دوشنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۴:۳۶

اقدام جنجالی آلمان بر علیه روسیه / واکنش پوتین به تحریم نفت کشورش

اقدام جنجالی آلمان بر علیه روسیه / واکنش پوتین به تحریم نفت کشورش
ناتو اعلام کرد: اوکراین می‌تواند در جنگ علیه روسیه پیروز شود.

به گزارش تیتربرتر؛ یک مقام دولت آلمان اعلام کرد: حتی اگر اتحادیه اروپا برای تحریم نفت روسیه به تفاهم نرسد این کشور تا پایان امسال واردات نفت از روسیه را متوقف می‌کند.

آلمان؛ نفت روسیه را تحریم می‌کند؟

آلمان؛ نفت روسیه را تحریم می‌کند؟
آلمان؛ نفت روسیه را تحریم می‌کند؟

 

یک مقام دولت آلمان گفت: حتی اگر اتحادیه اروپا برای تحریم نفت روسیه به اجماع نرسد، این کشور تا پایان امسال، واردات نفت از روسیه را‌‌‌‌‌‌‌‌ متوقف می‌کند.

وی گفت: درحال‌حاضر مذاکرات برای بستن قرارداد با دیگر کشورهای صادرکننده نفت در سطوح بالای دولت آلمان در جریان است و دولت این کشور مطمئن است که می‌تواند موانع لجستیکی موجود را‌‌‌‌‌‌‌‌ طی ۶ تا ۷ ماه آینده حل کند.

برخلاف دولت قبلی آلمان دولت کنونی به شدت مواضع ضد روسی دارد و حتی جلوی بهره‌برداری و صدور مجوز خط لوله جدید انتقال گاز روسیه به آلمان موسوم به نورداستریم۲ را‌‌‌‌‌‌‌‌ نیز گرفته است. آلمانی‌ها همچنین بحث‌هایی هم نسبت به توقف واردات گاز از روسیه مطرح کرده‌اند.

پیامد تحریم‌های ضد روسیه

پیامد تحریم‌های ضد روسیه
پیامد تحریم‌های ضد روسیه

 

شبکه تلویزیونی راشا تودی گزارش داد: تحریم‌های غرب ضد روسیه در پی جنگ اوکراین، سبب بالا رفتن هزینه زندگی در اروپا شده است.

به نقل از شبکه تلویزیونی راشا تودی؛ وزیر امور خارجه آلمان، روسیه را متهم به ورود به جنگی چند جانبه کرده است که گرسنگی در جهان را تشدید کرده است. در این حال، اعضای پارلمان آلمان معتقدند که تحریم‌ها ضد روسیه سبب افزایش هزینه‌های زندگی برای بیشتر آلمانی‌ها و نفع آن برای اندکی شده است.

در ادامه، بخشی از اظهارات صحرا واگنکیچت عضو مجلس آلمان پخش شد که وی گفت: هزینه‌ها در حال افزایش است و درآمد و دارایی مردم کم شده است. حتی طبقه متوسط باید حالا هزینه‌های خود را کم کنند. در حالی که بیشتر مردم درآمدشان کم شده است، اما درآمد شرکت‌های نفتی افزایش یافته است. دولت آلمان چشمان خود را به روی این موضوع بسته است.

مجری گفت: در این حال، اتحادیه اروپا اعلام کرده است که دامداران اروپایی با افزایش هزینه‌ها در خطر هستند. میزان تولید شیر در اروپا هم رو به کاهش است. این موضوع به افزایش هزینه‌های کود شیمیایی و تغذیه و منابع انرژی مربوط می‌شود. اداره آمار اروپا همچنین اعلام کرده است که بهای غذا به شدت افزایش خواهد یافت.

مایکل بوئر یک دامدار و کشاورز آلمانی گفت: اگر چه ما پول بیشتری برای شیر تولیدی خود دریافت می‌کنیم، اما باید پول بیشتری به ما پرداخت شود، زیرا ما با هزینه کارگر و بسته بندی بیشتری روبرو هستیم. جنگ در حال حاضر هم برای ما مشکلاتی به وجود آورده است. ما هزینه بیشتری برای خوراک دام پرداخت می‌کنیم که هزینه تولید را افزایش می‌دهد.

در ادامه، توماس روپر کارشناس مسائل سیاسی گفت: ما شاهد افزایش بهای مواد غذایی هستیم. این موضوع از یک سال پیش و زمان کرونا وجود داشته است. ما هم اکنون با این مشکل روبرو هستیم. این به خاطر وضع تحریم‌ها ضد روسیه است. البته گندم تحریم نشده است، اما چون نحوه پرداخت بهای آن تحریم شده است این موضوع، سبب اختلالات زیادی در تجارت با روسیه شده است.

