سه شنبه, ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۴:۵۹

رابطه افزایش نرخ دلار با رشد بورس چیست؟

رابطه افزایش نرخ دلار با رشد بورس چیست؟
کارشناسان به رابطه افزایش نرخ دلار با رشد بورس پرداختند.

به گزارش تیتربرتر؛ در روزی که 60 درصد نمادهای بازار سهام ریزش کردند و شاخص هم وزن نزول کرد، شاخص کل بورس تهران به کانال یک میلیون و 600 هزار واحد صعود کرد.

آخرین وضعیت بورس

آخرین وضعیت بورس
آخرین وضعیت بورس

 

 در معاملات روز سه‌شنبه، بیست و هفتم اردیبهشت 1401، شاخص کل بورس پایتخت با صعود 22 هزار و 225 واحدی نسبت به روز دوشنبه به رقم یک میلیون و 606 هزار و 25 واحد رسید.  

اما شاخص هم وزن بورس با افت هزار و 411 واحدی در سطح 447 هزار و 812 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 69 واحد بالا آمد و در سطح 21 هزار و 689 واحد قرار گرفت. 

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 229 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام سپید (شرکت سپید ماکیان) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 71 میلیارد تومان بود. پس از سپید، نمادهای بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) و شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

امروز اغلب نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز رشد کردند. «پارس»، «کگل» و «فولاد» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند و کچاد، فملی، شبریز، فخوز و شستا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در مقابل نمادهای «شپنا»، «خودرو» و «شبندر» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «کگهر»، «هرمز» و «صبا» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «فرابورس»، «شرانل» و «بهپاک» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس آسیاتک صدرنشین است و شستا و فولاد در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز حگهر، کرمان و فزر پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

آخرین وضعیت بورس
آخرین وضعیت بورس

 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 10 هزار و 475 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 256 میلیارد تومان بود که 2 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 3 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 7 هزار و 722 میلیارد تومان رسید. 

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 64 درصد افزایش یافت و 102 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 42 درصد افت کرد و در رقم 396 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد مدیریت (شرکت سرمایه گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری) با صف‌ خرید 113 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از مدیریت، نمادهای ددانا (شرکت داروسازی دانا) و آسیاتک (شرکت انتقال داده‌های آسیاتک) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد کدما (شرکت معدنی دماوند) تعلق داشت که ارزش آن 11 میلیارد تومان بود. پس از کدما، نمادهای غبشهر، زگلدشت، تلیسه و دجابر بیشترین صف فروش را داشتند. 

رابطه افزایش نرخ دلار با رشد شاخص بورس

 برای بررسی تاثیر دلار بر بورس باید به این نکته توجه کنیم که در بورس، صنایع و شرکت‌های مختلفی وجود دارند که بسیاری از آنها صادرات‌محور هستند و محصولات خود را به دلار می‌فروشند، بنابراین افزایش نرخ تسعیر ارز یا همان نرخ دلار در برابر ریال، باعث می‌شود درآمد آن شرکت‌ها بعد از تبدیل به ریال عدد بزرگ‌تری شود. وقتی درآمد رشد کند بالطبع قیمت سهم هم رشد می‌کند.

حالا سوال اینجاست که آیا میزان رشد قیمت سهم باید مساوی میزان رشد دلار باشد؟ جواب منفی است، چرا که میزان رشد قیمت سهم در بلندمدت فقط و فقط تابع دلار نیست. در گذر زمان شرکت‌ها طرح‌های توسعه جدیدی راه می‌اندازند و خط تولید خود را بزرگ‌تر می‌کنند و ظرفیت فروششان افزایش پیدا می‌کند. مثلا اگر شرکتی قبلا سالی ۱۰‌هزار تن محصول می‌فروخت حالا ۱۵‌هزار تن محصول می‌فروشد و درآمد بیشتری از محل این رشد فروش برایش ایجاد می‌شود که روی افزایش قیمت سهم تاثیر دارد.

از طرف دیگر شاید قبلا مثلا محصولش را تنی ۱۰۰ دلار می‌فروخت و الان با بالا رفتن تقاضا و قیمت‌های جهانی محصولش را تنی ۴۰۰ دلار می‌فروشد. پس نه‌تنها نسبت به فروش قبلش ۵۰درصد رشد کرده بلکه قیمت محصولاتش نیز ۴ برابر شده است. چنین شرکتی حتی اگر قیمت دلار رشد نکند و تورمی هم نداشته باشیم، همچنان قیمت سهامش بسیار صعودی خواهد بود و حالا که در ایران دلار هم گران شده، مسلما قیمت سهام صعودی‌تر خواهد بود.

مطالب مرتبط:

علت اصلی ریزش بورس

علت اصلی ریزش بورس
علت اصلی ریزش بورس

 

بورس دیروز کمتر از یک درصد رشد کرد. امروز چند سیگنال برای سهامداران وجود دارد و کارشناسان عقیده دارند، بورس امروز روند متعادل روبه بالایی را تجربه می‌کند.

بورس دیروز با رشد هزار و ۸۲۰ واحدی به سطح یک میلیون و ۵۸۳ هزار واحدی رسید. امروز چند سیگنال برای بازار وجود دارد و کارشناسان عقیده دارند که بورس روند متعادل روبه بالایی را تجربه می‌کند.

مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: راه اندازی معاملات اوراق سلف مسکن و معاملات املاک و مستغلات بدون نیاز به تشریفات در بورس کالا در دستور کار قرار دارد. 

با راه‌اندازی اوراق سلف مسکن، بازارهای سرمایه‌گذاری، میزان اعتماد و سرمایه‌گذاری مردم به بورس افزایش می‌یابد.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسون اقتصادی مجلس گفت: افرادی که برگه سهام عدالت دارند، در اولویت دریافت سهام عدالت هستند و شرایط کنونی آن‌ها مبنای تصمیم‌گیری برای واگذاری سهام به آن‌هاست.

واگذاری سهام عدالت نقدینگی در گردش بورس و اقتصاد کشور را افزایش می‌دهد.

سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی گفت: علاوه بر مدل‌های رایج تامین مالی در کشور باید به‌سمت شیوه‌های نوین تامین مالی حرکت کنیم. بنابراین بازار سرمایه می‌تواند ابزاری مناسب برای افزایش سرمایه‌گذاری و تامین مالی در بخش کشاورزی باشد.

با افزایش عرضه‌ها در بازار سرمایه گردش نقدینگی نیز در این بازار افزایش می‌یابد.

قرار است خودروی کارا در بورس کالا عرضه شود.

کارشناسان عقیده دارند این عرضه، رانت موجود در بازار خود را کاهش می‌دهد.

قیمت جدید نهاده‌های دامی ابلاغ شد. بر همین اساس قیمت هر کیلوگرم ذرت یا جو دامی ۱۲هزار تومان، قیمت هر کیلوگرم کنجاله سویا ۱۷ هزار تومان است.

با اعلام قیمت‌های جدید احتمالا شرکت‌ها و صنایع مرتبط طی شش ماه الی یکسال آینده به سودآوری خوبی برسند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی