یکشنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ ۱۰:۱۸

پیش بینی وضعیت هواشناسی کشور در پنج روز اول عید 1401

پیش بینی وضعیت هواشناسی کشور در پنج روز اول عید 1401
سازمان هواشناسی طی اطلاعیه‌ای از بارش برف، باران و وزش باد طی امروز تا پنجشنبه خبر و نسبت به بارش‌های سیل‌آسا و آب‌گرفتگی معابر در ۱۷ استان هشدار داد.

تیتربرتر: رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از بارش باران در برخی مناطق کشور از امروز (۲۹ اسفندماه) خبر داد و گفت: شدت بارش‌ها در سه استان اردبیل، غرب گیلان و شمال آذربایجان شرقی خواهد بود.

وضعیت جوی کشور طی پنج روز آینده

وضعیت جوی کشور طی پنج روز آینده
وضعیت جوی کشور طی پنج روز آینده

درباره وضعیت آب‌وهوایی کشور طی روزهای آینده ‌اظهارکرد: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، از امروز تا چهارشنبه (۲۹ اسفند تا ۳ فروردین )در نواحی شمال غرب، سواحل غربی دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز غربی و مرکزی بارش باران، گاهی رعد و برق، وزش باد شدید موقت و در نواحی سردسیر و ارتفاعات بارش برف پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: دوشنبه (اولین روز سال ۱۴۰۱) در بخش‌هایی از غرب و ارتفاعات زاگرس مرکزی و سه شنبه در بخش هایی از غرب، شمال شرق و ارتقاعات و دامنه های البرز شرقی بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود. پنجشنبه (۴ فروردین) در شمال غرب و ارتفاعات البرز مرکزی بارش پراکنده باران و برف انتظار می‌رود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در ادامه گفت: طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه در بخش‌هایی از غرب و جنوب غرب کشور وزش باد شدید موقت و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. این شرایط پنجشنبه در نوار غربی کشور و بخش‌هایی از مرکز، شرق و دامنه‌های جنوبی البرز حاکم خواهد بود.

ضیاییان ادامه داد: پنجشنبه در نواحی غرب کشور کاهش نسبی دما بین ۴ تا ۶ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود همچنین در این روز در استان‌های ساحلی دریای خزر و اردبیل، دامنه‌های جنوبی البرز و مرکز کشور افزایش ۴ تا ۶ درجه‌ای دما و در نواحی شمال شرق افزایش محسوس دما از ۸ تا ۱۰ درجه سانتیگراد انتظار می رود.

وی اضافه کرد:‌امروز ( ۲۹ اسفند ماه) نیمه شرقی خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز و طی سه روز آینده دریای خزر مواج خواهد بود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت آب‌وهوایی تهران نیز گفت: فردا (اول فروردین ماه ) آسمان تهران نیمه ابری گاهی همراه با وزش باد و در برخی ساعات ابری با بیشینه و کمینه دمای هوا ۲۱ و ۱۰ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. روز سه‌شنبه (۲ فروردین ماه) آسمان پایتخت نیمه ابری و در بعد از ظهر ابری گاهی همراه با رگبار و رعد و برق پراکنده و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود و بیشینه و کمینه دمای هوا نیز به ترتیب ۲۰ و ۹ درجه سانتیگراد خواهد بود.

ضیائیان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۲۹ اسفندماه و اول فروردین) بندرعباس با دمای ۳۰ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و اردبیل با دمای ۴- درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان کشور هستند.

پیش‌بینی هواشناسی ایران تا ۲۴ ساعت آینده

پیش‌بینی هواشناسی ایران تا ۲۴ ساعت آینده
پیش‌بینی هواشناسی ایران تا ۲۴ ساعت آینده

سازمان هواشناسی وضعیت هوای استان‌های ذکر شده در ۲۴ ساعت آینده را به شرح زیر اعلام کرد:

اصفهان: آسمان صاف تا کمی ابری و غبار صبحگاهی‌ / بیشینه دما: ۲۰ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: صفر درجه سانتی‌گراد

اردبیل: آسمان نیمه ابری تا ابری گاهی مه آلود / بیشینه دما: ۱ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۵- درجه سانتی‌گراد

البرز: آسمان کمی ابری تا قسمتی ابری / بیشینه دما: ۱۴ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۲ درجه سانتی‌گراد

ایلام: آسمان صاف تا قسمتی ابری در بعضی ساعات وزش باد / بیشینه دما: ۱۴ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۴ درجه سانتی‌گراد

بندرعباس: آسمان صاف همراه با وزش باد و غبار محلی‌ / بیشینه دما: ۲۷ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۱۷ درجه سانتی‌گراد

تهران: آسمان قسمتی ابری گاهی وزش باد / بیشینه دما: ۱۵ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۴ درجه سانتی‌گراد

همدان: آسمان کمی ابری گاهی وزش باد / بیشینه دما: ۱۳ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۳- درجه سانتی‌گراد

مازندران: آسمان صاف تا نیمه ابری همراه با افزایش دما / بیشینه دما: ۱۴ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۴ درجه سانتی‌گراد

گیلان: آسمان نیمه ابری تا ابری و مه آلود / بیشینه دما: ۱۴ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۶ درجه سانتی‌گراد

یزد: آسمان صاف‌ / بیشینه دما: ۲۰ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۵ درجه سانتی‌گراد ‌

مطالب مرتبط:

وضعیت آب و هوا در برخی از استان ها

وضعیت آب و هوا در برخی از استان ها
وضعیت آب و هوا در برخی از استان ها

 

آخرین وضعیت هوای کهگیلویه و بویراحمد تا اواسط هفته آینده

"ولی بهره مند" گفت: بر اساس آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی وضعیت جوی استان کهگیلویه و بویراحمد تا اواسط هفته آینده صاف تا کمی ابری، گاهی با وزش باد و غبار پیش‌بینی می‌شود.

