سه شنبه, ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۶:۰۳

آخرین پیش بینی هواشناسی کشور در 28 اردیبهشت 1401/ هشدار هواشناسی به وزش باد شدید و گردوخاک

آخرین پیش بینی هواشناسی کشور در 28 اردیبهشت 1401/ هشدار هواشناسی به وزش باد شدید و گردوخاک
سازمان هواشناسی کشور نسبت به وزش باد شدید، گردوخاک همراه با کاهش کیفیت هوا در برخی استان‌های کشور طی امروز تا فردا هشدار داد.

به گزارش تیتربرتر؛ کارشناس سازمان هواشناسی با اعلام بارش های پراکنده باران و وزش باد شدید در استان‌های ساحلی خزر و البرز مرکزی، از کاهش ذرات معلق هوا در اکثر نقاط کشور طی ساعات آینده خبر داد.

هشدار هواشناسی به وزش باد و گرد و خاک

هشدار هواشناسی به وزش باد و گرد و خاک
هشدار هواشناسی به وزش باد و گرد و خاک

سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار نارنجی رنگ، نسبت به وزش باد شدید، گردوخاک همراه با کاهش کیفیت هوا از امروز سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۷ تا فردا چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۸ هشدار داد.

منطقه اثر این مخاطره طی امروز در استان‌های خوزستان، بوشهر، ایلام، کرمانشاه، کردستان، نیمه جنوبی آذربایجان غربی، لرستان، همدان، مرکزی، قم، اصفهان، یزد، خراسان شمالی، سمنان، البرز و تهران و طی فردا در استان‌های خوزستان، بوشهر، ایلام و کرمانشاه است.

بنا بر اعلام سازمان هواشناسی کشور، تداوم شاخص آلودگی در حد ناسالم (در استان‌های مرزی در حد بسیار ناسالم)، کاهش شعاع دید، اختلال در تردد، شکستن درختان فرسوده، آسیب به سازه‌های موقت و احتمال تاخیر در پرواز اثرات این مخاطره است و در همین راستا اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز برای تمام گروه‌ها، استحکام سازه‌های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی و غیره، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره توصیه می‌شود.

به گزارش ایسنا، در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

سازمان هواشناسی همچنین مجدد با صدور هشدار زرد رنگ از تداوم وزش باد و گردوخاک، افزایش شاخص آلودگی هوا و وزش باد شدید از سه‌شنبه تا پنجشنبه(۲۷ تا ۲۹ اردیبهشت) خبر داد.

این شرایط جوی روز سه‌شنبه در خراسان رضوی، گلستان، فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان شرقی و زنجان،چهارشنبه در یزد، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه غربی فارس، اصفهان، سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال شرق کرمان، شمال سیستان و بلوچستان، همدان، لرستان، مرکزی، کردستان، قم و تهران و پنج‌شنبه در آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، یزد، سمنان، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، نوار شرقی کرمان مورد انتظار است.

این مخاطره با کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، احتمال آسیب به صنایع حساس به گردوخاک، احتمال اختلال در تردد، احتمال آسیب به سازهای موقت، احتمال شکستن درختان فرسوده و سقوط اشیاء از ارتفاعات همراه است و سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز به ویژه برای افراد آسیب پذیر، احتیاط در تردد برون شهری بویژه در جاده‌های کویری، استحکام سازه‌های موقتی، عدم تردد و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه کاره و عدم سمپاشی باغات و مزار را توصیه کرد.

کیفیت هوای تهران امروز در وضعیت قرمز

کیفیت هوای تهران امروز در وضعیت قرمز
کیفیت هوای تهران امروز در وضعیت قرمز

براساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران وضعیت جوی استان تهران طی پنج روز آینده آسمانی صاف تا قسمتی ابری همراه با وزش باد خواهد بود.

براساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیشیابی هواشناسی، وضعیت جوی استان تهران طی پنج روز آینده اسمانی صاف تا قسمتی ابری همراه با وزش باد و در ساعت بعدازظهر و شب به ویژه در بخش‌های جنوبی و غربی استان گاهی همراه با وزش باد نسبتا شدید تا شدید و احتمال خیزش موقتی گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود براین اساس امروز تا فردا (سه‌شنبه و چهارشنبه ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت‌ ماه) با نفوذ و گسترش گرد و غبار انتقالی غربی، گاهی کاهش دید و کاهش کیفیت هوا مورد انتظار است.

براساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران ایستگاه رباط کریم و ملارد با بیشینه ۳۲ درجه سانتیگراد گرم‌ترین نقاط استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته بودند و همچنین آبعلی با ۱۹ درجه سانتیگراد خنک‌ترین نقطه استان تهران بوده است.

