یکشنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ ۱۲:۲۱

سرنوشت قیمت لوازم خانگی در سال 1401

سرنوشت قیمت لوازم خانگی در سال 1401
رئیس اتحادیه لوازم خانگی گفت: بازار لوازم خانگی کشش افزایش قیمت را ندارد و تولیدکنندگان باید با افزایش تولید هزینه های خود را کاهش دهند.

به گزارش تیتربرتر؛ آقای اکبر پازوکی گفت: به طور معمول قیمت لوازم خانگی متناسب با تورم و نرخ ارز تغییر کند اما بازار در رکود است و در صورت افزایش قیمت ، مصرف کننده توان خرید نخواهد داشت.

تاثیر تورم بر گرانی لوازم خانگی

تاثیر تورم بر گرانی لوازم خانگی
تاثیر تورم بر گرانی لوازم خانگی

 

او می گوید: اگر دولت شرایط تامین مواد اولیه با قیمت ثابت را برای تولیدکنندگان فراهم کند تعادل بازار لوازم خانگی و در نتیجه ثبات قیمت‌ها را خواهیم داشت.

چندی پیش رهبر انقلاب در دیدار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در خصوص افزایش قیمت لوازم خانگی گلایه داشتند.

امسال هم به عنوان سال تولید, دانش بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری شده و تولیدکنندگان داخلی باید سعی بر ارتقای کیفی محصولات از طریق بهره گیری از دانش روز و شرکت های دانش بنیان داشته باشند.

به گفته رئیس اتحادیه لوازم خانگی، خوشبختانه ظرفیت های خوبی در حوزه بهره گیری از دانش فنی جدید در حوزه تولید لوازم خانگی در کشور وجود دارد که بکارگیری از آنها اهداف رونق تولید، ثبات قیمت و ارتقای کیفیت محصول محقق خواهد شد.

خبر مهم درباره قیمت لوازم خانگی در سال 1401

خبر مهم درباره قیمت لوازم خانگی در سال 1401
خبر مهم درباره قیمت لوازم خانگی در سال 1401

 

در حال حاضر یخچال، یخچال فریزر، تلویزیون، ماشین لباسشویی جزء کالاهای مشمول قیمت پیشینی هستند و تأکید شده اگر تولیدکنندگان بدون مجوز نسبت به افزایش قیمت ها اقدام کرده اند باید قیمت ها را به سال 1400 برگردانند.

طی چند روز اخیر تابش رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در اظهارنظری جدید اعلام کرده "هرگونه افزایش قیمت خودسرانه غیرمنطقی است و از تولیدکنندگان انتظار می رود که مطابق مقررات تعیین شده اقدام کنند. افزایش قیمت کالاهایی که مشمول قیمت پیشینی هستند، بدون مصوبه ستاد تنظیم بازار غیر قانونی است و اگر بدون مصوبه تنظیم بازار و بررسی کارشناسی اسناد، نسبت به افزایش قیمت این کالاها اقدام شده باشد باید آن را اصلاح و به قیمت های سال 1400 برگردانند."

در حال حاضر یخچال، یخچال فریزر، تلویزیون، ماشین لباسشویی جزء کالاهای مشمول قیمت پیشینی هستند و باید مجوز افزایش قیمت این کالاها از سوی ستاد تنظیم بازار صادر شود. البته تأکید شده اگر تولیدکنندگان بدون مجوز نسبت به افزایش قیمت ها اقدام کرده اند باید قیمت ها را به سال 1400 برگردانند.

با گذشت چند روز از این دستور آیا در بازار لوازم خانگی اقداماتی در برگرداندن قیمت ها به 1400 صورت گرفته است یا نه !

به اعتقاد فعالان بازار در حال حاضر اکثر فروشندگان لوازم خانگی از رکود قابل توجه در معاملات گله‌مند هستند و می گویند با افزایش قیمت کالاهای مصرفی عمده خانواده ها ترجیح می دهند تا سبد درآمدی خود را به خرید آن کالاها اختصاص دهند و خرید لوازم خانگی در اولویت چندم قرار گرفته است.

