دوشنبه, ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ ۱۸:۴۶

رشد بورس تا کی ادامه دارد؟/ ورود شاخص بورس به کانال جدید/ 29 فروردین 1401

رشد بورس تا کی ادامه دارد؟/ ورود شاخص بورس به کانال جدید/ 29 فروردین 1401
شاخص ها در معاملات امروز 29 فروردین 1401 بازار سهام با حرکت روبه جلو به کانال جدید 1.5 میلیون واحد وارد شدند.

به گزارش تیتربرتر؛ در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه، بیش از 12 میلیارد و 930 میلیون سهم و حق تقدم به ارزشی بالغ بر 7 هزار و 397 میلیارد تومان در بیش از 647 هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 26 هزار و 654 واحدی در ارتفاع یک میلیون و 501 هزار و 712 واحد قرار گرفت.

واکنش مثبت بورس به افزایش دامنه نوسان

واکنش مثبت بورس به افزایش دامنه نوسان
واکنش مثبت بورس به افزایش دامنه نوسان

بازار سهام در معاملات امروز شاهد پیش روی شاخص کل بورس به کانال جدید بود. در این روز شاخص کل بورس با افزایش 26.6 هزار واحد (معادل 1.81 درصد) در نقطه 1.501 میلیون واحد ایستاد. همچنین شاخص کل هم وزن بورس نیز با افزایش 6.7 هزار واحد (معادل 1.73 درصد) در نقطه 397.7 هزار واحد ایستاد.

نمادهای شستا، پارسان، تاپیکو، فارس، نوری، شپدیس و شبندر بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص کل بورس داشتند. نمادهای اپال، پاکشو، وبهمن، قرن، کمنگنز، همراه و خپویش با بیشترین کاهش ارزش بازار در بورس روبه رو شدند. شاخص کل فرابورس نیز امروز با 3311 واحد افزایش به نقطه 20.7 هزار واحد رسید. مارون، شگویا، بپاس، ومهان، شاوان، ارفع و هرمز جزء نمادهایی بودند که بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص کل فرابورس داشتند. دماوند، قچار، کگهر، کلر، فرزین، کزغال و بزاگرس با بیشترین کاهش ارزش بازار روبه رو بودند.

معاملات خُرد در بورس و فرابورس صعودی شد

معاملات خُرد در بورس و فرابورس صعودی شد
معاملات خُرد در بورس و فرابورس صعودی شد

ارزش کل معاملات امروز 192.1 همت بود که ارزش معاملات خرد 7.38 همت برآورد شد که در 6 ماه اخیر رتبه سوم را دارد. حقیقی ها در معاملات امروز پس از کوش و قوش در نهایت 39.5 میلیارد تومان وارد بازار سهام و 204.7 میلیار تومان نیز از بازار سهام خارج کردند.

سرانه معاملاتی حقیقی ها هم دوباره به نفع خریداران بود؛ بدین ترتیب سرانه خرید 29.6 میلیون تومان و سرانه فروش 27.7 میلیون تومان بود.

ارزش صف های خرید هم از 1.9 همت به 373.3 میلیارد تومان رسید. ارزش صف های فروش نیز از 34.2 میلیارد تومان به 35.5 میلیارد تومان رسید. تعداد نمادهای دارای صف خرید (112 نماد) نسبت به تعداد نمادهای دارای صف فروش (25 نماد) با برتری آشکار روبه رو بود. هر چند که فاصله میان صف های کم شده و البته ارزش صف های خرید و فروش هم نسبت به روزهای قبل تر نیز کمتر شد.

حقیقی ها همچنین در نمادهای پارسان با 56.9 میلیارد تومان، شستا با 42 میلیارد تومان، وبانک با 29.7 میلیارد تومان، شپدیس با 22.2 میلیارد تومان و ومهان با 22 میلیارد تومان بیشترین ورودی پول و در نمادهای حفارس با 35.6 میلیارد تومان، پالایش با 34.7 میلیاردتومان، آرام با 22.2 میلیارد تومان، های وب با 19.4 میلیارد تومان و شگویا با 17.3 میلیارد تومان بیشترین خروجی پول داشتند.

حقوقی ها نیز در نمادهای خساپا، خپارس، شتران، فملی و وبملت بیشترین موقعیت خرید و درنمادهای وتوصا، همراه، وتجارت، واتی و بورس نیز شاهد بیشترین موقعیت فروش بودند.

سهم هایی که در بورس و فرابورس سودده بودند

بیشترین نسبت حجم به شناوری برای نماد ولراز با 14.9 درصد بود. لیزینگ رازی در بازار پایه زرد فرابورس در معاملات امروز با 2.8 درصد بازدهی، شاهد تشکیل صف خرید بود. در همین حال، 239 نماد در معاملات بیش از 2.5 درصد افزایش داشتند و 73 نماد نیز با 2.5 درصد بیش از 2.5 درصد کاهش داشتند.

پس از اعمال افزایش یک درصدی دامنه نوسان، معاملات امروز در بورس، خاهن با 5.98 درصد بیشترین بازدهی و وآذر با3.99 درصد بیشترین کاهش را تجربه کردند. بیشترین حجم معاملات امروز هم برای نمادهای شستا و خودرویی ها (خساپا، خودرو، خبهمن، خگستر و خپارس) بود.

در فرابورس هم زشریف بعد از بازگشایی با 13.14 درصد بیشترین بازدهی و قچار با 4.47 درصد بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرد. نمادهای کرمان، تجلی و ومهان به همراه اوراق مرابحه و اوارق اسناد خزانه اسلامی نیز با بیشترین حجم معامله روبه رو بودند.

مطالب مرتبط:

بورس صعودی می‌شود؟

بورس صعودی می‌شود؟
بورس صعودی می‌شود؟

وحید نکویی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: فردا روند بورس صعودی است. اما احتمالا عرضه‌هایی در بازار داشته باشیم که جای نگرانی ندارد.

وی توضیح می‌دهد: همانطور که از قبل پیش‌بینی می‌شد شاخص کل و شاخص هم وزن برای شکست مقاومت‌های مهم یک میلیون و ۴۹۰ هزار و ۳۹۰ هزار واحدی کار سختی نداشتند. امروز شاخص کل به میزان ۲۶ هزار مثبت یا معادل ۱٫۸۱ درصد و شاخص هم‌وزن به میزان شش هزار و ۷۰۰ واحد برابر با ۱٫۷۳ درصد رشد کردند.

نکویی ادامه می‌دهد: انتظار می‌رود که میزان عرضه ها در روزهای آینده کمی اضافه شود. همچنین بورس برای رسید به سطوح جدید خودش نیروی تازه‌ای بگیرد این اصلاح می تواند به میزان pull back یا برگشت به محدوده ۱۴۹۰ و ۳۹۰ یعنی مقاومت های قبلی باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در نهایت می‌گوید:  اما روند کلی بورس همچنان صعودی است. انتظار می‌رود شاخص کل ابتدا به محدوده یک میلیون و ۵۴۰ هزار و سپس ۵۸۰ هزار واحدی که مقاومت‌های بعدی است حرکت کند. در نتیجه عرضه‌های احتمالی بازار جای نگرانی ندارد. در حال حاضر گروه پتروشیمی با بیشترین میزان ورود پول حقیقی مورد توجه بازار است.

پیش‌بینی عجیب یک کارشناس از آینده بورس

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: شاخص کل همچنان صعودی خواهد بود. چراکه ما در روند تعادلی به سر می‌بریم و بازار در حال جبران زیان‌های سال گذشته است.

وی ادامه می‌دهد: تورم پیش روی ما، حکم بر افزایش سود عملیاتی شرکت‌ها دارد. صنایع مختلف امسال بازدهی حداقل ۴۰ تا ۵۰ درصدی خواهند داشت.

آقابزرگی اظهار می‌کند: به علت تورم و برای جبران نقدینگی کشور، بورس امسال بازدهی بسیار خوبی خواهد داشت.

وی تاکید می‌کند: شاخص کل بورس تا پایان سال به دو میلیون واحد می‌رسد.

مزایا و معایب سرمایه گذاری در بورس

مزایا و معایب سرمایه گذاری در بورس
مزایا و معایب سرمایه گذاری در بورس

سرمایه‌ گذاری در بورس هم برای افراد مزایایی دارد و هم برای اقتصاد کشور. بازار بورس می‌تواند ابزاری برای تامین مالی شرکت‌های بورسی باشد که نتیجه این تامین مالی، رشد اقتصادی است. اما مزیت بورس برای افراد عادی این است که افراد می‌توانند با سرمایه‌گذاری در آن به سود برسند حتی اگر روحیه ریسک پذیری کمی داشته باشند نیز با روش سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بورس، سودی بالاتر از سود بانکی یا سود بدون ریسک کسب می‌کنند.

مزیت‌ دیگر بورس این است که با هر سرمایه‌ای می‌توان در آن سرمایه‌گذاری کرد و مانند بازارهایی چون بازار ملک، احتیاج به سرمایه کلان ندارد. با حداقل مبلغ ۵۰۰ هزار تومان می‌توان در بورس سرمایه‌گذاری کرد.

موارد ذکر شده، تنها دو مورد از دریای بیکران مزایای بورس بود اما باید بگوییم که سرمایه‌ گذاری در بورس معایب مخصوص به خود را نیز  دارد. همان‌طور که می‌دانیم در بورس هم ممکن است سرمایه چند برابر شود و هم ممکن است در این راه سرمایه از دست برود. چرا که جوهره بورس، ریسک است.

اگر نسبت به ریسک‌های بازار سرمایه آگاهی نداشته باشید متاسفانه با طعم تلخ ضرر رو به رو خواهید شد. حتی با فرض این که دانش مالی کافی داشته باشید و  تحلیلگر و معامله‌گر خوبی هم باشید همچنان در برابر ریسک‌های سیستماتیک کاری از دست‌تان برنمی‌آید. اما همه بورس این نیست. بورس برای شرایط ریزشی نیز  راهکاری اندیشیده است که در ادامه آن را توضیح خواهیم داد.

آنچه دیگران میخوانند:

گردآورنده: زهرا فرامرزی