پنج شنبه, ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ ۱۰:۴۱

ماجرای اخراج زینب مهنا همسر نادر طالب زاده از امارات

ماجرای اخراج زینب مهنا همسر نادر طالب زاده از امارات
زینب مهنا بیان کرد: به خاطر ازدواج با نادر طالب‌زاده از امارات اخراجم کردند.

تیتربرتر: زینب مهنا، همسر نادر طالب زاده از دلایل اخراجش از امارات پس از ازدواج با طالب زاده گفت و اینکه چرا ایالات متحده نام هر دوی آن‌ها را در فهرست تحریمی خود قرار داده بود. 

روایت زینب مهنا درباره اخراجش از امارات به خاطر ازداوج با نادر طالب زاده 

روایت زینب مهنا درباره اخراجش از امارات به خاطر ازداوج با نادر طالب زاده 
روایت زینب مهنا درباره اخراجش از امارات به خاطر ازداوج با نادر طالب زاده 

برنامه عصرگاهی «نسیم زندگی» کانال اردوی شبکه جهانی سحر میزبان زینب مهنا، همسر زنده‌یاد نادر طالب‌زاده شد.

زینب مهنا که در فهرست تحریمی ایالات متحده آمریکا نیز قرار گرفته است در این مصاحبه به نحوه آشنایی خود با طالب‌زاده در امارات حین تصویربرداری فیلم سینمایی «بشارت منجی» پرداخت، زمانی که او در این کشور استاد دانشگاه بود.

زینب مهنا گفت که به علت ازدواج با نادر طالب‌زاده که پس از مدت کوتاهی از آشنایی با او اتفاق افتاد، دولت امارات او را در سال ۲۰۰۹ از این کشور اخراج کرد. مهنا علت این اقدام دولت امارات را برنامه «راز» طالب‌زاده عنوان کرد.

زینب مهنا افزود که «با مرحوم طالب‌زاده برای حضور شخصیت‌های غربی در این برنامه صحبت کردیم و در واقع من مسئول هماهنگی و پیدا کردن مهمانان غربی برای این برنامه بودم؛ مهمانی که موافق جبهه مقاومت، ضدامپریالیسم و ضدصهیونیست باشد. آن‌ها (اماراتی‌ها) از این خوششان نیامد و دلیل دیگر اخراج اتهام دولت امارات به سلول خفته حزب‌الله بودن من در این کشور بود.»

زینب مهنا با اشاره به تجاوز سال ۲۰۰۶ رژیم صهیونیستی به لبنان و تخریب منازل شیعیان از جمله خانه او در شهر خیام گفت که او برای بازسازی منزل مبلغی را برای پدر فرستاد که امارات اتهام کمک مالی به حزب‌الله را نیز به موارد فوق اضافه کرد.

او در ادامه به شخصیت مرحوم طالب‌زاده پرداخت و گفت که رابطه‌اش با نادر طالب‌زاده فراتر از یک رابطه صرف همسری بود. او گفت: «ما راجع به مسائل بزرگی با هم صحبت می‌کردیم. در ارتباط با انقلاب اسلامی، ولایت فقیه، سلطه غرب، محور مقاومت، محور شیطانی غرب به سردمداری آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی صحبت می‌کردیم. او برای من مانند یک دوست بود.»

زینب مهنا ملاقاتش با شخصیت‌های مختلف مقاومت را به علت این همراهی ممکن دانست و افزود: «من قبل از این که همسرشان باشم دوستشان بودم.»

او گفت: «۱۲ سال زندگی با ایشان زیباترین لحظات زندگی من بود» و در پاسخ به سوال مجری برنامه (حسن رضا نقوی) که بُعد ضدامپریالیستی و ضدآمریکایی نادر و حامی محور مقاومت بودن را چطور دیدید، گفت: «مرحوم طالب‌زاده با سری کنفرانس‌های «افق نو» این رویکرد اصولی خود را ادامه داد. آقای طالب‌زاده از نیروهای سابق سی‌آی‌ای و افسران پنتاگون برای شرکت به این نشست دعوت کرد و آن‌ها نیز حضور یافتند. از شخصیت‌های دانشگاهی، محقق و نویسندگانی دعوت کرد برای حضور در این کنفرانس که با ایران و غرب آسیا همدرد بودند. این شخصیت‌ها ضدآمریکایی و ضدصهیونیست بودند. همه این افراد این کنفرانس را تنها فانوس آزادی بیان می‌دانستند.»

