یکشنبه, ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ ۲۱:۵۱

جزئیات ثبت نام دانش آموزان تمام پایه ها از 7 خرداد 1401

جزئیات ثبت نام دانش آموزان تمام پایه ها از 7 خرداد 1401
شرایط ثبت نام دانش آموزان تمام پایه ها از 7 خرداد 1401 اعلام شد.

به گزارش تیتربرتر؛ رئیس ستاد ثبت‌نام آموزش و پرورش گفت: ثبت‌نام دانش‌آموزان همه پایه‌ها از هفته اول خرداد در مدارس آغاز می‌شود و تا پایان مرداد ادامه دارد.

آغاز ثبت‌نام اولی‌ها، هفتمی‌ها و دهمی‌ها

 آغاز ثبت‌نام اولی‌ها، هفتمی‌ها و دهمی‌ها
آغاز ثبت‌نام اولی‌ها، هفتمی‌ها و دهمی‌ها

 

 سیدمجتبی هاشمی اظهار کرد: برای پایه‌های ورودی اول، هفتم و دهم اولیا با حضور در مدارس موردنظر خود می‌توانند فرزندان‌شان را ثبت‌نام کنند اما برای ثبت‌نام میان پایه‌ها نیازی به حضور والدین نیست و سامانه‌ای که طراحی شده است، دانش‌آموزان را پس از قبولی، به صورت خودکار در پایه بالاتر ثبت‌نام می‌کند.

وی افزود: امسال قریب به ۱۶ میلیون دانش‌آموز خود را برای شرکت در کلاس‌های درس آماده می‌کنند که بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز کلاس اولی هستند.

رئیس ستاد ثبت‌نام آموزش و پرورش درباره تعیین محدوده بندی مدارس هم گفت: محدوده‌بندی بر عهده ستادهای ثبت‌نام استانی و منطقه‌ای و احراز و تأیید مدارک محل سکونت دانش‌آموزان هم بر عهده مدیران مدارس است.

وی اظهار کرد: امسال با تمرکززدایی قرار است ستادهای ثبت‌نام مدارس نظر اولیا درباره ثبت‌نام را دریافت و با انتقال آن به ستاد ثبت‌نام منطقه‌ای، الگوهای مناسب برای هر منطقه را، در سال‌های بعد پیاده کنند.

هاشمی درباره شهریه دریافتی هم گفت: در سازمان مدارس غیردولتی کار کارشناسی میزان شهریه در حال بررسی است و تا زمان اعلام نهایی، مدارس موظف به دریافت شهریه پارسال هستند.

وی افزود: در صورت افزایش شهریه مابه‌التفاوت بعداً از اولیا دریافت می‌شود ولی در زمان ثبت نام هیچ شهریه اضافه‌ای نباید دریافت شود.

رئیس ستاد ثبت‌نام دانش‌آموزان گفت: مدارس هیئت امنایی و دولتی هم هنگام ثبت‌نام فقط باید پول کتاب و بیمه را از والدین دریافت کنند. در مدارسی مثل غیردولتی، استعدادهای درخشان، شاهد و نمونه مردمی هم میزان مشخصی از شهریه تعیین می‌شود که باید در تابلو نصب و در دید همه اولیا قرار گیرد.

به دلیل شیوع ویروس کرونا و جلوگیری از اجتماع افراد، وزارت آموزش و پرورش تصمیم گرفت ثبت‌نام دانش‌آموزان تمام مقاطع تحصیلی به‌جز پایه‌های ورودی اول، هفتم و دهم، به صورت اینترنتی و از طریق سامانه پادا به نشانی pada.medu.ir انجام شود. با توجه به یکپارچه بودن ثبت‌نام دانش‌آموزان، شرایط عمومی ثبت‌نام مدارس از طریق سایت آموزش و پرورش منتشر و در اختیار دانش‌آموزان و اولیای آنها قرار گرفته است.