آسمان تهران امروز (سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه) با بیشینه ۲۸ و کمینه ۱۵ خواهد بود و آسمان کمی ابری وغبارالود و در بعدازظهر نیمه‌ابری، گاهی وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود و در روز چهارشنبه (۲۸ اریبهشت ماه) آسمانی صاف تا قسمتی ابری همراه با وزش باد و احتمال وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

صحبت های کارشناس هواشناسی درباره وضعیت آب و هوا

صحبت های کارشناس هواشناسی درباره وضعیت آب و هوا
صحبت های کارشناس هواشناسی درباره وضعیت آب و هوا

خانم معصومه احمدی گفت : گرد و غباری که روز گذشته در عراق شکل گرفت، امروز نواحی مرکزی، غربی و دامنه های جنوبی البرز از جمله تهران را فرا گرفته است.

وی افزود: نقشه ها، اطلاعات و تصاویر ماهواره ای نشان می دهد با توجه به درشت بودن و فرونشینی این ذرات معلق، شرایط کیفیت هوا در بیشتر مناطق کشورمان رو به بهبود خواهد بود.

احمدی افزود : امروز شمال شرق کشور ( خراسان شمالی ، شمال خراسان رضوی و استان گلستان ) با وزش باد شدید و انتقال گردو غبار همراه است.

وی از تداوم بارش های پراکنده در شمال غرب، سواحل خزر و ارتفاعات البرز و شمال شرق کشور همراه با رعد و برق و رگبار خبر داد.

به گفته کارشناس سازمان هواشناسی، دما امروز در تهران به 28 درجه سانتیگراد بالای صفر خواهد رسید.

پیش‌بینی هواشناسی ایران تا ۲۴ساعت آینده

پیش‌بینی هواشناسی ایران تا ۲۴ساعت آینده
پیش‌بینی هواشناسی ایران تا ۲۴ساعت آینده

سازمان هواشناسی وضعیت هوای استان‌های ذکر شده در ۲۴ ساعت آینده را به شرح زیر اعلام کرد:

اصفهان: آسمان صاف تا قسمتی ابری و غبارآلود / بیشینه دما: ۳۴ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۱۴ درجه سانتی‌گراد

اردبیل: آسمان نیمه ابری تا ابری و وزش باد / بیشینه دما: ۱۵ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۸ درجه سانتی‌گراد

البرز: آسمان قسمتی ابری و غبارآلود گاهی وزش باد شدید / بیشینه دما: ۲۸ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۱۵ درجه سانتی‌گراد

بندرعباس: آسمان صاف همراه با وزش باد و غبار محلی‌ / بیشینه دما: ۳۶ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۲۶ درجه سانتی‌گراد

تهران: آسمان کمی ابری تا قسمتی ابری و غبارآلود / بیشینه دما: ۳۰ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۱۸ درجه سانتی‌گراد

فارس: آسمان غبارآلود در بعضی ساعات وزش باد گاهی گردوخاک‌ / بیشینه دما: ۳۵ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۱۸ درجه سانتی‌گراد

همدان: آسمان صاف تا قسمتی ابری و غبارآلود / بیشینه دما: ۲۸ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۹ درجه سانتی‌گراد

خراسان رضوی: آسمان کمی ابری به تدریج نیمه ابری گاهی وزش باد شدید / بیشینه دما: ۲۹ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۱۶ درجه سانتی‌گراد

گیلان: آسمان قسمتی ابری تا ابری و مه صبحگاهی / بیشینه دما: ۲۳ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۱۶ درجه سانتی‌گراد

یزد: آسمان صاف همراه با باد و گردوخاک / بیشینه دما: ۳۷ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۲۲ درجه سانتی‌گراد ‌

هشدار زرد هواشناسی به استان خراسان رضوی

اداره کل هواشناسی خراسان رضوی ظهر سه شنبه با صدور اطلاعیه سطح زرد نسبت به وقوع وزش باد در این استان هشدار داد.

در این اطلاعیه با اشاره به افزایش فشار هوا آمده است: انتظار می‌رود از امروز تا پایان روز جمعه ضمن افزایش شدت وزش باد و گرد و خاک شاهد کاهش کیفیت هوا در بیشتر نقاط استان خراسان رضوی باشیم.

در ادامه این اطلاعیه گفته شده است: از فردا گسترش جریانات شمالی باعث افزایش ابرناکی و وقوع بارش‌های رگباری همراه با رعد و برق، احتمال بارش تگرگ، آبگرفتگی و ایجاد رواناب در نواحی شمالی و شمال غرب استان می‌شود.

پیامد عملکرد این سامانه جوی وزش باد شدید همراه با گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا با احتمال بروز خسارت، همچنین وقوع بارش‌های رگباری در نواحی شمالی و شمال غرب استان همراه با رعد و برق با احتمال بارش تگرگ و آبگرفتگی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری اعلام شده است.

در این اطلاعیه توصیه شده است تا تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارات احتمالی ناشی از افزایش شدت وزش باد همچنین عدم توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها، خودداری از صعود به ارتفاعات و عملیات کوهنوردی مورد توجه قرار گیرد.

آنچه دیگران میخوانند:

گردآورنده: زهرا فرامرزی