یکشنبه, ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ ۱۸:۳۹

پیشرفته ترین جت های جنگنده در سال 2022

پیشرفته ترین جت های جنگنده در سال 2022
ما در این مقاله لیستی از جت های جنگنده منتخب ار جمع آوری کرده ایم، تا پایان همراه تیتربرتر باشید.

تیتربرتر: جت های جنگنده بدون شک مهم ترین هواپیمای هر نیروی هوایی هستند. وظیفه آنها هم دفاع از حریم هوایی و هم حمله به دشمن است. آنها باید سریع، رادارگریز باشند، بتوانند محموله های سنگین را حمل کنند و با دقت دقیق تحویل دهند. بنابراین، یک جنگنده باید فوق العاده پیشرفته باشد تا بتواند در میدان نبرد مدرن خوب باشد.

اکثر جت های جنگنده در ارتش های مدرن متعلق به نسل 4 هستند. آنها قابل مانور هستند، رادارهای پیشرفته را حمل می کنند و بسیار سازگار هستند.

جت های جنگنده نسل پنجم جدیدترین و پیشرفته ترین ماشین ها هستند. آنها نه تنها ویژگی های مخفی کاری دارند، بلکه به جدیدترین سیستم های اویونیک، پیوندهای داده و حسگرها نیز مجهز هستند.

اما جدیدترین تجهیزات نیز قیمت مناسبی دارند. بنابراین، بسیاری از کشورها به جای خرید تمام جت های جدید، جت های نسل چهارم خود را با نسل پنجم الکترونیک ارتقا می دهند. این جنگنده ها متعلق به. نسل 4+ یا 4.5.

بنابراین، این لیست بر اساس ویژگی های زیر است:

  • قابلیت اطمینان و قدرت موتور؛
  • قدرت و عملکرد رادار و سایر سنسورهای آن؛
  • عملکرد اویونیک آن؛
  • استفاده از پیشرفته ترین سیستم های تسلیحاتی موجود؛
  • پیچیدگی و قابلیت اطمینان سیستم های کامپیوتری آن؛

پنهان کاری همه جانبه برای هواپیماهایی که برای داشتن آن طراحی شده اند.

نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که فقط جت های جنگنده ای که در حال تولید هستند یا در حال تولید هستند در این لیست حضور دارند.

برخی از جنگنده‌های نسل پنجم مانند سوخوی چک‌مات، HAL AMCA یا TAI TF-X هنوز اولین پرواز خود را تکمیل نکرده‌اند. همین امر در مورد KAI KF-21 نیز صدق می کند، اگرچه اولین پرواز آن برای اواسط سال 2022 برنامه ریزی شده است.

جت های نسل 6 انقلابی در نبردهای هوایی ایجاد خواهند کرد، اما هنوز در حال توسعه هستند. باید چندین سال صبر کنیم تا NGAD آمریکایی، F-X ژاپنی یا FCAS/NGF و Tempest اروپایی به وضعیت عملیاتی برسند.

10. Saab JAS 39E Gripen

Saab JAS 39E Gripen
Saab JAS 39E Gripen

در حالی که ساب JAS 39 سوئدی را می‌توان یک جت جنگنده مقرون‌به‌صرفه در نظر گرفت، نسخه E که در سال‌های اخیر عرضه شد، فاصله زیادی با آن دارد.

این جت که یک ارتقاء گسترده به Gripen مورد احترام است، دارای موتور جدید، سیستم های اویونیک جدید و بسیاری ارتقاءهای دیگر است که آن را به سطح هر جت نسل 4.5 دیگری ارتقا می دهد.

گریپن جدید گران‌تر از مدل قبلی خود، یکی از پیشرفته‌ترین جت‌هایی است که با پول می‌توان خرید.

تاکنون، تنها نیروی هوایی سوئد و برزیل آخرین نسخه JAS 39 را پذیرفته اند، اما توسط بسیاری دیگر ارزیابی شده است، و تنها در برابر هواپیماهای جدیدتر و پیشرفته تر مانند F-35 شکست خورده است. این نشان دهنده پتانسیل واقعی این جت همه کاره سوئدی است.

9. سوخو Su-35S

سوخو Su-35S
سوخو Su-35S

سوخوی سوخو-30، سوخو-35 و سو-37 روسی، به همراه شنیانگ جی-16 چینی، همگی بر اساس پلت فرم مشهور سوخو-27 ساخته شده‌اند که به‌روزرسانی‌های مختلفی به آن‌ها ارائه می‌دهد. هر جت دارای تعدادی تغییرات و تغییرات است.

اما Su-35S را می توان نسخه نهایی همه آنها در نظر گرفت. این هواپیما دارای جدیدترین سیستم های الکترونیکی است که توسط روسیه تولید می شود و همچنین پیشرفت های زیادی در بدنه آن انجام شده است. ویژگی بارز آن نازل‌های موتور بردار رانش است که می‌تواند به هر جهتی بچرخد و هواپیما را بسیار قابل مانور می‌کند، به طوری که حتی نیازی به کانارد ندارد، ویژگی که در Su-30 و Su-35 قبلی به یکی از اجزای اصلی تبدیل شد. انواع

8. یوروفایتر تایفون

یوروفایتر تایفون
یوروفایتر تایفون

درست مانند بسیاری از جت های نسل چهارم، Eurofighter Typhoon در دهه 1970 و 80 طراحی شد.

با این حال، جت اصلی اروپا ارتقاء مداوم را تجربه کرده است. آخرین نسخه Tranche 3 به لطف رادار و تجهیزات الکترونیکی جدید، قابلیت هوا به هوا و هوا به زمین بسیار بهبود یافته است.

تایفون توسط برخی از قوی ترین نیروهای هوایی اروپا و خاورمیانه از جمله بریتانیا، آلمان، ایتالیا، قطر و عربستان سعودی استفاده شده است. آنقدر موفق بوده است که اروپا از توسعه نسل پنجم جت خود صرف نظر کرده و با FCAS و Tempest مستقیماً به نسل ششم پریده است.

7. داسو رافال

داسو رافال
داسو رافال

رافال و تایفون به عنوان یک هواپیما شروع به توسعه کردند. اما پس از آن فرانسه تصمیم گرفت برنامه را به دو قسمت تقسیم کند و یک جنگنده جداگانه برای نیازهای خود ایجاد کند.

جای تعجب نیست که این دو هواپیما، حداقل در بیرون، بسیار شبیه هم هستند. اما رافال در سال های اخیر از فروش بیشتری برخوردار بوده و طیف وسیع تری از انواع آن توسعه یافته است.

 F3-R جدیدترین نسخه است و به تسلیحات و سنسورهای آن ارتقا یافته است.

در حال حاضر، F4 در حال توسعه است و شامل بهبودهای بیشتری در رادار و اویونیک خود می شود. فرانسه، امارات متحده عربی، هند و تعداد زیادی از مشتریان دیگر تحویل این نوع را در آینده نزدیک آغاز خواهند کرد، در حالی که بسیاری از انواع قدیمی تر ارتقا خواهند یافت.

6. بوئینگ F-15EX Eagle II

بوئینگ F-15EX Eagle II
بوئینگ F-15EX Eagle II

اف-15 که نماد قدرت هوایی آمریکاست، تنها جت جنگنده در جهان است که بیش از 100 کشته هوا به هوا به ثمر رسانده و هیچ تلفات هوا به هوا را تجربه نکرده است.

F-15EX که توسط بوئینگ توسعه یافته است، آخرین نوع جت است. این هواپیما دارای رادار جدید، سیستم های اویونیک و تسلیحات جدید و همچنین پیشرفت های بی شمار دیگری است. در حال حاضر توجه قابل توجهی از مشتریان در سرتاسر جهان را به خود جلب کرده است و احتمالاً برای سال‌های آینده به خدمت خود ادامه خواهد داد.

مطالب مرتبط:

5. Shenyang FC-31

Shenyang FC-31
Shenyang FC-31

این جت جنگنده سبک نسل پنجم یک دهه پیش طراحی شد و از آن زمان تاکنون در هاله ای از ابهام قرار دارد. با این حال، اخیراً پروژه غبارروبی شده، احیا و ارتقا یافته است. این هواپیما به احتمال زیاد به جت جنگنده جدید چین تبدیل خواهد شد و حتی می تواند فروش صادراتی نیز داشته باشد.

در حالی که اطلاعات کمی در مورد قابلیت های واقعی آن وجود دارد، عکس های اخیر FC-31 را با محفظه موتور بازطراحی شده، سایبان جدید و بسیاری از ارتقاءهای جذاب دیگر نشان می دهد.

4. لاکهید مارتین اف-22 رپتور

لاکهید مارتین اف-22 رپتور
لاکهید مارتین اف-22 رپتور

F-22 جت جنگنده نسل پنجم اصلی است و هنوز هم قوی است. رپتور با عملکردی باورنکردنی هم در مبارزه با سگ‌های دور نزدیک و هم در نبردهای فراتر از برد بصری (BVR)، یکی از مخفی‌ترین طراحی‌های تولید شده را نیز دارد.

نیروی هوایی ایالات متحده تنها استفاده کننده از این جت است، زیرا به نظر می رسد آنقدر پیشرفته است که نمی توان آن را به هیچ کشور دیگری تحویل داد. با این حال، این جت به طور منظم در خارج از کشور مستقر می شد، جایی که در چندین ماموریت جنگی مورد استفاده قرار می گرفت و ارزش خود را ثابت می کرد.

3. چنگدو J-20

چنگدو J-20
چنگدو J-20

برداشت خود چین از جت جنگنده نسل پنجم، J-20 Mighty Dragon، یک جنگنده سنگین و قدرتمند است که برای رقابت با F-22 و Su-57 طراحی شده است. شاید بدون اگزوزهای موتور با بردار رانش به اندازه رقبای خود قابل مانور نباشد، اما طراحی مخفیانه چنگدو J-20 هنوز به طرز باورنکردنی پیشرفته است.

در حالی که مشخصات دقیق این هواپیما طبقه بندی شده است، این واقعیت که چین به ارتقای جت ادامه می دهد کاملاً شناخته شده است. انواع جدید توسعه یافته، بهبودهایی صورت گرفته و تعداد نسبتاً چشمگیری از هواپیماهای جدید تولید شده است.

2. سوخو سو-57

سوخو سو-57
سوخو سو-57

سوخو-57 فلون اولین هواپیمای رادارگریز روسیه است. توسعه آن به دلیل مشکلات و تاخیرهای متعدد کند شد. در اوایل سال 2022، تنها تعداد کمی از نمونه های تولید وجود دارد. اما آنها بسیار برتر از نمونه های اولیه قبلی هستند و روسیه همچنان به ارتقاء هواپیماها ادامه می دهد.

در سال های آینده، Su-57 آماده دریافت یک موتور جدید و به روز رسانی های مختلف دیگر است که این جت را به یک پیشرفت بزرگ در مفهوم Su-27 تبدیل می کند. این یک جنگنده سنگین با قدرت مانور فوق العاده در سرعت پایین، و همچنین ویژگی های پنهان کاری و جدیدترین تجهیزات الکترونیکی و سنسورها است.

1. لاکهید مارتین F-35 Lightning II

لاکهید مارتین F-35 Lightning II
لاکهید مارتین F-35 Lightning II

F-35 lightning II بحث برانگیز است و بسیاری از منتقدان هزینه بالای آن و عملکرد متوسط ​​پرواز آن را برجسته می کنند. اگرچه F-35 به سرعت جت های نسل چهارم یا به اندازه آنهایی که اگزوزهای موتور بردار رانش دارند قابل مانور نیست، F-35 آن را در مناطق دیگر جبران می کند.

این فناوری فوق العاده پیشرفته است و از حسگرها، رایانه ها و پیوندهای داده خود برای جذب و به اشتراک گذاری طیف وسیعی از اطلاعات استفاده می کند. نتایج آخرین آزمایش‌ها نشان می‌دهد که در نبردهای فراتر از برد بصری تقریباً شکست ناپذیر است و به عنوان یک پلت فرم ضربه دقیق بی‌رقیب است.

سه نوع F-35 وجود دارد: F-35A معمولی، F-35B با برخاست کوتاه و فرود عمودی و F-35C ناو هواپیمابر. در بین آنها، این هواپیما به پرتعدادترین جت جنگنده نسل پنجم تبدیل شده است، با بیش از 750 فروند تولید و در حال خدمت در 11 کشور، و چندین کشور دیگر نیز در شرف دریافت سفارشات خود هستند.

جنگنده‌های F-35، به‌عنوان عناصر فوق‌العاده پیچیده و سنگین ساختار آن، مانند هواپیماهای اویونیک یا پوسته پنهان‌کاری آن، مستعد شکست بودند.

اما این مشکلات اکنون به آرامی شروع به رفع شدن کرده اند و به روز رسانی های جدید در حال ارائه است. بنابراین، نمی توان انکار کرد که F-35 در حال حاضر پیشرفته ترین جت جنگنده در جهان است.

آنچه دیگران میخوانند:

 نویسنده: فرید نادری