البته فروشندگان تاکید می کنند که رکود بازار بیشتر از اسفند ماه سال گذشته است و اکثر کارخانجات هنوز لیست قیمت‌های جدید را اعلام نکرده اند به همین منظور افزایش قیمتی نبوده که به سال 1400 برگردانده شود.

فروشندگان لوازم خانگی می‌گویند در حال حاضر کالاهای قاچاق یکه تاز بازار هستند و کسی هم رصد قیمتی را در این بخش نمی تواند انجام دهد. 

مطالب مرتبط:

چشم انداز قیمت لوازم خانگی در سال 1401

چشم انداز قیمت لوازم خانگی در سال 1401
چشم انداز قیمت لوازم خانگی در سال 1401

 

بیش از دو سال است که تولیدکنندگان ایرانی بدون هیچ رقیب خارجی عنان بازار لوازم خانگی را به دست گرفته‌اند.

پس از ایجاد هجمه علیه کیفیت و قیمت لوازم خانگی داخلی، معاون صنایع عمومی وزارت صمت از کاهش قیمت این محصولات خبر داد. با این حال رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهد با رد این موضوع گفت: تا امروز قیمت لوازم خانگی ایرانی هیچ‌گونه کاهشی نداشته است.

بیش از دو سال است که تولیدکنندگان ایرانی بدون هیچ رقیب خارجی عنان بازار لوازم خانگی را به دست گرفته‌اند. حمایت‌های بی‌چون و چرای دولت از فعالان این صنعت باعث شد تا در عین کاهش کیفیت، گاه و بی‌گاه شاهد افزایش خودسرانه قیمت‌ها باشیم. اما اخیرا محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت، از بازگشت قیمت لوازم خانگی به نرخ‌های قبلی خبر داد. با این حال گفته‌های مسئولان اتحادیه‌های لوازم خانگی روی دیگر ماجرا را به تصویر می‌کشد.

در همین زمینه رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهد در گفتگو با تجارت‌نیوز موضوع کاهش قیمت لوازم خانگی را از اساس رد کرد.

رضا رزقیان در این باره اظهار کرد: تا این لحظه هیچ‌کدام از شرکت‌های لوازم خانگی قیمت هیچ یک از محصولاتشان را کاهش نداده‌اند. دولت هر گاه مواد اولیه ارزان را به دست تولیدکننده رساند، آن‌گاه می‌تواند دستور ثبات یا کاهش قیمت را صادر کند.

او ادامه داد: اگر امروز کاهش قیمتی مشاهده می‌شود، در حد دو تا سه درصد است. در واقع به دلیل رکود سنگین حاکم بر بازار، نمایندگی‌ها با برگزاری جشنواره‌های تخفیف سعی در خالی‌کردن انبار خود دارند.

آخرین ترفند شرکت‌ها برای فروش لوازم خانگی

وی افزود: با توجه به قیمت مواد اولیه اصلا گران‌فروشی معنا ندارد. اقتصاد ایران دچار یک رکود تورمی است که بازار لوازم خانگی هم از آن مستثنی نیست. بازار آنچنان در وضعیت بدی به سر می‌برد که ارائه تخفیف آخرین راهکار شرکت‌ها برای فروش است.

رزقیان اعلام کرد: تاکنون هیچ نامه‌ای از سوی وزارت صمت، سازمان‌های بازرسی و … مبنی بر کاهش قیمت به ما ارسال نشده است.

این فعال صنفی همچنین درباره قیمت لوازم خانگی در سال آینده گفت: هیچ چیزی قابل پیش‌بینی نیست. وضعیت بازار به عوامل زیادی ازجمله مذاکرات وین بستگی دارد. با این حال نکته مسلم این است که تا پایان سال قیمت‌ها هیچ تغییری نمی‌کند.

بررسی‌های تجارت‌نیوز نیز نشان می‌دهد اغلب لوازم خانگی موجود در بازار نه‌تنها کاهش قیمتی نداشته‌اند، بلکه در یک ماه اخیر روند افزایشی هم پیموده‌اند. به‌عنوان مثال گران‌ترین یخچال و فریزر تولید داخل که دهم بهمن ۵۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت داشت، اکنون با نرخ ۵۱٫۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآرونده: علی اکبر رضایی