جمعه, ۲۶ فروردين ۱۴۰۱ ۱۰:۰۹

جاماندگان یارانه رمضان 1401 چکار کنند؟

جاماندگان یارانه رمضان 1401 چکار کنند؟
ساعت ۲۴ امشب مبلغ ۱۵۰ هزار تومان به ازای هر نفر به عنوان یارانه کمک معیشتی ماه مبارک رمضان به حساب سرپرستان خانوارهای شناسایی‌شده واریز خواهد شد.

به گزارش تیتربرتر؛ از ساعت 24 امشب 26 فروردین 1401 یارانه ماه مبارک رمضان به حساب ۱۱میلیون ایرانی واریز شد.

جاماندگان یارانه رمضان 1401 چکار کنند؟

جاماندگان یارانه رمضان 1401 چکار کنند؟
جاماندگان یارانه رمضان 1401 چکار کنند؟

 

دو روز است که خبر پرداخت یارانه رمضان، در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و افراد می‌خواهند بدانند بالاخره شرایط این یارانه به چه صورت است. به چه کسانی پرداخت می‌شود؟ مبلغ آن چه قدر است و از همه مهمتر آیا مشمول یارانه رمضان هستند یا نه. در ادامه این گزارش این موضوع را به طور کامل توضیح می‌دهیم.

طبق اطلاعات به دست آمده، قرار است فردا شب ساعت ۲۴ در تاریخ ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ یارانه رمضان به حساب افراد واریز شد. 

بسیاری از افراد در انتظار واریز این یارانه به حساب خود می‌باشند. این یارانه به ازای هر فرد مشمول، ۱۵۰ هزار تومان است و به حساب جاماندگان سهام عدالت، ۴دهک اول، زنان سرپرست خانوار و... واریز می‌شود. 

افرادی که یارانه معیشتی می‌گیرند نیز، مشمول یارانه رمضان خواهند بود. اما باید توجه داشت اگر فردی یارانه معیشتی گرفته باشد و سود سهام عدالت را نیز دریافت کرده‌ باشد، مشمول یارانه رمضان نخواهد شد.

امسال دومین سالی است که خانوارها یارانه رمضان دریافت می‌کنند. دستور پرداخت یارانه رمضان، توسط رییس جمهوری صادر شد و مشمولان طرح یارانه رمضان نیز از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شناسایی شده‌اند.

این ۴ گروه دیشب یارانه گرفتند!

این ۴ گروه دیشب یارانه گرفتند!
این ۴ گروه دیشب یارانه گرفتند!

 

ساعت ۲۴ فردا، جمعه ۲۶ فروردین ماه یارانه ۱۵۰ هزار تومانی رمضان به حساب ۱۱ میلیون نفر واریز می‌شود. اما مشمولان یارانه رمضان چه کسانی هستند و کدام خانوارها فردا شب باید منتظر واریز یارانه ‍۱۵۰ هزار تومانی باشند؟ 

یارانه ۱۵۰ هزار تومانی رمضان ساعت ۲۴ بامداد فردا، جمعه به حساب سرپرستان ۱۱ میلیون نفر واریز می‌شود. این در حالی است که یارانه ۲۲ بهمن به حساب ۳۲ میلیون نفر واریز شده بود و مشمولان یارانه سال نو هم حدود ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بودند.

اما حالا مشمولان یارانه رمضان در مقایسه با یارانه ۲۲ بهمن به یک سوم رسیده و نسبت به مشمولان یارانه سال نو، یک میلیون نفر آب رفته است. اما فردا شب کدام خانوارها منتظر یارانه رمضان باشند؟

مشمولان یارانه رمضان و سال نو از لحاظ تعداد به هم نزدیک هستند. پس می‌توان گفت احتمالا همان افرادی که یارانه سال نو را دریافت کرده‌اند، فردا شب منتظر واریز یارانه باشند. این یعنی:

۱-مستمری‌بگیران کمیته امداد و بهزیستی

۲-مشمولان یارانه معیشتی که به هر دلیلی سهام عدالت دریافت نکرده‌اند

۳-زنان سرپرست خانوار که در دهک‌های اول تا چهارم درآمدی قرار دارند

۴-افرادی که در دهک‌های یک تا چهار درآمدی هستند و سهام عدالت ندارند مشمول یارانه رمضان می‌شوند.

مبلغ یارانه رمضان ‍۱۵۰ هزار تومان است که مجموع آن برای یک خانواده چهار نفره ۶۰۰ هزار تومان می‌شود.

یکی از نگرانی‌های مشمولان این است که دولت در شناسایی افراد خطا کند و یارانه‌ رمضان برای افرادی واریز شود که جزو چهار گروه نام برده نباشند.