زینب مهنا گفت که این شخصیت‌ها «افق نو» را تنها مکان برای اظهار عقیده می‌دانستند؛ مکانی برای فریاد نابرابری‌ها در اسرائیل و آمریکا.

او همچنین این کنفرانس را دلیل اصلی قرار دادن نام مرحوم طالب‌زاده و خودش در فهرست تحریمی آمریکا دانست. تحریم‌هایی که توسط بخش کنترل دارایی‌های خزانه‌داری آمریکا قرار داده شده بود. او گفت: «ما را در لیست اس‌دی‌جی‌تی قرار دادند که برای تروریست‌های نشاندار در نگاه آمریکا بود. می‌توانید متوجه شوید که آمریکایی‌ها چقدر از دست ما عصبانی بودند.»

مهنا به تاثیر مثبت کنفرانس «افق نو» بر مهمانان این برنامه پرداخت که بعد از این کنفرانس و بازگشت به کشورهایشان این شخصیت‌ها تمام صحنه‌سازی‌های منفی در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران را نقش بر آب می‌کردند و از تجربه‌های مثبتشان می‌نوشتند و می‌گفتند.

زینب مهنا به فیلم «بشارت منجی» نیز اشاره کرد و این فیلم را یکی از آثار موفق در کارنامه نادر طالب‌زاده دانست. او به مصاحبه‌های طالب‌زاده با شخصیت‌ها پرداخت و همینطور بازگشت از آمریکا به ایران را نقطه عطف شخصیتش قرار داد. زینب مهنا افزود که مرحوم طالب‌زاده عاشق عملی ولایت فقیه بود و تا انتها در همین مسیر قرار داشت.

بیوگرافی نادر طالب زاده

بیوگرافی نادر طالب زاده
بیوگرافی نادر طالب زاده

نادر طالب زاده در تاریخ ۴ دی ۱۳۳۲ در تهران متولد شد دارای تحصیلات کارشناسی ادبیات انگلیسی از دانشگاه راندولف میکن و کارشناسی ارشد کارگردانی سینما از دانشگاه کلمبیا است او کارگردان و مستندساز و تهیه کننده و مجری تلویزیون اهل ایران است.

خانواده نادر طالب زاده

در خانواده نظامی به دنیا آمد، “پدرش سرتیپ منصور طالب زاده” اردوبادی فرماندار ژاندارمری بود که در سال ۴۳ خانه نشین، سال ۴۴ دادگاهی و سال ۴۵ حکم بازنشستگی‌اش زده شد

مادرش سیده وحیده امیر ملوک شرفی نوه‌ی آیت الله شرف العالی اصفهانی است . او گفته: من کاملاً برای همین خاک و بوم هستم و اینکه مادر من آمریکایی است، شایعات برآمده از صدای آمریکا است.

مطالب مرتبط:

سال‌های فعالیت نادر طالب زاده

سال‌های فعالیت نادر طالب زاده
سال‌های فعالیت نادر طالب زاده

از سال ۱۳۵۹ تا کنون وارد مستند سازی و کاربگران شده است و تاکنون برنامه های سیاسی جنجالی را اجرا و تهیه کنندگی کرده است. او دبیر کنفرانس بین‌المللی افق نو، از افراد مؤثر در تأسیس شبکه افق سیما و عضو هیئت اندیشه‌ورز شبکه افق ،دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار، مدرس در مرکز اسلامی آموزش فیلم‌سازی، مدیریت مرکز تحقیقات و مطالعات سینمایی در معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نیز بر عهده داشته است.

از جمله برنامه ها و مستندهایی که برای تلویزیون ساخته میتوان به «خنجر و شقایق» و «بیداری خاموش» و راز، عصر، ساعت ۲۵ و سریال بشارت مُنجی (مسیح)… را نام برد.

همسر نادر طالب زاده کیست

همسر نادر طالب زاده کیست
همسر نادر طالب زاده کیست

ایشان سال ها پیش با دختر لبنانی به زینب مهنا ازدواج کرده و حاصل این ازدواج ۴ فرزند، ۱ پسر و ۳ دختر است که یکی در ابتدای دانشگاه، یکی دانشگاهی و دوتای دیگر هم در بازار کار هستند.

