چهارشنبه, ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۷:۰۵

اولین تاثیر آزادسازی قیمت ها بر نرخ دلار

اولین تاثیر آزادسازی قیمت ها بر نرخ دلار
قیمت فروش دلار امروز در صرافی‌های بانکی ۲۵ هزار و ۷۳۱ تومان اعلام شد که نسبت به روز گذشته قیمت آن ۲۶ تومان افزایش یافت. قیمت دلار در بازار آزاد نیز به ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان رسید.

به گزارش تیتربرتر؛ روند صعودی اسکناس آمریکایی در بازار امروز هم ادامه پیدا کرد و تب قیمت دلار بالا رفت همین امر موجب شد انتظارات برای افزایش اسکناس آمریکایی تقویت شود.

نرخ روز گذشته بعد از ماه ها تلاش وارد کانال ۲۹ هزار تومان شد و در انتهای معاملات نقدی به قیمت ۲۹ هزار و ۱۵۰ تومان مبادله شد. 

قیمت دلار تب کرد

قیمت دلار تب کرد
قیمت دلار تب کرد

 

روند صعودی اسکناس آمریکایی در بازار امروز هم ادامه پیدا کرد و تب قیمت دلار بالا رفت همین امر موجب شد انتظارات  برای افزایش اسکناس آمریکایی تقویت شد.

نرخ دلار در ساعات ابتدایی معاملات نقدی امروز تقریبا ۴۳۰ تومان بالا تر از دیروز بود. این پایان ماجرایی برای دلار در  بازار تهران نبود و در نیمه روز دلار به پشت خاکریز ۳۰ هزار تومان رسید.

قیمت دلار امروز تا ۲۹ هزار و ۹۵۰ تومان پیشروی کرد اما در ادامه کمی عقب نشست و با ۲۹ هزار و ۸۷۰ تومان مبادله شد که نسبت به روز گذشته ۷۲۰ تومان افزایش را نشان می دهد. این قیمت نسبت به ۸ فروردین ۱۴۰۱ بیش از ۳ هزار تومان افزایش را نشان می دهد.

آرامش در بازار دلار متشکل

در بازار متشکل روند قیمت دلار آرام تر حرکت کرد و با ۹ تومان نوسان صعودی بر روی ۲۵ هزار و ۵۸۸ تومان قرارگرفت.

نرخ حواله درهم بالای ۸ هزار و ۲۰۰ تومان

نرخ حواله درهم نیز سرنوشتی مشابه قیمت دلار را تجربه می کند . قیمت درهم روز گذشته  کانال ۸ هزار تومان را تصرف کرد و در بازار امروز  امروز تقریبا از مرز مقاومتی ۸ هزار و ۲۰۰ تومان عبور کرد  با ۸ هزار و ۲۴۰ تومان مبادله شد. نرخ برابری درهم به دلار از مرز ۳۰ هزار تومان عبور کرد و به ۳۰ هزار و ۲۶۵ تومان رسیده بود. رشد درهم انتظارات افزایشی در بین معامله گران را بالا  برده است.

علت رشد  نرخ حواله درهم در تهران

قیمت دلار تب کرد
قیمت دلار تب کرد

 

یک منبع  مطلع روز گذشته درباره علت  رشد نرخ حواله درهم گفته بود انتظارات تورمی و چشم‌انداز مبهم در حوزه‌های سیاست خارجی ازجمله دلایل ورود تقاضای احتیاطی به بازار است. طبیعتا با افزایش حواله درهم، قیمت اسکناس دلار در بازار تهران نیز جابجا می‌شود.

دلار سلیمانیه از تهران جلو زد

نرخ دلار در  بازار امروز  هرات امروز کانال شکنی کرد و  وارد مرز ۲۹ هزار تومان شد. قیمت دلار هرات امروز ۲۹ هزار و ۹۰ تومان بود  که در مقایسه با روز قبل تقریبا ۶۰۰ تومان گران شده بود. قیمت دلار سلیمانیه امروز از هرات و تهرا ن جلو زد و کانال ۳۰ هزار تومان را فتح کرد نرخ دلار در این بازار ۳۰ هزار و ۱۰ تومان بود.

قیمت اونس طلا در شروع معاملات بازار امروز تقریبا ۵ دلار از دیروز پایین تر بود.اما در نیمه روز  رشد کرد و با ۶ دلار رشد به ۱۸۰ دلار رسید.

عبور سکه از نیمه کانال ۱۳ میلیون تومان

در بازار داخلی ایران معامله گران بیشتر به نوسان اسکناس آمریکایی توجه می کنند. قیمت طلا ۱۸ عیار  امروز ۷ هزار و ۴۰۰ تومان بالا تر از قیمت دیروز بود و با  ۱ میلیون و ۳۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان مبادله شد.

قیمت سکه هم امروز ۱۰۰ تومان افزایش را تجربه کرد و در محدوده ۱۳ میلیون و ۵۹۵ هزار تومان معامله شد.در نیمه روز شیب صعودی قیمت سکه بیشتر شد و فلز گران بهای داخلی بر روی ۱۳ میلیون و ۶۸۵ تومان قرار گرفت که نسبت به روز های ابتدای سال ۱۴۰۱ بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رشد را نشان می دهد.