مطالب مرتبط:

پوشش ۳ تا ۵ میلیون دانش‌آموز در طرح تغذیه رایگان از مهر ۱۴۰۱

 آغاز ثبت‌نام اولی‌ها، هفتمی‌ها و دهمی‌ها
آغاز ثبت‌نام اولی‌ها، هفتمی‌ها و دهمی‌ها

 

سخنگوی آموزش و پرورش گفت: ۳ تا ۵ میلیون دانش‌آموز از مهرماه سال جاری تحت پوشش طرح باغ دانش آموزی(تغذیه رایگان) قرار می‌گیرند.

نیازهای تغذیه‌ای دانش‌آموزان با توجه به قرار گرفتن در سن رشد و بلوغ، موضوعی مهم است که همواره مورد توجه کارشناسان تغذیه و آموزش قرار گرفته است، چراکه از نظر جسمی و آموزشی و یادگیری تاثیرات بسیاری دارد.

کارشناسان تغذیه معتقدند که اگر کودکان و نوجونان انرژی، پروتئین و ریزمغذی‌ها را دریافت نکنند، بی‌شک به سوءتغذیه دچار می‌شوند و این سوءتغذیه خودش را به‌صورت کم وزنی، لاغری و کوتاهی قد نمایان می‌کند، همچنین کارشناسان آموزشی هم یادگیری بهتر را در گرو دریافت تغذیه بهتر دانش‌آموزان می دانند، بنابراین با توجه به اهمیت تغذیه کودکان و نوجوانان، طرح تغذیه رایگان به دانش آموزان در مدارس بویژه مناطق محروم مورد توجه کارشناسان و مسوولان قرار گرفت.

برنامه تغذیه رایگان دانش آموزان در مدارس به اواخر دهه ۷۰ بازمی گردد که در آن زمان براساس تحقیق وزارت بهداشت، با همکاری صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)  مشخص شد دانش آموزان برخی مناطق آموزش و پرورش به لحاظ رشد جسمی، سلامت و تأمین بخشی از مواد غذایی با مشکل مواجه هستند، این طرح تحقیقاتی با هدف ارزیابی سوءتغذیه کودکان ایرانی انجام شد و نتایج  نشان داد که از هر هفت کودک ایرانی، در زمان ورود به مدرسه، یک نفر از کمبود وزن رنج می‌برد. همچنین براساس این تحقیق، بیش از ۱۵ درصد کودکان ایرانی کوتاهی قد متوسط تا شدید داشتند.

به همین دلیل طرح توزیع شیر در مدارس کشور از سال ۱۳۸۰ با زیر پوشش قرار دادن ۱۰ هزار دانش‌آموز در کشور آغاز شد، توزیع شیر از سال ۱۳۸۰ در میان تمام دانش‌آموزان در سراسر کشور اعم از روزانه و شبانه‌روزی‌ها صورت می‌گرفت؛ حتی در این طرح فرقی بین دانش‌آموزان محصل در مدارس دولتی و غیردولتی وجود نداشت.

توزیع شیر در مدارس با توجه به مشکلات جسمانی دانش‌آموزان در مناطق محروم و کم برخوردار، ابتدا به صورت آزمایشی توزیع شد، سپس با توجه به رویکرد مناسب و استقبال از آن تا سال ۸۵ توسط وزارت جهاد کشاورزی ادامه یافت.

"طرح شیر مدارس"، در سال۸۵، از وزارت جهاد کشاورزی به سازمان متولی آن یعنی وزارت آموزش و پرورش واگذار شد و از آن زمان  با تشکیل کمیته ملی شیر مدارس فعال شد که وزارت جهاد کشاورزی، سازمان‌های غذا و دارو، برنامه و بودجه، حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان ملی استاندارد و بخش بهداشت محیط وزارت بهداشت و درمان به عنوان اعضای اصلی و فعال این کمیته مشخص شدند.  

بر اساس این طرح مقرر شده بود که بین دانش‌آموزان ۷۰ نوبت شیر در طول سال تحصیلی توزیع شود اما از سال تحصیلی ۹۶-۹۷  توزیع شیر در میان دانش آموزان به دلیل کمبود بودجه قطع شد که این موضوع موجب انتقادات بسیاری نیز در جامعه شد.