زینب مهنا همسر نادر طالب زاده

زینب مهنا پژوهشگر و فعال حقوق بشر اهل لبنان و همسر نادر طالب‌زاده می‌باشد. مهنا دوست نزدیک مرضیه هاشمی گوینده شبکه پرس‌تی می‌باشد. مهنا یکی از حاضرین کنفرانس افق نو بود. او و همسرش و هفت فرد حقیقی و ۲ فرد حقوقی در فهرست تحریم‌های وزارت دارایی ایالات متحده آمریکا قرار گرفته‌اند.

مهاجرت نادر طالب زاده به آمریکا

از ۱۶ تا ۲۶ سالگی در آمریکا زندگی کردم، من در آمریکا مشاهداتی داشتم که بعدها خیلی به دردم خورد، پدر و مادر من علاقه‌ی زیادی به ادامه تحصیل من داشتند، خصوصاً مرحومه مادرم که زبان انگلیسی را نیز او به من آموخت.

بازگشت به ایران

طالب زاده دانشجوی فیلم دانشگاه کلمبیا بود که پس از انقلاب به ایران آمده بود تا از آن فیلمبرداری کند. او فیلمی ۳۵ دقیقه‌ای دربارهٔ گروگانگیری سفارت آمریکا ساخت. او در ایران برای سی بی اس کار می‌کرد و به دلیل تسلطش به انگلیسی به هماهنگ‌کردن امور برای آن شبکه در ایران می‌پرداخت.

تاسیس روزنامه تهران تایمز

بعد از ورود امام رحمه علیه به ایران روزنامه تهران تایمز را  به همراه عباس برازنده، هوشنگ نوروزی، خانم آرمینه که ارمنی بود، مرحوم عرفان پرویز که روزنامه‌نگار برجسته ایرانی- هندی بود، یک هفته بعد از انقلاب تاسیس کرد تا بتواند زبان انقلاب را منتشر کند.

فعالیت در دوران دفاع مقدس و مجروحیت

با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به پشتیبانی جنگ، جهاد رفت و راننده بولدوزر شد. در والفجر چهار مجروح شد و سپس در مورد راننده‌ها مستندی به اسم والعصر ساخت. او از طریق تلویزیون نیز به جبهه رفته و مستند شوش شهر شهیدان گمنام در مورد لشکر ۲۱ حمزه قبل از فتح المبین را ساخت

فوت ناصر طالب زاده برادر نادر طالب زاده

 

در اواخر بهمن ماه ۱۳۸۷ برادر او ناصر طالب‌زاده، پزشک ایرانی استاد دانشگاه سیاتل بود درگذشت ودر پی انتشار این اخبار، نادر طالب‌زاده، اظهار داشت: «برادرش به فوت طبیعی از دنیا رفته‌است.

رد تابعیت آمریکا نادر طالب زاده

رد تابعیت آمریکا نادر طالب زاده
رد تابعیت آمریکا نادر طالب زاده

توماس اردبرینک خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز طی یادداشتی در ۱۸ فوریه ۲۰۱۳ میلادی از او با عنوان فیلم‌ساز ایرانی-آمریکایی یاد کرد. طالب زاده در مصاحبه‌ای با باشگاه خبرنگاران جوان در ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ با رد کردن این مطلب گفت: «من حتی گرین کارت هم ندارم. من با اینکه تحصیلاتم را آنجا گذرانده بودم، تابعیت آمریکایی ندارم بعد از انقلاب هم امکان گرفتنش برایم بود، اما هیچ‌گاه نخواستم.»

ماجرای خانه یک میلیون دلاری نادر طالب زاده در سیاتل

وی درباره شایعه خانه یک میلیون دلاری در سیاتل گفت: خانه ای در سیاتل آمریکا قرار دارد برای برادرم بود که در سال ۲۰۰۰ توسط اف بی آی مصادره شد و برادرم نیز بازداشت و در ایران نیز خانه ای داشت که آن هم توسط بعضی گروه ها مصادره شد… من خانه ای در آمریکا ندارم و هیچ علاقه ای هم به زندگی در آنجا ندارم و …

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: علیرضا یوسفی