یکشنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۶:۲۸

تصمیم دولت سیزدهم برای بهبود معیشت مردم

تصمیم دولت سیزدهم برای بهبود معیشت مردم
برنامه رفع فقر به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت از جمله وعده های دولت سیزدهم بود کهخ کارشناسان به بررسی این موضوعات پرداختند.

به گزارش تیتربرتر؛ دلایل زیادی برای افزایش قیمت‌ها در هفته های اخیر مطرح می‌شود که بیشتر به بهانه شبیه است؛ بهانه‌هایی به اسم قاچاق، یارانه پنهان و افزایش دستمزد کارگران. اما علت اصلی این مسئله چیست؟

چرا گرانی و تورم روز به روز بیشتر می شود؟

چرا گرانی و تورم روز به روز بیشتر می شود؟
چرا گرانی و تورم روز به روز بیشتر می شود؟

 

تورم، یکی از پیچیدگی‌های اقتصاد است که عوامل بسیاری در آن تأثیر دارد. دستمزد علاوه بر بهره‌وری، تأثیر چشمگیری در نرخ تورم اقتصاد کشور دارد. از طرفی در مواقعی افزایش دستمزد موجب تورم در کشور می‌شود که افزایش آن (تورم) آثار اقتصادی و اجتماعی بسیاری در جامعه خواهد داشت.

در این خصوص هر سال به دلیل افزایش تورم، دستمزد کارگران نیز زیاد می‌شود؛ اما پارادوکسی که در این فرایند وجود دارد آن است که افزایش دستمزد نیز موجب افزایش تورم خواهد شد؛ به طوری در سال ۱۴۰۱ مقرر شد که دستمزد کارگران ۵۷ درصد افزایش پیدا کند، در صورتی که هنوز پرداختی با نرخ جدید اتفاق نیفتاده، قیمت‌ها در بازار رشد کرده و موجب نارضایتی کارگران شده است. برخی معتقدند که این افزایش قیمت یا تورم، ناشی از افزایش هزینه‌های تولید است که دستمزد یکی از هزینه‌های تولید محسوب می‌شود.

 دلایل زیادی برای افزایش قیمت‌ها در هفته اخیر مطرح می‌شود که بیشتر به بهانه شبیه است؛ بهانه‌هایی به اسم قاچاق، یارانه پنهان و افزایش دستمزد کارگران که هرگاه افزایش قیمتی در اقتصاد رخ داده است، مسئولان علت آن را جلوگیری از قاچاق مطرح کرده‌اند.

تصمیم دولت سیزدهم برای بهبود معیشت مردم

تصمیم دولت سیزدهم برای بهبود معیشت مردم
تصمیم دولت سیزدهم برای بهبود معیشت مردم

 

خاندوزی در گفت‌وگو با خبر ساعت ۱۴ افزود: شیوه‌ای انتخاب خواهد شد که کمترین اثر منفی را در اقتصاد کلان و بیشترین حمایت ملموس از معیشت مردم را به دنبال داشته باشد.

وی افزود: سازمان برنامه و بودجه به عنوان نهاد محوری این طرح هم برنامه زمان‌بندی آماده کرده که طبق آن اصل این است که حمایت از معیشت مردم با شیوه‌های مختلف به طور موثر صورت بگیرد.

به گفته وی، در مورد آرد نانوایی‌های سنتی، وزارت اقتصاد شیوه جدیدی در پیش گرفته است که حتما در دستور کار ستاد اقتصادی دولت قرار خواهد گرفت.

تأمین مالی از چرخه بازار سرمایه راهی بدون تورم و افزایش نقدینگی

رییس اسبق بانک مرکزی گفت: محدودیت منابع بانکی علاوه بر اینکه ترمزی در مسیر تأمین مالی بنگاه‌های بزرگ است، باعث ایجاد تورم و افزایش نقدینگی در کشور می‌شود؛ بنابراین سیاست‌گذاران و مسؤولان باید از فرصت بازار سرمایه برای تأمین مالی استفاده بهتر و بیشتری کنند.