وی افزود: روسیه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گندم در جهان است. اگر شما از پرداخت بهای کالای خود مطمئن نباشید آنگاه نگرانی و چالش زیادی روبروی شما خواهد بود. اطمینانی به آینده نیست. معلوم نیست که چه بانکی در آینده تحریم شود. اگر روسیه نتواند پول خود را دریافت کند نمی‌تواند تجارت کند. این نتیجه تحریم‌هایی است که غرب آن‌ها را وضع کرده است.

مطالب مرتبط:

هشتاد و دو روز قبل ارتش روسیه با تهاجم نظامی به اوکراین جنگی را در شرق اروپا آغاز کرد که بعد از نزدیک به سه ماه همچنان ادامه دارد. 

پیامد تحریم‌های ضد روسیه
پیامد تحریم‌های ضد روسیه

 

ارتش روسیه همچنان به تلاش‌های خود به تسلیم کردن نیروهای اوکراینی در کارخانه آزوف‌ستال در ماریوپل ادامه می‌دهد تا بتواند این منطقه را به طور کامل فتح کند.

همزمان نیروهای اوکراینی همچنان به مقاومت خود ادامه می‌دهند. از سوی دیگر در حالی که روسیه تلاش می‌کند نیروهای اوکراینی را در دونباس محاصره کند با یک ضد حمله در اطراف شهر ایزیوم از سوی نیروهای اوکراینی مواجه شده است. 

در صحنه سیاسی نیز سوئد و فنلاند رسما درخواست خود را برای پیوستن به ناتو ارائه داده‌اند؛ تصمیمی که می‌تواند اثرات قابل توجهی در آینده معادلات امنیتی شمال اروپا و حوزه دریای بالتیک در آینده بر جا بگذارد. ترکیه با این تصمیم مخالفت کرده و روسیه هم به این دو کشور اسکاندیناوی هشدار داده پیوستن به ناتو برای استکهلم و هلسینکی عواقبی در پی خواهد داشت. 

آخرین خبرها و رویدادهای مرتبط با تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در روز دوشنبه شانزدهم ماه مه ۲۰۲۲ (۱۶ اردیبهشت) را در این گزارش دنبال کنید.

الجزیره: «اوکراینی‌ها پیروز نبرد خارکیف» 

خبرنگار شبکه الجزیره از خارکیف گزارش داده که نیروهای اوکراینی توانسته‌اند نبرد برای کنترل شهر را به سود خود تغییر دهند. 

اسد بیگ، خبرنگار این شبکه که چندین هفته است در نزدیکی خارکیف حضور دارد می‌گوید: «ما برای نخستین بار حدود یک ماه پیش به خارکیف آمدیم؛ آن زمان نمی‌شد بدون استفاده از جلیقه ضد گلوله وارد خیابان شود و همه جا خالی از جمعیت بودند و تیراندازی و گلوله‌باران دائمی در اطراف ما در جریان بود.» 

بیگ ادامه می‌دهد که حالا مردم به شهر برگشته‌اند و آنها در خیابان‌ها تردد می‌کنند و حتی برخی از کافه‌ها و رستوران‌ها باز شده‌اند. 

همچنین امروز نخستین روزی است که حمل و نقل عمومی در خارکیف دوباره راه‌اندازی می‌شود. 

الجزیره ادامه داده که نیروهای اوکراینی توانسته‌اند روسها را از شهر دورتر کنند و حالا مردم با سگ‌هایشان به خیابان می‌آیند و دوچرخه‌سواری می‌کنند. 

ارتش اوکراین می‌گوید روسیه حملات خود را روی دونتسک متمرکز کرده‌است

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین می‌گویدحمله روسیه به اوکراین خود را روی شرق اوکراین و منطقه دونتسک متمرکز کرده‌اند. ارتش اوکراین همچنین می‌گوید روسیه در این منطقه افراد غیرنظامی و پایگاه‌های نظامی در چندین شهر این منطقه را مورد هدف قرار داده‌اند. 

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اضافه کرده که نیروهای روسیه از طیف وسیعی از تسلیحات علیه استحکامات و واحدهای نظامی اوکراین استفاده کرده و به زیرساخت‌های غیرنظامی در شهرهای دوونکه، روسکی تیشکی، ترنووا و پتریوکا شلیک کرده‌اند.

ارتش اوکراین می‌گوید نیروهای روس همچنان به حملات هوایی اطراف کارخانه آزوف‌ستال در ماریوپل ادامه می‌دهند؛ جایی که نیروهای مقاومت اوکراین همچنان در مقابل تهاجم ارتش روسیه ایستادگی می‌کنند. 

آنچه دیگران می خوانند:

گزارش از علیرضا یوسفی