جمعه, ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ ۱۸:۵۰

پیش بینی سازمان هواشناسی کشور در اسفند 1400

پیش بینی سازمان هواشناسی کشور در اسفند 1400
هشدار هواشناسی: جاده‌های کشور درگیر بارش می‌شوند.

به گزارش تیتربرتر؛ سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح نارنجی اعلام کرد: سامانه بارشی و بارش برف و باران در روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته آینده تشدید می شود.

پیش بینی سازمان هواشناسی در هفته اول اسفند 1400

پیش بینی سازمان هواشناسی در هفته اول اسفند 1400
پیش بینی سازمان هواشناسی در هفته اول اسفند 1400

سازمان هواشناسی از تشدید سامانه بارشی و احتمال سقوط بهمن، احتمال بسته شدن راه‌های روستایی و بارش برف و باران و مه گرفتگی خبر داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی رنگ اعلام کرد: از یکشنبه (اول اسفندماه) تا دوشنبه (۲ اسفندماه) با تشدید فعالیت سامانه بارشی، بارش برف و باران، رعدوبرق، وزش باد شدید، کولاک برف و مه گرفتگی در کشور پیش‌بینی می‌شود.

این شرایط جوی روز یکشنبه در قزوین، زنجان، کردستان، کرمانشاه، لرستان، همدان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، شمال و شرق خوزستان، جنوب آذربایجان غربی، ارتفاعات استانهای البرز، گیلان و تهران و روز دوشنبه در خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات و شرق سمنان پایدار است.

در اثر این مخاطره، لغزندگی سطح جاده‌ها و اختلال در تردد، کولاک برف، کاهش دید، احتمال سقوط بهمن، مسدود شدن جاده‌های مواصلاتی برف گیر، تاخیر و احتمال لغو پروازها دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی در پی این هشدار اجتناب از سفرهای غیر ضروری، همراه داشتن تجهیزات زمستانی از جمله زنجیر چرخ، مه شکن و سوخت کافی، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، آمادگی دستگاه‌های امدادی جهت برف‌روبی و مقابله با خسارت احتمالی و مدیریت در مصرف انرژی را توصیه کرد.

 صدور هشدار زرد رنگ از فعالیت سامانه بارشی

 صدور هشدار زرد رنگ از فعالیت سامانه بارشی
 صدور هشدار زرد رنگ از فعالیت سامانه بارشی

به دنبال هشدار سازمان هواشناسی نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی، این سازمان با صدور هشدار زرد رنگ از فعالیت سامانه بارشی از شنبه (۳۰ بهمن ماه) تا دوشنبه (۲ اسفندماه) بارش برف، باران، رعدوبرق، مه آلودگی، وزش باد و کاهش نسبی دما خبر داد.

این شرایط جوی روز شنبه در لرستان، کردستان، همدان، مرکزی، زنجان، ایلام، کرمانشاه، شمال استانهای البرز، تهران، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، جنوب استانهای آذربایجان غربی، قزوین و آذربایجان شرقی، یکشنبه در اردبیل، گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، البرز، تهران، قم، سمنان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، اصفهان، بوشهر، نیمه شمالی فارس و دوشنبه در مازندران، گلستان، خراسان رضوی، شمال خراسان جنوبی، قم، البرز، تهران، سمنان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال و شرق خوزستان، نیمه شمالی فارس، اصفهان پایدار است.

در اثر این مخاطره اختلال در تردد، پدیده مه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، کولاک برف در جاده‌های کوهستانی، احتمال سقوط بهمن، احتمال مسدود شدن راه‌های روستایی به سبب بارش برف، تاخیر و احتمال لغو پرواز و احتمال آب گرفتگی محدود معابر شهری دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی، احتیاط در سفرها، تجهیز خودروها به لوازم زمستانی از جمله زنجیر چرخ، مه شکن و سوخت کافی، عدم جابجایی عشایر کوچ‌رو، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی برای عملیات برف روبی و سایر اقدامات پیشگیرانه لازم بویژه در فعالیت‌های کشاورزی برای دوری از خسارت احتمالی را توصیه کرد.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود.

هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول به منظور مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

هشدار زرد رنگ نیز به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند.

این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول، کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

مطالب مرتبط:

آخرین وضعیت هواشناسی برخی از استان های کشور

آخرین وضعیت هواشناسی برخی از استان های کشور
آخرین وضعیت هواشناسی برخی از استان های کشور

 

پیش‌بینی هواشناسی اصفهان تا ۲۴ ساعت آینده

اداره کل هواشناسی استان اصفهان وضعیت هوای شهرهای ذکر شده استان اصفهان تا ۲۴ ساعت آینده را به شرح زیر اعلام کرد.