اما اهمیت توزیع تغذیه و شیر در میان دانش‌آموزان بقدری است که یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش از زمان شروع به کار خود، بر اجرای دوباره طرح تغذیه رایگان در مدارس تاکید کرد و  اعلام کرده بود: تغذیه رایگان پس از ۱۰ سال وقفه به مدارس بازمی گردد.  بسته امنیت غذایی دانش‌آموزان، از مهر سال آینده در مناطق محروم، لازم‌التوجه، مرزی، روستایی و عشایری و حاشیه شهرها اجرا می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه سلامت دانش‌آموز زیربنا و پیش‌نیاز آموزش، یادگیری و تربیت دانش‌آموز است، آموزش و پرورش بنا دارد از ظرفیت اشخاص حقیقی، حقوقی و خیرین و نهادها به خصوص ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، بنیاد مستضعفان در اجرای این طرح کمک گیرد.

 در نهایت این طرح با عنوان «باغ دانش‌آموزی» ۱۸ اردیبهشت ماه با حضور وزیر آموزش و پرورش در مدرسه اسدی لاری محمد شهر در حوزه آموزش و پرورش ناحیه سه کرج کلید خورد که به گفته  علی حجرگشت مدیرکل آموزش و پرورش البرز دربین دانش آموزان مدارس کم برخوردار به تعداد ۱۰ وعده بسته غذایی رایگان شامل شیر و نان غنی شده، خرما و گردو توزیع می شود.  

وی با بیان اینکه آمار دانش آموزان در مناطق کم برخوردار استان البرز به دلیل مهاجرت پذیری در سطح بالایی قرار دارد، گفت: این طرح ۹۷ مدرسه البرز در نواحی یک، سه و چهار کرج زیر پوشش طرح بسته امنیت غذایی قرار داد.

صادق ستاری فرد در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره آخرین تصمیمات برای اجرای طرح باغ دانش‌آموزی(تغذیه رایگان دانش آموزان) توضیح داد: طرح تغذیه رایگان در استان سیستان و بلوچستان برای ۴۰ هزار دانش آموز و در استان البرز برای ۳۵ هزار دانش آموز تا پایان سال تحصیلی اجرا شد.

وی افزود: طرح تغذیه رایگان در این ۲ استان به صورت پایلوت تا پایان سال تحصیلی دنبال شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: این طرح با بهره مندی از نتایج این پایلوت در ۲ استان برای ساب تحصیلی آینده اجرا می‌شود و حداقل ۳ تا ۵ میلیون دانش آموز را شامل می‌شود.

ستاری فرد یادآورشد: پوشش تعداد دانش آموزان  در طرح تغذیه رایگان بستگی به جذب منابع و کمک‌ها دارد و بر این اساس متغیر است.

پوشش تعداد دانش آموزان  در طرح تغذیه رایگان بستگی به جذب منابع و کمک‌ها دارد و بر این اساس متغیر است

همچنین در این راستا سخنگوی آموزش و پرورش گفته بود: میانگین سرانه شیر دانش آموزان هر ۳ روز یک لیوان است که درهمه  دنیا این امر هر روز اتفاق می افتد.

ستاری فرد با اشاره به اینکه امیدوارم این طرح برای دانش‌آموزان در مناطق محروم و مرزی اجرا شود.

در بیشتر کشورهای عضو فائو (سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد)، روز جهانی «شیر مدارس» در آخرین چهارشنبه سپتامبر هر سال جشن گرفته می‌شود. اولین روز جهانی "شیر مدارس" نیز در سال ۲۰۰۰ میلادی جشن گرفته شد که هدف آن تبلیغ و ترویج الگوی مصرف شیر در بین کودکان از طریق مدارس بود.  برنامه شیر مدارس تلاش دارد تا در مدرسه و سر کلاس همه بچه ها به همراه معلمانشان شیر بنوشند.

آنچه دیگران می خوانند: 

گردآورنده: علیرضا یوسفی