پنج شنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۷:۳۸

قیمت دلار از 35 هزار تومان عبور می کند؟/ برنامه دولت سیزدهم برای مهار نرخ ارز

قیمت دلار از 35 هزار تومان عبور می کند؟/ برنامه دولت سیزدهم برای مهار نرخ ارز
قیمت دلار در بازار آزاد امروز پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت با 1,299 تومان افزایش، 30,750 تومان معامله شد.

به گزارش تیتربرتر؛ در طی معاملات امروز، 30,750 تومان بیشترین قیمت و 30,050 تومان کمترین قیمت ثبت شده برای دلار است.همچنین، بانک مرکزی قیمت دلار رسمی را ۴,۲۰۰ تومان اعلام کرده است.

قیمت دلار تحت تاثیر چیست؟

قیمت دلار تحت تاثیر چیست؟
قیمت دلار تحت تاثیر چیست؟

 

میلاد صادقی، کارشناس بازارهای مالی درخصوص پیش‌بینی از قیمت دلار بیان کرد: ارزش واقعی دلار نهایتا پایان سال جاری باتوجه به نقدینگی، رشد اقتصادی و نرخ بهره رسمی نزدیک به ۳۱ تا ۳۲ هزار تومان خواهد بود.

او دراین مورد ادامه داد: اما اینکه بازار چه قیمتی را می‌بیند الان نمی‌شود درمورد آن حرف زد و بستگی به فاکورهایی خارج از بازار مثل توافق وین و انتظارات تورمی دارد.

عبدالله مشکانی دیگر کارشناس بازارهای مالی گفت: همه‌چیز به برجام بستگی دارد. درحال حاضر نیز دلار کاملا تحت تاثیر برجام است و اگر خبر مناسبی از مذاکرات بیاید دلار تا نرخ ۲۵ هزار تومان پایین می‌آید و اگر این اتفاق نیفتد به‌نظر من قیمت دلار می‌تواند سقف قبلی را بشکند و بالاتر رود.

او همچنین بیان کرد: اگر قیمت دلار در همین حالت ثابت بماند نوسانات دلار در نرخ ۲۷ و ۲۸ هزار نوسان خواهد داشت.

مهدی سوری، دیگر کارشناس بازارهای مالی نیز دراین خصوص گفت: قیمت دلار در بلندمدت صعودی است .

علت حمایت اقتصاددانان از حذف ارز ترجیحی

علت حمایت اقتصاددانان از حذف ارز ترجیحی
علت حمایت اقتصاددانان از حذف ارز ترجیحی

 

نماینده فریمان در مجلس گفت: ۹۰ درصد اقتصاددانان از حذف ارز ترجیحی حمایت می‌کنند و نظارت، دغدغه کنونی در اصلاح نظام یارانه ای است.

احسان قاضی زاده هاشمی نماینده فریمان و سرخس در مجلس در نشست حزب نسل نو گفت: طی این چند سال در موضوع حذف ارز ترجیحی، مسیر را به اشتباه رفتیم. توزیع رانتی که از مابه التفاوت ارز ترجیحی تا ارز آزاد در این چند سال بوده، عددی بالغ بر ۹۰۰ هزار میلیارد تومان است. 

وی تاکید کرد: زمانیکه دولت اقدام به حذف ارز ترجیحی می‌کند، قطعا عده‌ای ذی نفع شکایت می کنند، این‌ افراد با شبکه‌ها و جریاناتی که در دست دارند قطعا فضاسازی هایی خواهند کرد تا تداوم مسیر قبلی حفظ شود.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: آنچه که امروز نیاز است مردمی سازی و تبیین و استفاده از ظرفیت های مردمی و نخبگانی است و حذف ارز ترجیحی  از جمله موضوعاتی است که ۹۰ درصد اقتصاددان ها از آن حمایت می‌کنند.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های نظارتی کم نداریم، بیان داشت: طبق آمار ۱۶ دستگاه نظارتی داریم، اما آیا کارکرد نظارت بر حوزه قیمت ها و بازار، کنترل و تنظیم بازار الزاما دستوری رخ میدهد؟یا نیازمند آن است که اتحادیه و صنوف و تشکل ها و مجامع منتخبین حوزه های تولیدی نقش آفرینی و مشارکت داشته باشند، باید نظارت ها مردمی باشد. 

