چهارشنبه, ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۳:۵۳

آیا میوه خشک باعث چاقی می شود؟

آیا میوه خشک باعث چاقی می شود؟
برای بسیاری از مصرف کنندگان آن این سوال که آیا میوه خشک چاق می کند؟ در ادامه‌ی این مقاله همراه ما باشید تا به این سوال مهم پاسخ دهیم!

تیتربرتر: ایرانیان از دیرباز تا کنون به خوردن میوه های خشک شده از خود علاقه نشان می دادند و میوه های خشک شده را یک میان وعده خوب و عالی برای خود در نظر گرفته بودند. تا کنون نیز این موضوع ادامه دار است به گونه ایی که شما به هر مغازه خشکبار فروشی که مراجعه می کنید، انواع میوه های خشک شده را مشاهده می فرمایید.

در کل می توان اشاره داشت که مانند مغزها، میوه های خشک شده نیز در میان افراد از طرفداران بسیاری برخوردار است. میوه های خشک شده می توانند جایگزین مناسبی برای تنقلات مضر باشند. اما در مصرف آن ها باید حد تعادل را برقرار کرد،  به دلیل آن که میوه های خشک شده از قند وکالری بالایی برخوردار می باشند و فقط باید به صورت نیاز در طول و هم چنین برای بهره وری از خواص آن ها، مورد استفاده قرار گیرند.

در این مقاله به بررسی میوه های خشک چاق کننده وکالری آن ها می پردازیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

میوه خشک شده چیست؟

میوه خشک شده چیست؟
میوه خشک شده چیست؟

میوه خشک شده در اصل ورقه‌های میوه برش خورده است که در آفتاب، فر یا دستگاه میوه خشک‌کن آب آن‌ها کشیده شده. این ورقه‌ها نسبت به برش‌های میوه معمولی سبک‌تر و شیرین‌تر هستند.

برای اینکه بتوانید مقایسه بهتری درباره حجم میوه‌های خشک شده داشته باشید؛ کافی است یک فنجان انگور را در نظر بگیرید. یک فنجان انگور پس از خشک شدن به حدود یک‌چهارم فنجان کشمش تبدیل می‌شود.

البته این کاهش حجم برای میوه‌های مختلف متفاوت است. بعضی از میوه‌ها آبدارتر هستند مانند انگور و حجم بیشتر از دست می‌دهند، در مقابل میوه‌هایی مانند موز و انبه کم آب‌تر هستند و حجم این میوه‌های خشک شده بیشتر است.

ازجمله میوه‌های خوشمزه‌ای که می‌توانید آن‌ها را خشک‌کنید و در تمام فصل‌ها داشته باشید می‌توان به سیب، گلابی، هلو، شلیل، زردآلو، موز، انبه، گیلاس، کیوی، پرتقال، توت فرنگی، به و آلوهای زرد و قرمز اشاره کرد.

اگر خودتان وقت و امکانات کافی برای تهیه میوه خشک را دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما برای یکبار هم که شده این کار را تجربه کنید. چون خشک‌کردن میوه‌ها می‌تواند یک سرگرمی جذاب برایتان باشد.

البته موقع خشک‌کردن میوه‌های در خانه دستتان برای انتخاب میوه‌ها متنوع هم باز است. همچنین خیالتان راحت است که هیچ‌گونه شکر یا شیرین‌کننده‌ای برای تغییر طعم میوه‌ها استفاده‌نشده، بنابراین نگرانی از بابت مصرف میوه خشک شده و چاقی نخواهید داشت.

اما درصورتی‌که وقت کافی برای خریدن میوه‌های فصلی خوشمزه، شستن و برش زدن آن‌ها و درنهایت خشک‌کردن آن‌ها ندارید، بهترین راه خرید میوه خشک شده است.

آیا میوه خشک باعث چاقی می شود؟

آیا میوه خشک باعث چاقی می شود؟
آیا میوه خشک باعث چاقی می شود؟

وزن و سلامتی شما به فاکتورهای متعددی بستگی دارد، از ژنتیک گرفته تا میزان فعالیت شما در طول روز می تواند تاثیر گذار باشد؛ بنابراین تنها نمی توانید با تکیه بر رژیم غذایی وزن خود را کاهش دهید. میوه های خشک در مقایسه با میوه های تازه اغلب کالری بالاتری دارند و در نتیجه بیشتر موجب افزایش وزن خواهند شد اما اگر بیشتر از حدی که کالری می سوزانید کالری استفاده نکنید با مصرف میوه خشک وزن تان اضافه نخواهد شد. در صورتی که میزان پروتئین ورودی به بدنتان را کنترل کنید، میوه خشک ها با میزان مواد مغذی ای که دارند حتی می توانند به کاهش وزن هم کمک کنند. در ادامه به این سوال پاسخ می دهیم که آیا میوه خشک چاق می کند؟

