سه شنبه, ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۰:۰۳

آخرین وضعیت جنگ اوکراین/ ماریوپل به کنترل روسیه درآمد

آخرین وضعیت جنگ اوکراین/ «ماریوپل» به کنترل روسیه درآمد
هشتاد و دو روز قبل ارتش روسیه با تهاجم نظامی به اوکراین جنگی را در شرق اروپا آغاز کرد که بعد از نزدیک به سه ماه همچنان ادامه دارد. 

به گزارش تیتربرتر؛ ارتش روسیه همچنان به تلاش‌های خود به تسلیم کردن نیروهای اوکراینی در کارخانه آزوف‌ستال در ماریوپل ادامه می‌دهد تا بتواند این منطقه را به طور کامل فتح کند.

آخرین وضعیت جنگ اوکراین

 آخرین وضعیت جنگ اوکراین
آخرین وضعیت جنگ اوکراین

 

همزمان نیروهای اوکراینی همچنان به مقاومت خود ادامه می‌دهند. از سوی دیگر در حالی که روسیه تلاش می‌کند نیروهای اوکراینی را در دونباس محاصره کند با یک ضد حمله در اطراف شهر ایزیوم از سوی نیروهای اوکراینی مواجه شده است. 

در صحنه سیاسی نیز سوئد و فنلاند رسما درخواست خود را برای پیوستن به ناتو ارائه داده‌اند؛ تصمیمی که می‌تواند اثرات قابل توجهی در آینده معادلات امنیتی شمال اروپا و حوزه دریای بالتیک در آینده بر جا بگذارد. ترکیه با این تصمیم مخالفت کرده و روسیه هم به این دو کشور اسکاندیناوی هشدار داده پیوستن به ناتو برای استکهلم و هلسینکی عواقبی در پی خواهد داشت. 

آخرین خبرها و رویدادهای مرتبط با تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در روز دوشنبه شانزدهم ماه مه ۲۰۲۲ (۱۶ اردیبهشت) را در این گزارش دنبال کنید.

  • لوکاشنکو از اعضای «پیمان امنیت جمعی» خواست که در برابر غرب متحد بمانند

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس روز دوشنبه از دیگر اعضای ائتلاف نظامی «پیمان امنیت جمعی» تحت رهبری روسیه خواست که متحد باشند. او غرب را متهم کرد که به دنبال طولانی کردن جنگ اوکراین با هدف تضعیف روسیه است.

لوکاشنکو که در اجلاس سران سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) به میزبانی مسکو صحبت می‌کرد، گفت اگر این گروه متحد و یک صدا بودند، می‌شد از «تحریم‌های جهنمی» علیه کشورش و روسیه جلوگیری کرد.

«ماریوپل» به کنترل روسیه درآمد

«ماریوپل» به کنترل روسیه درآمد
«ماریوپل» به کنترل روسیه درآمد

 

ارتش اوکراین امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که فرایند تخلیه تمام نیروهای باقیمانده در آخرین پایگاه‌شان در بندر محاصره‌شده ماریوپل در حال انجام است؛ بدین ترتیب پس از ماه‌ها بمباران، کنترل این شهر در اختیار روسیه قرار می‌گیرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از خبرگزاری رویترز، این روند تخلیه احتمالاً پایان طولانی‌ترین و خونین‌ترین نبرد جنگ اوکراین و شکستی قابل توجه برای اوکراین است. ماریوپل پس از محاصره روسیه که به گفته اوکراین جان ده‌ها هزار تن را در این شهر گرفته، اکنون ویران شده است.

در حالی که بقیه ماریوپل کاملاً در دست روسیه است، صدها سرباز و غیرنظامی اوکراینی در زیر کارخانه فولاد آزووستال این شهر حضور داشتند. غیرنظامیان مانده در آنجا در هفته‌های اخیر تخلیه شدند و بیش از ۲۶۰ سرباز که برخی از آنها زخمی هستند، اواخر روز دوشنبه این کارخانه را به مقصد مناطق تحت کنترل روسیه ترک کردند.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین در بیانیه‌ای با اعلام تخلیه نیروها گفت: پادگان ماریوپل ماموریت رزمی خود را تکمیل کرده است. فرماندهی عالی نظامی به فرماندهان واحدهای مستقر در آزووستال دستور داد تا جان پرسنل را نجات دهند… مدافعان ماریوپل قهرمانان زمان ما هستند.

معاون وزیر دفاع اوکراین گفت ۵۳ سرباز مجروح از کارخانه فولاد آزووستال به بیمارستانی در شهر نووازوفسک تحت کنترل روسیه در ۳۲ کیلومتری شرق منتقل شدند. آنا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین گفت که ۲۱۱ تن دیگر به شهر اولنیوکا در منطقه تحت کنترل جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه منتقل شدند. او افزود که همه افراد تخلیه شده در معرض تبادل احتمالی زندانیان با روسیه خواهند بود.

مشخص نیست چه تعداد نیرو در آزووستال باقی مانده است. ارتش اوکراین اعلام کرد که تلاش‌ها برای تخلیه افرادی که هنوز داخل آنجا هستند، در جریان است.

در همین حال ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین بامداد امروز با تایید روند تخلیه گفت: امیدواریم که بتوانیم جان افرادمان را نجات دهیم. برخی از آنها به شدت مجروح شده‌اند. آنها مراقبت می‌شوند. اوکراین به قهرمانان اوکراینی زنده نیاز دارد.

از زمانی که روسیه حمله خود را در ۲۴ فوریه آغاز کرد، ویرانی‌های ماریوپل هم به نماد "مقاومت" اوکراین تبدیل شده است. اولین مرحله تخلیه شامگاه دوشنبه و ساعاتی پس از آن انجام شد که روسیه گفت با تخلیه سربازان اوکراینی مجروح به یک مجتمع درمانی موافقت کرده است.

روسیه از خارکیف عقب‌نشینی کرد

روسیه از خارکیف عقب‌نشینی کرد
روسیه از خارکیف عقب‌نشینی کرد

 

در حالیکه «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شده است که عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین به بن‌بست رسیده است، نیروهای دفاعی اوکراین نیز مدعی شده‌اند که نظامیان روس از منطقه «خارکیف» عقب‌نشینی کرده‌اند.

بنا بر گزارش یاهونیوز، اوکراین مدعی شده است که با گذشت ۸۰ روز از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، پیشرفت‌های مسکو در شهرهای اوکراین چندان چشمگیر نبوده است و از آن‌جایی که روسیه نتوانسته «کی‌یف» پایتخت اوکراین را تصرف کند و با مقاومت شدیدی در شمال این کشور روبرو شده است، ارتش روسیه تلاش‌های خود را در شرق اوکراین به ویژه منطقه دونباس متمرکز کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، اوکراین مدعی شده است که قلمرو خود در شمال شرقی این کشور را از روسیه بازپس گرفته است و نیروهای روسیه را از خارکیف که دومین شهر بزرگ اوکراین است، بیرون رانده است.

طبق این گزارش، امروز (دوشنبه)، «اوله سینگوبف» فرماندار منطقه‌ای خارکیف در صفحه تلگرام نوشت که ارتش گردان ۲۲۷ اوکراین، تابلویی را در مرز ایالتی مجدداً بازسازی کردند و این نشان می‌دهد که نیروهای پوتین از این منطقه خارج شدند و در این خصوص گفت: «ما از همه که خطر کردند و اوکراین را از دست مهاجمان روس آزاد کردند، تشکر می‌کنیم».

تصاویری در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است که سربازانی را نشان می‌دهد که در اطراف یک تابلو با رنگ‌های پرچم اوکراین گرد هم آمده‌اند و این نشان می‌دهد که زمینی که در آن‌جا ایستاده‌اند را تحت کنترل خود درآورده‌اند.

زلنسکی گفته است: «زمانی قطعاً خواهد رسید که مردم اوکراین کاملاً روسیه را وادار می‌کنند که حقیقت را به رسمیت بشناسد» و هشدار داده است که مسکو در جنگ اوکراین به «بن‌بست» رسیده است.

خبر خروج نیروهای روسیه از خارکیف در حالی منتشر شده است که وزارت اطلاعات انگلیس مدعی شده است که روسیه احتمالاً یک سوم نیروهای تهاجمی خود که به اوکراین اعزام کرده را از دست داده است.

واحد اطلاعات ارتش انگلیس روز گذشته (یکشنبه) اعلام کرد که روسیه احتمالاً حدود یک سوم از نیروهای زمینی خود را که در اوکراین مستقر کرده، از دست داده و عملیات این کشور در منطقه دونباس هم شتاب خود را از دست داده و به طور قابل توجهی از برنامه عقب است.

وزارت دفاع انگلیس در توییتر نوشت: علی‌رغم پیشروی‌های کوچک اولیه، روسیه نتوانسته در ماه گذشته به دستاوردهای ارضی قابل توجهی دست یابد و در عین حال همچنان دچار سطوح بالایی از فرسایش است.

از طرف دیگر، «میرچا جوآنا» معاون دبیرکل ناتو گفته است که اوکراین هم‌اکنون در جایگاه شکست روسیه و پیروزی در جنگ اوکراین قرار دارد و به خبرنگاران گفت: «حمله ظالمانه روسیه در حال از دست دادن سرعت خود است. با حمایت چشمگیر میلیارد دلاری، حمایت نظامی و مالی و انسانی متحدان و شرکا، ما می‌دانیم که با شجاعت مردم اوکراین و ارتش و با کمک ما، اوکراین می‌تواند در این جنگ پیروز شود».