سه شنبه, ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۹:۵۲

جزییات عرضه اولیه امروز با روشی متفاوت/ آخرین وضعیت بورس در 20 اردیبهشت 1401

جزییات عرضه اولیه امروز با روشی متفاوت/ آخرین وضعیت بورس در 20 اردیبهشت 1401
شاخص کل بورس دیروز کمتر از یک درصد افت داشت. امروز چند سیگنال برای سهامداران وجود دارد و کارشناسان، بورس را صعودی پیش‌بینی می‌کنند.

به گزارش تیتربرتر؛ بورس روز دوشنبه ۱۲ هزار و ۹۰۴ واحد افت کرد و در محدوده یک میلیون و ۵۴۰ هزار واحدی ایستاد. امروز چند سیگنال برای سهامداران وجود دارد. کارشناسان روند متعادلی و گاها صعودی را تجربه می‌کند. دومین عرضه اولیه سال جاری در حالی امروز صورت می گیرد که عموم مردم نمی‌توانند در این عرضه شرکت کنند و سهام شرکت فقط به سرمایه‌گذاران واجد شرایط عرضه خواهد شد.

جزئیات عرضه اولیه امروز با روشی متفاوت

جزئیات عرضه اولیه امروز با روشی متفاوت
جزئیات عرضه اولیه امروز با روشی متفاوت

امروز سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه، ۱۰ درصد از سهام شرکت حمل و نقل ترکیبی مواد معدنی گهرترابر سیرجان با نماد "حگهر" در بازار  اول معاملات فرابورس عرضه خواهد شد. این میزان سهام در قیمت مبنا (کف قیمت) ۵۴۵۰ ریال برای هر سهم عرضه می‌شود و تعداد کل سهام قابل عرضه ۴۴ میلیون و ۴۰۰ هزار سهم  است.

تفاوت این عرضه که عنوان دومین عرضه اولیه سال جاری را یدک می‌کشد با نخستین عرضه اولیه سال جاری یا همان "آسیاتک" در این است که عموم مردم نمی‌توانند در این عرضه مشارکت کنند. در واقع سهام شرکت مذکور به سرمایه‌گذاران واجد شرایط عرضه می‌شود. منظور از سرمایه‌گذاران واجد شرایط صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار است.

پیش از این و در سال گذشته نمادهای "سغدیر" و "حآفرین" به این روش عرضه شده بودند. 

امروز تعداد ۴۴۴ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد سهام شرکت حمل‌ونقل ترکیبی مواد معدنی گهر ترابر سیرجان با نماد کگهر، به عنوان دومین عرضه اولیه سال وارد فرابورس می‌شود. کف قیمت این عرضه ۵۴۵ تومان برای هر سهم و حداکثر سهمیه نیز  ۴۴ میلیون و ۴۰۰ هزار سهم به سرمایه گذاران واجد شرایط به روش حراج در بازار اول معاملات فرابورس عرضه می‌شود.

این عرضه اولیه نقدینگی جدید وارد بازار سرمایه می‌کند.

حدود ۱۲۰ شرکت یعنی حدود ۲۵ درصد شرکت‌ها در سال ۹۹ سود خود را از طریق سجام واریز کردند. این عدد در سال ۱۴۰۰ به ۲۹۰ شرکت و عملا ۶۰ درصد شرکت‌‌ها رسید. (فارس)

واریز پول شود اعتماد سهامداران نسبت به بورس را افزایش می‌دهد.

یک منبع آگاه از تصمیم در وزارت جهاد کشاورزی برای دو برابر شدن قیمت شیرخام خبر داد که در پی آن افزایش بیش از دو برابری قیمت محصولات لبنی قطعی خواهد بود.

افزایش قیمت لبنیات برخی از صنایع بورسی را صعودی می‌کند.

افزایش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس

افزایش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس
افزایش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس

مجید عشقی، رئیس سازمان با اشاره به گسترش بازار سرمایه طی ۲-۳ سال اخیر گفت: اکنون بازار سرمایه قابل مقایسه با گذشته نیست و سرمایه‌گذاری مستقیم، با اتفاقاتی که در سال ۹۹ نمود پیدا کرد، یکی از دغدغه‌های جدی سازمان به‌شمار می‌رود.(سنا)

با افزایش سرمایه‌گذاری غیر مستقیم روند معاملات بورس و سوددهی آن نیز تغییر می‌کند.

تاکنون با مصوبه هیئت مدیره سازمان بورس به دو گزارشگر که ناهنجاری و تخلف دو ناشر (شرکت) بورسی را گزارش کرده بودند، مبالغ ۶۱ و ۳۰ میلیون تومان پاداش تعلق گرفت. (بازار سرمایه)

با گزارش تخلفات در بازار سرمایه، اعتماد سهامداران نسبت به بورس افزایش می‌یابد.

محمد حسنلو، معاون شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: وثیقه قرار دادن دارایی سهام افراد برای دریافت وام با همکاری دو بانک ملی و قرض الحسنه مهر ایران عملیاتی می‌شود. (صداوسیما)

اگر این موضوع اجرایی شود، بورس میزبان نقدینگی و اعتماد سهامداران می‌شود.

استارت بورس با فشار فروش

استارت بورس با فشار فروش
استارت بورس با فشار فروش

در حالی معاملات روز سه شنبه را آغاز می کند که با توجه به افت بیش از 12000 واحدی در معاملات روز گذشته، فشار فروش در دقایق ابتدایی زیاد خواهد بود.

با توجه به اینکه شاخص کل در معاملات دیروز ابتدا مثبت شد و پس از آن منفی، قدرت فروشنده ها حداقل در دقایق ابتدایی معاملات بیشتر از خریداران خواهد بود.

البته شاخص کل زودتر از چیزی که تصور می شد منفی شده و با توجه به اینکه هنوز فاصله حدود 40 هزار واحدی تا مقاومت اصلی شاخص وجود دارد، احتمال اینکه خریداران دوباره وارد میدان شوند وجود دارند. اما برای ابتدای معاملات، فاز احتیاط در رفتار معامله گران پیش بینی می شود و پس از آن هم باید دید زور فروشندگان چقدر است تا دوباره خریداران خودنمایی کنند.

مطالب مرتبط:

کاهش قدرت خریداران حقیقی

پارامترهای مهمی که برای پیش بینی بازار فردا وجود دارد، اکثرا وضعیت بدی نسبت به قبل پیدا کرده اند اما با این وجود هنوز قضاوت کردن درباره اینکه افت دیروز شاخص کل آغاز اصلاح جدید بازار است یا نه، زود است.

عدد شاخص قدرت خریداران حقیقی از 1.3 در معاملات روز یکشنبه به 1.06 در معاملات روز دوشنبه کاهش داشته که این نشان دهنده پا پس کشیدن خریداران بزرگ بازار یا احتمالا فعال شدن فروشندگان بزرگ در بخش حقیقی ها است.

خروج 381 میلیارد تومان پول حقیقی هم یکی دیگر از موارد با اهمیت است. البته ارزش معاملات خرد 6513 میلیارد تومان بوده که نسبت به روز یکشنبه عدد بزرگ تری است، اما این آیتم به تنهایی نمی تواند امیدوارکننده باشد  چراکه معمولا در آخرین روزهای صعودی نیز ارزش معاملات افزایش می یابد.

تعداد نمادهای منفی دو برابر مثبت ها شد

نکته ای که بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد، تعداد نمادهای مثبت و منفی است. روز گذشته 409 نماد منفی بودند و 218 نماد رشد کردند که این دقیقا برعکس شرایط هفته گذشته است. در هفته گذشته تعداد نمادهای مثبت، حدودا دو برابر نمادهای منفی بود و حالا این شرایط برعکس شده است.

اما با وجود افزایش تعداد نمادهای منفی، تعداد صفوف فروش به عدد 100 هم نرسید و مهم تر اینکه ارزش سهم ها در صفوف فروش، کمتر از 90 میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که همچنان صفوف خرید قوی در بازار وجود داشته و ارزش این نقدینگی در صفوف خرید بیش از 700 میلیارد تومان بوده است.

با تمام این مسائل، هنوز برای اینکه گفته شود بازار قصد اصلاح طولانی مدت دارد زود است چراکه در بسیاری از مواقع، خریداران خیلی زود ترسی که فروشندگان به دل بازار می اندازند را از بین می برند و سهم ها به سمت مثبت برمی گردند.

اما درصورتی که خریداران قوی وارد صحنه نشوند، احتمال اینکه فروشندگان بتوانند بازار را در کنترل خود بگیرند وجود دارد.

بورس در یک ‌قدمی رکورد

بورس در یک ‌قدمی رکورد
بورس در یک ‌قدمی رکورد

قطار تحولات شاخص کل بورس در روز گذشته به محدوده یک میلیون و ۵۴۰ هزار واحد رسید. در این روز  عقبگرد ۸۳/ ۰درصدی میانگین وزنی قیمت‌ها در این بازار سبب شد دماسنج اصلی بازار به میزان ۱۲ هزار و ۹۰۰ واحد افت کند. این‌طور که به نظر می‌آید بازار سهام در امتداد روند صعودی تقریبا ضعیف خود بنا دارد نخستین هدف تکنیکال شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۵۵۰ هزار تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد را با احتیاط بیشتری پی بگیرد. با این حال این مساله به این معنی نیست که شاخص بورس شانس اندکی برای گذر از سد مقاومت یاد‌شده در محدوده نامبرده دارد. به نظر می‌آید با گذر زمان و مسکوت ماندن بسیاری از مسائل مهم پیش روی اقتصاد ایران و بازار سهام، سرمایه‌گذاران مانند گذشته نمی‌توانند با خوش‌بینی به معاملات سهام نگاه کنند.  البته باید به این نکته نیز توجه داشت که بازار یادشده بنا بر اعداد به‌ثبت‌رسیده از حرکات شاخص بورس توانسته در عرض ۱۰۰ روز بازدهی ۲۹درصدی داشته باشد و از این‌رو نباید همین دستاورد مهم در روزهای اخیر نادیده گرفته شود. همین امر می‌تواند هر بیننده‌ای در بازار سهام را به این نتیجه برساند که احتمالا سرمایه‌گذارانی که در ماه‌های اخیر به خرید سهام پرداخته و توانسته‌ بودند سود خوبی به جیب بزنند، حالا با رسیدن بازار به این محدوده خاص، درصدد اصلاح ترکیب پرتفوی خود بر‌آمده‌اند و احتمالا قصد دارند برای گذر شاخص از مقاومت اشاره‌شده صبر کنند یا هر کدام به صلاحدید خود سهامی متفاوت متناسب با شرایط فعلی را خریداری کنند.  نتیجه تمامی اینها می‌تواند کند شدن حرکت شاخص بورس و گذر از سطح یک میلیون و ۵۷۵ هزار واحدی یا بازگشت از آن باشد. در صورتی که این احتمال به نفع فعالان بازار سهام باشد، می‌توان انتظار داشت که بازار سهام در بسیاری از نمادها به تحولات بازار جهانی و انتظارات تورمی واکنش نشان دهد و در نتیجه برای رفتن به سمت محدوده‌های بالاتر شاخص کل سیر خود را هموار کند. از این‌رو روز گذشته را می‌توان روزی مهم برای دادوستدهای بازار سهام دانست؛ چرا که تکرار یا عدم‌تکرار آن در روزهای پیش‌ رو، گواه مهمی بر نگرش اهالی بازار سهام نسبت به آینده قیمت‌هاست. از لحاظ روانی، گذر از رکود ثبت‌شده در سال قبل می‌تواند سیگنال مهمی برای فعالان خرد باشد.

آنچه دیگران میخوانند:

گردآورنده: زهرا فرامرزی