چرا کالری میوه خشک بیشتر است؟

تعادل میان میزان کالری که در روز مصرف می کنید با میزان کالری ای که در طول روز می سوزانید نقش مستقیمی بر روی وزن شما خواهد داشت. اگربه طور معمول میزان کالری ورودی شما از میزان کالری ای که می سوزانید بیشتر باشد وزن تان افزایش می یابد و بر عکس اگر میزان غذای مصرفی شما مقدار کالری مورد نیاز شما در روز باشد وزن تان کاهش خواهد یافت.

میوه های خشک تقریبا می توانند به هر رژیم غذایی اضافه شوند. چه یک رژیم کالری سوز برای کاهش وزن باشد و چه یک رژیم برای ثبات وزن و چه رژیم هایی برای افزایش وزن؛ با این حال، چون میوه های خشک در طول فرآیند آماده سازی آب شان خارج شده و حجم کمتری داشته، به طرز مشهودی بیش تر از میوه های تازه کالری دارند.

به طور مثال، یک فنجان انگور و یک فنجان کشمش را  در نظر بگیرید. یک فنجان کشمش در مقایسه با یک فنجان انگور حاوی تعداد بیشتری کشمش می باشد و بنابراین کالری بیشتری هم خواهد داشت. یک فنجان انگور ۱۰۰ کالری و یک فنجان کشمش ۴۰۰ کالری دارد. این قضیه برای میوه های دیگر هم به همین صورت است و معمولا میزان کالری میوه های خشک معمولا ۴ برابر بیش تر از نمونه ی تازه ی آن است.

میوه خشک برای لاغری؟

میوه خشک برای لاغری؟
میوه خشک برای لاغری؟

بر اساس یک تحقیق ۵ ساله بر روی رژیم غذایی که در سال ۲۰۱۱ در نشریه ی تحقیقات تغذیه منتشر شده، میوه های خشک با وجود کالری بالایی که دارند حتی در صورتی که بیشتر از حد نیاز مصرف شوند باعث کاهش وزن خواهند شد به بیان دیگر اضافه کردن میوه خشک به رژیم غذایی احتمالا باعث افزایش وزن نمی شود و در عوض می تواند با کاهش وزن کمک کند.

در این آزمایش پژوهشگران الگوهای غذایی حدود ۱۳۰۰۰ آمریکایی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و دریافتند که کسانی که روزانه حداقل یک هشتم فنجان میوه خشک مصرف می کنند در مقابل کسانی که میوه خشک مصرف نمی کنند کمتر در معرض چاقی قرار گرفته بودند.

این یافته ها الزاما به این معنا نیست که مصرف میوه خشک باعث کاهش وزن می شود، چراکه به غیر از این مورد به طور کلی افرادی که میوه خشک مصرف می کردند نسبت به بقیه رژیم غذایی سالم تری داشته و تنها ثابت کردند که میوه خشک مستقیما باعث افزایش وزن نمی شوند.

مطالب مرتبط:

فواید بی نظیر میوه خشک

فواید بی نظیر میوه خشک
فواید بی نظیر میوه خشک

همان طور که هیچ غذایی نمی تواند فقط وزن شما را افزایش دهد، میوه های خشک علاوه بر اینکه باعث افزایش وزن می شوند، دارای مواد مغذی ای می باشند که چربی سوز هستند. میوه های خشک معمولا دارای فیبر زیادی بوده که این فیبر باعث می شود شما احساس سیری کنید و این به کاهش وزن شما کمک شایانی خواهد کرد. علاوه بر این فیبر غذایی حرکات رودوی را منظم کرده و از یبوست جلوگیری خواهد می کند.

از طرفی میوه های خشک دارای آهن زیادی هستند، این ماده معدنی کمک می کند که سطح اکسیژن شما بالا باشد و همیشه پرانرژی و فعال باشید. آهن همچنین نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن داشته و به غیر از این در ترکیبی از DNA که شامل تولید سلول جدید است نقش اساسی دارد.