وی اظهارکرد: با عبور امواج کم دامنه از اواخر وقت روز دوشنبه و طی روز سه‌شنبه غالب افزایش ابر خواهد بود.

کارشناس هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در برخی نقاط احتمال وقوع بارش پراکنده دور از انتظار نمی باشد.

بهره مند بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ایستگاه امامزاده جعفر با بیشینه دمای ۲۱ درجه سانتیگراد گرمترین و شهر یاسوج با کمینه دمای ۰.۸ درجه سانتیگراد سردترین نقاط استان کهگیلویه و بویراحمد بودند.

ورود سامانه سرد و بارشی از عصر دیروز در گیلان

مدیرکل هواشناسی گیلان گفت: سامانه سرد و بارشی که از عصر دیروز وارد استان شده تا اواسط هفته آینده، چترش را بر سر گیلان نگه می‌دارد.

محمد دادرس با بیان اینکه در حال حاضر در برخی مناطق جلگه‌ای استان باران و در برخی مناطق کوهستانی هم برف می‌بارد افزود: این شرایط جوی تا اواسط هفته ادامه دارد و در این مدت دمای هوا بین ۳ تا ۵ درجه سانتی گراد کاهش خواهد یافت.

مدیرکل هواشناسی گیلان اظهار کرد: گیلانی‌ها نخستین ساعات قرن جدید را با هوای کاملا زمستانی آغاز خواهند کرد.

به گفته دادرس، دریا در ۲ روز آینده برای صیادی و فعالیت‌های دریانوردی با احتیاط مناسب است.

هواشناسی مازندران 

اداره کل هواشناسی مازندران روز شنبه با صدور هشدار سطح زرد پیش‌‍بینی کرد که با شکل گیری جریانات خنک و مرطوب شمالی همراه با عبور امواج در تراز میانی جو، سامانه سرد بارشی از عصر روز دوشنبه هفته جاری مصادف با نخستین روز سال جدید در استان فعال می‌شود و تا روز چهارشنبه سوم فروردین سال ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت که طی این مدت علاوه بر بارش متناوب باران و برف و کاهش محسوس دما، با وزش باد نیز همراه است.

هواشناسی مازندران منطقه اثر این سامانه سرد بارشی را بیشتر در نیمه غربی استان پیش بینی کرد و  کاهش دید افقی ، لغزندگی جاده ها ، احتمال ریزش سنگ و اختلال در تردد جاده ها و محورهای کوهستانی و احتمال آبگرفتگی معابر عمومی در مناطق ساحلی و جلگه ای را به عنوان اثرات مخاطره برشمرد.

کارشناسان هواشناسی همراه داشتن تجهیزات زمستانی ، احتیاط در تردد جاده ای ، عدم صعود کوهنوردان به ارتفاعات ، مدیریت در مصرف انرژی و اتخاذ تمهیدات لازم توسط کشاورزان بویژه شالیکاران را به دلیل ماندگاری هوای سرد توصیه کرده اند.

هواشناسی مازندران بر اساس تجزیه و تحلیل آخرین نقشه‌های پیـش‌یابی هواشناسـی هوای امروز شنبه استان را صاف تا نیمه ابری در ساعات بعدازظهر و شب افزایش ابر در غرب استان با احتمال بارش پراکنده پیش بینی کرده است. طبق جدول هوای مازندران هوای فردا آخرین روز سال جاری نیز در مناطق ساحلی ، جلگه ای و دامنه ها ، نیمه ابری در ساعات بعدازظهر و شب ابری بویژه در غرب با بارش خفیف و پراکنده و ذر ارتفاعات نیز صاف تا  نیمه ابری از شب ابری در ارتفاعات غربی با بارش پراکنده همراه است. 

هوای مناطق ساحلی، جلگه ای و دامنه های مازندران برای روز دوشنبه نخستین روز عید نیز  نیمه ابری از بعدازظهر ابری  بویژه در نیمه غربی با بارش پراکنده و وزش باد و در ارتفاعات ، صاف تا نیمه ابری از شب ابری بویژه در ارتفاعات غربی با بارش پراکنده است.

هواشناسی مازندران هوای روز های سه‏ شنبه و چهارشنبه  هفته جاری را که تعطیلات  نوروزی عید محسوب می شود  در مناطق ساحلی، جلگه ای و دامنه ها ، نیمه ابری تا ابری همراه با کاهش نسبی دما و در بعضی ساعات با بارندگی و وزش باد و در ارتفاعات نیز  ابری و مه آلود گاهی با بارش باران و برف و  از بعدازظهر چهارشنبه با کاهش ناپایداری مواجه خواهیم شد.

هوای مازندران برای روز پنجشنبه نیز صاف تا نیمه ابری همراه با افزایش نسبی دما و از اواخر روز با افزایش ابر و در ارتفاعات نیمه غربی با بارش پراکنده ووزش باد همراه است. هوای نخستین جمعه  امسال یعنی پنجم فروردین نیز نیمه ابری تا ابری گاهی با بارندگی  و در ارتفاعات مه آلود با بارش باران و برف و وزش باد پیش بینی شده است.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: زهرا فرامرزی