«محمود بهمنی» به اقدامات انجام شده از سوی دولت در حوزه بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: طبق تجربیات به دست آمده به هیچ عنوان نباید دخالتی در معاملات بورس صورت گیرد؛ بلکه بهتر است اجازه داده شود تا این بازار براساس مکانیزم های تعیین شده عمل کند و راه خود را در پیش بگیرد.

وی اظهار داشت: سیاست بورس این است که عرضه و تقاضا تعیین کننده معاملات این بازار باشد و در این زمان می‌توان شاهد روندی معقول در تمامی معاملات بازار سرمایه باشیم.

رییس بانک مرکزی در دولت دهم با تاکید بر اینکه اگر قرار باشد دخالتی در معاملات بورس صورت گیرد و از طریق برخی رفتارها آدرس غلط به بازار سرمایه داده شود، به طور حتم شاهد به خطر افتادن سرمایه های مردم در بازار سهام خواهیم بود، خاطرنشان کرد: به دنبال چنین اتفاقی، عده‌ای متحمل ضرر و زیان‌های سنگین می‌شوند و به مراتب زمینه کاهش تمایل مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس و کاهش ورود نقدینگی به این بازار فراهم می‌شود.

مطالب مرتبط:

بهمنی با اعتقاد بر اینکه دخالت دولت در بازار سرمایه از جمله اشتباهات محض است که بارها شاهد تبعات منفی آن در بازار سرمایه و نیز اقتصاد کشور بوده‌ایم، گفت: به هیچ عنوان نباید شاهد ورود دولت و نیز تصمیم‌گیری مسوولان در حوزه معاملات بازار سرمایه باشیم.

تصمیم دولت سیزدهم برای بهبود معیشت مردم
تصمیم دولت سیزدهم برای بهبود معیشت مردم

 

وی در دولت دهم، با بیان اینکه سیاست‌ها در معاملات بازار سرمایه باید به گونه‌ای باشد که امکان دخالت در معاملات این بازار وجود نداشته باشد، افزود: باید اجازه داده شود تا این بازار براساس مکانیزم های خود عمل کند تا بتواند حالتی از تعادل را به خود بگیرد.

به گفته بهمنی، سیاست‌های اعمال شده در بورس باید مورد مدیریت قرار بگیرد و به طور حتم تصمیمات اتخاذ شده برای بازار سرمایه متناسب با شرایط اقتصادی باشد.

رییس اسبق بانک مرکزی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان نباید تصمیم‌گیری‌ها بر این اساس باشد که به طور کامل به بازار پول بی‌توجهی شود و بازار سرمایه مورد توجه شدید مسوولان قرار گیرد، گفت: باید اقدامی صورت گیرد که استفاده از این بازارها به صورت متعادل باشد تا از این طریق ضربه ای به اقتصاد کشور وارد نشود.

وی اقتصاد کشور را بانک محور دانست و افزود: اکنون همه فشارها بر روی سیستم بانکی است و چنین تفکری وجود دارد که سیستم بانکی باید تامین کننده همه نیازهای کشور باشد، در صورتی که چنین تفکری اشتباه است و باید اقدامات لازم در زمینه رفع این نوع نگاه صورت بگیرد.

بهمنی با اشاره به محدودیت منابع در بانک‌ها گفت: با توجه به چنین مساله‌ای اگر قرار باشد بانک‌ها بیشتر از منابع موجود تامین نیاز کنند، به مرور شاهد بالا رفتن میزان نقدینگی در کشور و نیز افزایش تورم در اقتصاد کشور خواهیم بود؛ بنابراین باید استفاده درست و به جا از بازار پول و بازار سرمایه در تأمین مالی مورد توجه مسوولان قرار بگیرد.

رییس اسبق بانک مرکزی خاطرنشان کرد: تسهیلات تکلیفی باید در حد و توان بانک‌ها باشد؛ در غیر اینصورت بانک‌ها به بانک مرکزی بدهکار خواهند شد که بدهی دولت و شرکت‌های دولتی به بانک‌ها و بانک مرکزی خود نیز باعث افزایش نقدینگی و تورم لجام گسیخته می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد:‌ سیاست پولی و بانکی باید هماهنگ با یکدیگر باشند تا بتوان اقدامات مدنظر را به بهترین نحو انجام دهیم.

آنچه دیگران می خوانند:

گزارش از علی اکبر رضایی