 میوه های خشک چاق کننده

میوه های خشک چاق کننده
میوه های خشک چاق کننده

همانطور که انواع میوه‌ تازه همچون انبه، زردآلو، انگور و خرما دارای قند بالایی هستند و چاق کنندگی بیشتری نسبت به دیگر میوه‌ها دارند، میوه خشک آن ها نیز این خاصیت را دارا است؛ بنابراین اگر کسی نیاز به چاق شدن دارد، می‌تواند از این میوه‌ها استفاده کند. برای مثال نارگیل به دلیل دارا بودن کمی چربی گیاهی، از انواه میوه های خشک چاق کننده است؛ آناناس، کشمش، خرما و انبه نیز چنانچه کمی بیشتر از حد معمول مصرف شوند، به دلیل دارا بودن قند، از میوه های خشک چاق کننده هستند.

برای استفاده از میوه خشک برای لاغری باید چند نکته را در نظر داشته باشید. اولین نکته مربوط به این است که میوه خشکی که مصرف می‌کنید باید سالم باشد و نباید از محصولاتی استفاده نمایید که به آن‌ها افزودنی و به‌خصوص شیرینی اضافه شده است، زیرا این میوه های خشک نه تنها خاصیت لاغرکنندگی ندارند، بلکه کالری ناسالمی را ایجاد می‌کنند. نکته بعدی مربوط به نوع میوه خشکی است که مصرف می‌کنید؛ برای استفاده از میوه خشک برای لاغری، با کالری انواع آن‌ها آشنا باشید، زیرا همچون میوه تازه، کالری انواع میوه خشک هم متفاوت است. همچنین چنانچه تحت رژیم لاغری هستید بدون اطلاع مشاور تغذیه خود، میوه خشک را جایگزین میوه تازه نکنید زیرا حجم متفاوت و درنتیجه خواص و کالری متفاوتی دارند.

 میوه خشک برای لاغری

در فرآیند تولید میوه های خشک، میوه‌ها بخش زیادی از آب خود را از دست می‌دهند؛ اما ویتامین‌ها، فیبر و مواد مغذی خود را همچنان حفظ می‌کنند. چنانچه مجبور باشید بین میوه خشک، آب میوه و میوه‌های فرآوری شده یعنی انواع کمپوت؛ها انتخاب داشته باشید، میوه‌های خشک انتخاب بهتری است.

میوه خشک حاوی قند متمرکز بیشتری نسبت به میوه‌های تازه است؛ بنابراین در مصرف آن‌ها چنانچه تعادل رعایت شود، در کاهش وزن موثر هستند. میوه خشک بسته به نوع میوه دارای ویتامین‌ها و مقدار قند متفاوت هستند. میوه خشک برای لاغری و استفاده از رژیم‌های غذایی خواص زیادی دارد؛ برای مثال میوه خشک حاوی میزان زیادی فیبر است که به عملکرد بهتر دستگاه گوارش در هضم و جذب غذا کمک می‌کند و می‌تواند بر روی روند لاغری موثر باشد. دیگر خواص میوه خشک برای لاغری، محتوای آنتی‌اکسیدانی این میوه‌ها و وجود ویتامین‌ها و مواد معدنی است که پس از خشک شدن نیز حفظ می‌شود. فقط ممکن است کمی از میزان ویتامین C آن‌ها کم شود که با مصرف غذاهای دیگر قابل جبران است.

سایر خواص میوه خشک برای لاغری همانطور که پیشتر گفته شد، راحتی جابه‌جایی آن‌ها است، به‌خصوص برای کسانی که به دلیل پیگیری رژیم لاغری مجبور هستند غذای خاص خودشان را به محل کار ببرند و نمی‌توانند هر غذایی را میل کنند. میوه خشک فضای کمتری را اشغال می‌کند و آلودگی کمتری به خود می‌گیرد، بنابراین مصرف آن برای این افراد به‌صرفه‌تر است.

انواع مواد مغذی که می‌تواند در میوه خشک وجود داشته باشد، به نوع میوه بستگی دارد، ویتامین‌هایی همچون ویتامین A، ویتامین K و همچنین مواد معدنی همچون پتاسیم، آهن، منیزیم و... با خشک شدن میوه از بین نمی‌روند و استفاده از میوه خشک برای لاغری را مناسب می‌کنند. مقدار کالری در میوه خشک مانند میوه تازه آن است؛ اما از آنجا که حجم میوه‌های خشک به نسبت میوه‌ تازه کمتر است، اگر از آن‌ها به مقدار زیاد مصرف شود کالری بیشتری دریافت می‌گردد.

*این مطلب صرفا جهت افزایش اطلاعات شما می‌باشد و به هیچ وجه به منظور توصیه پزشکی یا درمانی نیست، لطفا برای دریافت اطلاعات دقیق به پزشکتان مراجعه کنید. 

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: زهرا فرامرزی