از بهمن سال گذشته دولت سیزدهم به یارانه کمک معیشتی رو آورد و در این بین خیلی از خانواده ها یارانه را دریافت نکردند درحالی که ماهانه حدود ۷۸ میلیون ایرانی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه نقدی و ۶۰ میلیون نفر هم یارانه معیشتی بنزین را دریافت کردند، تنها حدود ۳۴ میلیون ایرانی واجد دریافت یارانه ۱۰۰ هزارتومانی بهمن هستند. چون خانوار‌هایی که در دهک‌های پنجم، ششم و هفتم دسته‌بندی می‌شوند، شامل دریافت این یارانه نخواهند شد و به این شکل حدود ۲۶ میلیون نفر کنار گذاشته می‌شوند.

مطالب مرتبط:

تاخیر در یارانه ۱۰۰ هزار تومانی

تاخیر در یارانه ۱۰۰ هزار تومانی
تاخیر در یارانه ۱۰۰ هزار تومانی

 

یارانه ۱۰۰ هزار تومانی بهمن‌ماه و از طریق بانک‌های عامل به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. با این حال هنوز پرداخت این رقم به تمامی افراد گروه هدف یارانه ۱۰۰ هزار تومانی انجام نشد و گفته می‌شود بعد تاخیر پیش‌آمده از سوی بانک‌ها به‌زودی شاهد پرداخت آن بودیم.

برای عید نوروز چقدر سهمیه بنزین گرفتند؟

یارانه ۱۰۰ هزار تومانی بهمن ماه فقط به دو گروه پرداخت شد. خانوار‌های دهک‌های اول تا چهارم و افراد تحت پوشش و مستمری‌بگیر سازمان‌های بهزیستی و کمیته امداد شامل دریافت یارانه ۲۲ بهمن بودند. آنطور که مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها گفته تعداد همه افراد خانوار‌های دهک‌های اول تا چهارم به حدود ۳۴ میلیون نفر می‌رسد و هدف از پرداخت رقم ۱۰۰ هزار تومان به آنها در راستای حمایت از اقشار ضعیف جامعه است. امید حاجتی اضافه کرده است، این افراد براساس دهک‌های شناسایی شده از سوی وزات تعاون، کار و رفاه اجتماعی شناسایی شده‌اند. البته رقم ۱۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر از خانوار پرداخت می‌شود و مثلا یک خانواده سه نفره که جزو دهک‌های اول تا چهارم هستند، در مجموع ۳۰۰ هزار تومان یارانه ۱۰۰ هزار تومانی ۲۲ بهمن را دریافت می‌کنند. رقمی که اسفند به‌حساب سرپرستان خانوار‌های دهک‌های اول تا چهارم واریز شد.

یارانه ۱۰۰ هزار تومانی به چه کسانی تعلق نگرفت

یارانه ۱۰۰ هزار تومانی ۲۲ بهمن با یارانه معیشتی و نقدی تفاوت‌هایی دارد. یعنی همه افرادی که یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و یارانه معیشتی بنزین را دریافت می‌کنند، لزوما شامل دریافت یارانه ۱۰۰ هزار تومانی بهمن‌ماه نمی‌شوند. تکلیف یارانه نقدی که مشخص است. از سال ۸۹ پرداخت آن صورت می‌گیرد و درحال‌حاضر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان برای حدود ۷۸ میلیون ایرانی پرداخت می‌شود. یارانه معیشتی هم از سال ۹۸ و بعد از ماجرای گرانی بنزین در دستور کار دولت قرار گرفته است. حدود ۶۰ میلیون ایرانی یعنی دهک‌های اول تا هفتم جزو گروه هدف یارانه معیشتی قرار دارند. حالا مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها گفته واریز یارانه ۱۰۰ هزار تومانی ۲۲ بهمن شامل دهک‌های پنجم، ششم و هفتم نمی‌شود و به همین دلیل حدود ۲۶ میلیون نفر از افرادی که عضو گروه هدف یارانه معیشتی بودند، از دریافت‌کنندگان یارانه بهمن‌ماه کنار گذاشته می‌شوند.

واریز یارانه ۱۰۰ هزار تومانی ادامه دارد؟

یارانه بهمن ماه روز پنجشنبه هفته قبل پرداخت شده است، اما تمام افراد گروه هدف رقم ۱۰۰ هزار تومان را دریافت نکرده‌اند. نحوه پرداخت یارانه ۱۰۰ هزار تومانی مثل سایر یارانه‌ها از طریق بانک‌های عامل صورت می‌گیرد. بانک‌هایی که شماره حساب سرپرستان خانوار نزد آن‌هاست و هر ماه در دو نوبت یارانه‌های معیشتی و نقدی را به‌حساب آنها می‌ریزند، حالا مجری پرداخت یارانه ۱۰۰ هزار تومانی هم محسوب می‌شوند. آخرین روز کاری هفته قبل یارانه ۱۰۰ هزار تومانی بهمن‌ماه به‌حساب بخشی از سرپرستان خانوار‌های دهک‌های اول تا چهارم واریز شده و جامانده‌ها از این یارانه باید برای دریافت آن صبوری کنند.

آنچه دیگران می خوانند:

گزارش از علی اکبر رضایی