ارزش ذاتی سکه با قیمت یاد شده در محدوده ۱۳ میلیون تومان ایستاد و  فاصله آن با قیمت بازاری آن بیش از ۶۵۰ هزار تومان بود. حبابا سکه هم در محدوده ۵ درصد قرار داشت.

مطالب مرتبط:

قیمت دلار از 30 هزار می گذرد؟

قیمت دلار از 30 هزار می گذرد؟
قیمت دلار از 30 هزار می گذرد؟

 

 امروز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ قیمت فروش دلار امروز در صرافی‌های بانکی ۲۵ هزار و ۷۳۱ تومان اعلام شد که نسبت به روز گذشته ۲۶ تومان افزایش یافت.  امروز دلار در بازار آزاد امروز روند صعودی شتابانی را طی کرد به طوری که قیمت آن به ۲۹ هزار و ۹۵۰ تومان نیز رسید. اما در ساعت تنظیم این خبر اندکی کاهشی شد و قیمت آن به ۲۹ هزار و ۸۸۰ تومان برگشت. 

برخی کانال‌های تلگرامی و سایت‌ها قیمت فروش دلار را در ساعت تنظیم این خبر قیمت دلار را ۲۹ هزار و ۷۵۰ تا  ۲۹ هزار و ۸۸۰ تومان اعلام کرده‌اند.

 قیمت خرید و فروش دلار تا ساعت تنظیم این خبر، از سوی صرافی ملی نیز به ترتیب ۲۵ هزار و  ۴۷۵ تومان و ۲۵ هزار و  ۷۳۱ تومان اعلام شد که قیمت فروش آن نسبت به روز گذشته ۲۶ تومان افزایش یافت.

 همچنین قیمت خرید یورو ۲۸ هزار و ۱۶۳ تومان و قیمت فروش آن ۲۸ هزار و ۴۴۶ تومان از سوی صرافی ملی اعلام شد. قیمت فروش یورو نیز نسبت به روز گذشته ۱۲ تومان افزایش یافت.

امروز در اولین نرخ اعلامی از سوی صرافی ملی قیمت خرید و فروش دلار به ترتیب ۲۵ هزار و ۴۵۵ تومان و ۲۵ هزار و ۷۱۱ تومان اعلام شد. همچنین، قیمت خرید یورو  ۲۸ هزار و ۲۰۸ تومان و قیمت فروش آن ۲۸ هزار و ۴۹۱ تومان اعلام شد. که در نرخ‌های اعلامی بعدی از سوی این صرافی قیمت دلار افزایش و قیمت یورو  کاهش یافت.

نرخ دلار در بازار متشکل ارز نیز ۲۵ هزار و ۶۰۳ تومان و نرخ یورو ۲۸ هزار و ۳۰۵ تومان اعلام شد.

دلایل افزایش قیمت دلار

روند صعودی قیمت دلار که از نیمه دوم اسفند ماه پارسال شروع شده دیروز سرعت بیشتری گرفت و قیمت هر دلار آمریکا با ۲ درصد افزایش از مرز ۲۹ هزار و ۱۵۰ تومان عبور کرد. این بیشترین میزان رشد قیمت دلار در ۲ماه گذشته بود. قیمت هر دلار آمریکا در ۲ماه اخیر۱۴درصد رشد کرده است. این روند افزایشی همچنان ادامه دارد و دلار به مرز ۳۰ هزار تومان رسیده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد علت افزایش شیب صعودی قیمت ارز احتمالا به ۳موضوع بازمی‌گردد؛ از یک طرف آمارها نشان می‌دهد امسال هزینه‌های وارداتی کشور به شکل محسوسی افزایش خواهد یافت و به این ترتیب امسال دولت به منابع ارزی بیشتری برای واردات کالاهای اساسی نسبت به سال گذشته نیاز دارد؛ این موضوعی است که احتمالا فعالان بازار ارز آن را درک کرده‌اند و با توجه به میزان منابع و مصارف ارزی در حال پیش‌خور کردن نوسان‌های آینده قیمت ارز هستند.

هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست میزان ارز مورد نیاز برای واردات در سال‌جاری چقدر است، اما با توجه به افزایش قیمت جهانی کالاهای پایه، تحت ‌تأثیر جنگ در اوکراین، از جمله کالاهای خوراکی برآورد می‌شود میزان نیازهای ارزی کشور امسال به شکل محسوس افزایش یابد و همین عامل، اتفاقا در طول یک ماه گذشته بانک مرکزی را بر آن داشته است که برنامه‌های تازه‌ای را برای جلوگیری از خروج ارز و جذب دلارهای خانگی در پیش بگیرد. عامل دومی که به‌نظر می‌رسد در نوسان‌های قیمت ارز تأثیر داشته است، افزایش انتظارات تورمی است.

برخی تحولات اقتصادی انتظارات تورمی را افزایش داده است. تورم یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده روند نرخ ارز است. عامل سومی هم که به‌نظر می‌رسد به نوسان قیمت ارز منجر شده و به‌ ویژه در روز گذشته در رشد قیمت دلار تأثیر داشته تعلیق به‌ وجود آمده در حوزه مذاکرات و دیپلماسی هسته‌ای است.

آنچه دیگران میخوانند:

گزارش از علی اکبر رضایی