حذف ارز ترجیحی چه منافعی دارد؟

حذف ارز ترجیحی چه منافعی دارد؟
حذف ارز ترجیحی چه منافعی دارد؟

 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: حذف ارز ترجیحی چهار هزار و 200 تومانی به نفع تولید و صادرات است و بخش خصوصی از این حرکت جهادی دولت استقبال می‌کند.

حسین پیرمؤذن در جلسه شورای گفت‌و گوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی اردبیل اظهار کرد: امروز یکی از حساس‌ترین و پرافتخارترین روزهای کشور در تحقق جراحی اقتصادی است که آثار و تبعات آن را در ماه‌های آینده شاهد خواهیم بود.

وی تصریح کرد: به رغم تلاش رسانه‌های خارجی در ایجاد یأس و ناامیدی در کشور و تبلیغات سوء در مسیر زیر سؤال بردن تصمیم اخیر دولت در اصلاح نظام یارانه‌ها، عدالت اجتماعی و اقتصادی ایجاب می‌کند تا جلوی توزیع ارز چهار هزار و 200 تومانی که رانت و سودجویی را وارد اقتصاد کشور کرده،‌ از بین رفته و یارانه به شکل مستقیم به جیب مردم برود.

مطالب مرتبط:

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: در کنار ستایش این اقدام مؤثر دولت، بخش خصوصی انتظاراتی را نیز از مسئولان کشوری و استانی دارند تا تحقق مطلوب طرح مردمی‌ کردن یارانه‌ها و توزیع عادلانه آن به مذاق همه مردم خوشایند باشد.

پیرمؤذن ضرورت تقویت مؤلفه‌های نظارتی در جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی را در اجرای طرح تحولی دولت در نظام توزیع یارانه‌ها یادآور شد و افزود: از آنجایی که منافع رانت‌خواران در کشور به خطر می‌افتد و رسانه‌های خارجی و برخی رسانه‌های داخلی سنگ‌اندازی‌هایی را در مسیر اجرای این طرح عظیم انجام می‌دهند، شایسته است توزیع کالاهای اساسی با قیمت مصوب و نظارت بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی تأمین مواد اولیه را برای واحدهای تولیدی و صنعتی بسیار ضروری اعلام کرد و ادامه داد: در شهرک صنعتی شماره یک و 2 اردبیل عمده واحدهای تولیدی در بخش صنایع غذایی هستند که باید روغن، شکر، آرد و سایر نیازمندی‌های آنها به موقع تأمین تا در فرآیند تولید اختلالی ایجاد نشود.

دبیر شورای گفت‌و گوی دولت و بخش خصوصی استان اردبیل وجود ارز چهار هزار و 200 تومانی را در دست رانت‌خواران زمینه‌ساز قاچاق و فرصت‌طلبی برای عده‌ای توصیف کرد و گفت: ارز چهار هزار و 200 تومانی به تعداد 2 تا سه مورد به واحدهای بزرگ استان تزریق شد اما عمده این ارز ترجیحی به واحدهای تولیدی و صادراتی بزرگ اختصاص یافت که در کشور یکی از این واردکنندگان به رغم دریافت یک میلیارد و 200 میلیون دلار ارز ترجیحی برای واردات کره، این محصول را به نرخ آزاد فروخته است.

پیرمؤذن اقدام اخیر دولت سیزدهم را در مردمی کردن توزیع یارانه‌ها حرکتی به نفع تولید و مصرف‌کنندگان اعلام کرد و افزود: به نرخ آزاد تأمین نهاده‌های دامی برای تولید مرغ و تخم مرغ انجام می‌شود و صد درصد محصول امکان صادرات و عرضه به قیمت واقعی پیدا می‌کند.

وی این اقدام دولت رئیسی را حرکتی جهادی توصیف کرد و ادامه داد: فرصتی طلایی است تا با اختصاص یارانه به نیازمندان و اقشار آسیب‌پذیر، گروه‌های مختلف جامعه در خرید مایحتاج ضروری خود با مشکلات و دغدغه‌هایی روبه‌رو نشوند.

آنچه دیگران میخوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی