربرتر؛ ولودیمیر زلسنکی، رئیس جمهوری اوکراین می‌گوید تا آزاد شدن تمامی خاک کشورش به مبارزه با نیروهای روسیه ادامه می‌دهد. رئیس جمهوری اوکراین همچنین ورود بدون ویزای اتباع روسیه به کشورش را ممنوع کرده است.

آخرین وضعیت جنگ اوکراین

کی‌یف می گوید نیروهای روسیه در منطقه دنباس در شرق این کشور دست کم ۴۰ شهر را گلوله باران کرده‌اند.

وزیر خارجه اوکراین هم که روز گذشته ناتو را به عدم اقدام موثر در حمایت از این کشور در برابر تهاجم روسیه متهم کرده بود خواستار برخورداری از کمک‌های تسلیحاتی بیشتر غرب شده است

آخرین خبرها و رویدادهای مرتبط با حملۀ روسیه به اوکراین در روز پنج شنبه ۲۶ ماه مه برابر با ۵ خرداد را در این صفحه دنبال کنید.

اقدام جنجالی آمریکا بر علیه روسیه

 اقدام جنجالی آمریکا بر علیه روسیه
اقدام جنجالی آمریکا بر علیه روسیه

 

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به شدت چین را به دلیل حمایت از روسیه در جنگ با اوکراین مورد انتقاد قرار داد و گفت که این سیاست پکن باید زنگ خطر را برای همه ما که منطقه اقیانوس هند و آرام را خانه خود می‌خوانیم، به صدا در آورد. 

آقای بلینکن در سخنرانی خود در دانشگاه جرج واشنگتن همچنین در خصوص سیاست دولت بایدن در قبال چین گفت: «حتی در حالی که روسیه آشکارا برای حمله به اوکراین بسیج شده است، روسای جمهوری چین و روسیه اعلام کردند که دوستی بین کشورهایشان بدون محدودیت ادامه دارد.» 

پیشتر خبرگزاری آسوشیتدرپرس گزارش داده بود که بلینکن در این سخنرانی قرار است بلوک جهانی که علیه روسیه شکل گرفته را به سمت یک ائتلاف بین‌المللی گسترده‌تر علیه چین هدایت کند. 

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا در ادامه با اشاره به اینکه واشنگتن به دنبال درگیری نظامی یا جنگ سرد جدید با چین نیست افزود: «وظیفه ما این است که یک بار دیگر ثابت کنیم که دموکراسی می‌تواند با چالش‌های فوری رو به رو شود، فرصت ایجاد کند و کرامت انسانی را ارتقا بخشد. ما نه دنبال درگیری و نه ایجاد یک جنگ سرد جدید با چین هستیم و برعکس مصمم هستیم که از هر دوی اینها اجتناب کنیم.» 

بلینکن در ادامه گفت: «حتی با ادامه جنگ پوتین علیه اوکراین ما همچنان بر جدی‌ترین چالش بلند‌مدت نظم بین‌الملل که آن‌را جمهوری خلق چین ایجاد کرده، متمرکز خواهیم بود.» 

مطالب مرتبط:

واکنش روسیه و اوکراین چیست؟

 اقدام جنجالی آمریکا بر علیه روسیه
اقدام جنجالی آمریکا بر علیه روسیه

 

رئیس‌جمهوری اوکراین روز چهارشنبه چهارم خرداد در یک سخنرانی ویدئویی خطاب به حاضران در مجمع جهانی اقتصاد در داووس گفت قبل از هرگونه مذاکره‌ای، روسیه باید به مواضع خود قبل از شروع جنگ عقب‌نشینی کند.

ولودیمیر زلنسکی گفت روسیه هیچ تمایلی به از سرگیری گفتگوها برای پایان دادن به جنگ نشان نداده است.

او بار دیگر آمادگی خود برای گفتگوی رو در رو با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود، را اعلام کرد ولی تاکید کرد که «روسیه نیز باید تمایل خود به پایان دادن جنگ خونبار و دیپلماسی را نشان دهد».

آقای زلنسکی افزود: «اگر روسیه حداقل تمایلی نشان دهد مذاکره ممکن است. منظور من از حداقل تمایل عقب‌نشینی نیروهای روسیه به مواضع خود قبل از پنجم اسفند (شروع تهاجم نظامی) است. به اعتقاد من این اقدام تصمیم درستی است که روسیه می‌تواند اتخاذ کند».

او درع ین حال با صراحت اعلام کرد که هدف اوکراین بیرون راندن نیروهای روسیه از تمامی مناطق اشغال شده است و گفت «اوکراین تا پس گرفتن تمامی قلمرو خود خواهد جنگید. پای استقلال و تمامیت ارضی ما در میان است».

آقای زلنسکی افزود: روسیه که به‌دلیل مقاومت شدید اوکراین اهداف نظامی خود را محدود کرده، ممکن است در پی بازی با زمان باشد.

همزمان، فرماندار ایالت لوهانتسک روز چهارشنبه گفت بر اثر حملات به شهر سورودونتسک طی ۲۴ ساعت گذشته، شش غیرنظامی کشته و هشت نفر دیگر مجروح شده‌اند.

سیورودونتسک یکی از شهرهای بزرگ ناحیه صنعتی دونباس در شرق اوکراین و یکی از اهداف اصلی حملات روسیه در روزهای اخیر است. این شهر و نواحی اطراف آن تنها بخش از ایالت لوهانتسک است که در کنترل نیروهای اوکراینی قرار دارد.

ولودیمیر زلنسکی غروب سه‌شنبه در پیام روزانه خود به مردم اوکراین گفت که نیروهای کشورش در اطراف سیورودونتسک در وضعیت دشواری قرار دارند. او افزود: «تمامی توان ارتش روسیه، هر آنچه که از آن باقی مانده است، در حمله به این منطقه بسیج شده است. اشغالگران می‌خواهند همه چیز را در سیورودونتسک، لیمان، پوپاسانا و اسلاویانسک نابود کنند».

 اقدام جنجالی آمریکا بر علیه روسیه
اقدام جنجالی آمریکا بر علیه روسیه

 

در یک اقدام دیگر که نشان می‌دهد مسکو قصد دارد نیروی نظامی بیشتری بسیج کند، دومای روسیه روز چهارشنبه حداکثر سن ۴۰ سال برای پیوستن داوطلبانه به نیروهای مسلح را لغو کرد.

در متن این لایحه جدید که در وبسایت دومای روسیه منتشر شده است گفته می‌شود افراد مسن‌تر که به ارتش می‌پیوندند می‌توانند در واحدهای پشتیبانی مثل بکارگیری تسلیحات با هدف‌گیری دقیق و یا بخش مهندسی و بهداری ارتش خدمت کنند.

روسیه می‌گوید تنها پرسنل دائمی (حرفه‌ای) نیروهای مسلح را به جنگ اوکراین اعزام می‌کند، هر چند در اولین روزهای تهاجم نظامی، ارتش روسیه اذعان کرد که به اشتباه تعدادی از سربازان وظیفه نیز به خط مقدم جبهه اعزام شده‌اند.

روسیه گفته آماده است با شرایطی به کشتی‌های تجاری اجازه دهد مواد غذایی صادراتی اوکراین را به ناط دیگر جهان حمل کنند.

آندری رودنکو، معاون وزیر خارجه روسیه به خبرگزاری اینترفکس گفته است که روسیه آماده است تا در ازاء لغو برخی تحریم ها، یک گذرگاه بشردوستانه برای عبور کشتی‌های حامل مواد غذایی فراهم کند تا بتوانند بنادر اوکراین را ترک کنند.

پس از حمله روسیه به اوکراین، کشورهای غربی به منظور کاهش امکانات مالی روسیه برای تامین هزینه‌های جنگ یک رشته تحریم‌های گسترده اقتصادی و مالی را علیه این کشور به اجرا گذاشتند. دولت اوکراین خواستار تشدید این تحریم‌ها شده و آن را برای وادار کردن روسیه به پایان دادن به جنگ لازم دانسته است.

نیروی دریایی روسیه از زمان حمله به اوکراین در ۲۴ فوریه مسیرهای ارتباط دریایی اوکراین را مسدود کرده است و به گفته مقامات اوکراینی، بیش از ۲۰ میلیون تن غله در سیلوهای این کشور مانده است.

روسیه و اوکراین نزدیک به یک سوم عرضه جهانی گندم را در اختیار دارند و قطع صادرات غلات از بنادر اوکراین بحران فزاینده غذایی در جهان را شدت بخشیده است.

اوکراین همچنین صادرکننده عمده ذرت و روغن آفتابگردان است که کمبود نسبی آنها نیز محسوس است.

سیلو گندم در شهر سیورز اوکراین که در حمله نیروهای روسی ویران شده است - اوکراین بخش عمده‌ای از نیاز جهان به غلات را تامین می‌کرده است

بحران غذایی به خصوص برای کشورهای کم درآمد جهان تاثیری ویرانگر داشته و نهادهای بین‌المللی در مورد کمبود شدید اقلام غذایی و گرسنگی در این کشورها هشدار داده‌اند. اخیرا سازمان ملل از روسیه خواست تا ملاحظات بشردوستانه را در نظر بگیرد و امکان انتقال مواد غذایی اوکراین به کشورهای فقیر را بدهد.

برخی مقامات غربی دولت روسیه را به اعلام جنگ غذایی و به گروگان گرفتن ملت‌های فقیر جهان متهم کرده‌اند.

کشورهای غربی در مورد ایجاد "کریدورهای ایمن" برای صادرات غلات از بنادر اوکراین مذاکراتی کرده‌اند اما تاکید دارند ایجاد چنین کریدورهایی به جلب رضایت روسیه نیاز دارد.

آنچه دیگران می خوانند:

گزارش از علیرضا یوسفی