  • اصفهان: آسمان قسمتی ابری و غبار صبحگاهی و نیمه ابری و وزش باد / بیشینه دما: ۱۷ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: صفر درجه سانتی‌گراد
  • شرق اصفهان: آسمان صاف تا قسمتی ابری و غبار صبحگاهی گاهی وزش باد / بیشینه دما: ۱۴ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۳- درجه سانتی‌گراد
  • نجف‌آباد: آسمان صاف تا قسمتی ابری و غبار صبحگاهی گاهی وزش باد / بیشینه دما: ۱۵ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۱ درجه سانتی‌گراد
  • کاشان: آسمان کمی ابری گاهی نیمه ابری و وزش باد / بیشینه دما: ۱۶ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۵ درجه سانتی‌گراد
  • سمیرم: آسمان کمی ابری تا نیمه ابری و وزش باد / بیشینه دما: ۹ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۱- درجه سانتی‌گراد
  • اردستان: آسمان کمی ابری گاهی نیمه ابری و وزش باد / بیشینه دما: ۱۵ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۴ درجه سانتی‌گراد
  • خوانسار: آسمان قسمتی ابری تا نیمه ابری و وزش باد / بیشینه دما: ۹ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۲- درجه سانتی‌گراد
  • مبارکه: آسمان صاف تا قسمتی ابری و غبار صبحگاهی گاهی وزش باد / بیشینه دما: ۱۵ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۱- درجه سانتی‌گراد
  • شهرضا: آسمان صاف تا قسمتی ابری گاهی وزش باد / بیشینه دما: ۱۴ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۲- درجه سانتی‌گراد
  • دولت‌آباد: آسمان صاف تا قسمتی ابری و غبار صبحگاهی گاهی وزش باد / بیشینه دما: ۱۶ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: صفر درجه سانتی‌گراد 

هشدار نارنجی برای استان قزوین

یوسف شیخ‌الملوکی در قزوین، از صدور چهاردهمین هشدار سطح نارنجی مرکز پیش‌‌بینی هواشناسی استان درباره بارندگی خبر داد و اظهار داشت: بر این اساس از صبح یکشنبه (اول اسفند) تا صبح دوشنبه (2 اسفند) شاهد بارش سنگین باران، برف و کولاک در تمامی مناطق استان قزوین خواهیم بود.

وی اضافه کرد: بر اساس آخرین نقشه‌های پیش‌یابی امروز و فردا با توجه به گذر امواج تراز میانی جو آسمان نیمه‌ابری تا ابری است. با این حال از فردا شب سامانه بارشی وارد استان قزوین شده و تا صبح دوشبه در استان قزوین شاهد بارش برف و باران در همه نقاط خواهیم بود که در نواحی سردسیر و کوهستانی بارش برف همراه با کولاک خواهد بود.

شیخ‌الملوکی با اشاره به تقویت فعالیت سامانه بارشی از بعد از ظهر یکشنبه گفت: همچنین در پاره‌ای از مناطق استان قزوین بارش همراه با رعد و برق و ورزش باد شدید خواهد ‍و به ویژه در اوایل وقت روز دوشنبه برخی نواحی مه‌آلود خواهد بود.

وی ادامه داد: بنابراین شاهد لغزندگی جاده‌ها، اختلال در تردد و کاهش دید افقی خواهیم بود و به همین خاطر به هم‌استانی‌ها توصیه می‌کنیم در ترددهای برون‌شهری و درون‌شهری احتیاط لازم را رعایت کنند و به ویژه از سفرهای غیرضروری اجتناب کنند. در صورت ضرورت هم خودروهای خود را به تجهیزات زمستانی مجهز کنند و با رعایت بالای نکات ایمنی تردد کنند.

تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها ممنوع

عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران استان قزوین در ادامه از آب‌گرفتگی عمومی و سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه خبر داد و گفت: بنابراین به هم‌استانی‌‌ها، سایر گردشگران و مسافران هم توصیه اکید می‌کنیم که از تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها به شدت خودداری کنند.

شیخ‌الملوکی افزود: همچنین کوهنوردان و سایر افراد هم از صعود به ارتفاعات به ویژه قلل مرتفع استان قزوین اجتناب کنند چون احتمال گرفتار شدن در برف و بوران بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: همچنین بخش‌های خدمات‌ شهری و راهداری هم باید از امروز تمهیدات لازم برای مقابله با برف‌گرفتگی و لغزندگی معابر شهری به ویژه جاده‌ها و محورهای روستایی را پیش‌بینی کنند و کشاورزان به ویژه گلخانه‌داران باید جلوی وارد شدن خسارت‌های ناشی از بارندگی شدید و سرمازدگی به محصولات خود را بگیرند.

آخرین وضعیت هوای استان کهگیلویه و بویراحمد تا روز دوشنبه

ولی بهره مند گفت: با تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی طی امروز و فردا غالب افزایش ابر گاهی وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: اما با ورود سامانه بارشی از اواخر وقت روز شنبه و جو استان علاوه بر ابرناکی در برخی نقاط بارش پراکنده دور از انتظار نخواهد بود.

کارشناسی هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: با تقویت این سامانه طی روز یکشنبه و دوشنبه در اغلب مناطق استان شاهد بارش باران، گاهی رگبار و رعد و برق، همراه با وزش باد، در برخی مناطق سردسیر و مرتفع بارش برف و در برخی مناطق مستعد ریزش تگرگ خواهیم بود.

بهره مند تصریح کرد: شدت این سامانه بارشی روز یکشنبه یکم اسفند ماه ۱۴۰۰ خواهد بود.

وی ادامه داد: لغزندگی سطح جاده ها، کاهش دید افقی، اختلال در تردد در محورهای کوهستانی و گردنه ها، آبگرفتگی معابر عمومی، پدیده مه، احتمال کولاک برف در جاده‌های کوهستانی، احتمال مسدود شدن راه‌های روستایی به سبب بارش برف، تاخیر و احتمال لغو پروازها از اثرات این سامانه بارشی است.

کارشناس هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ایستگاه امامزاده جعفر در شهرستان گچساران با بیشینه دمای ۱۹.۲ درجه سانتی‌گراد گرمترین و یاسوج با کمینه دمای۰.۸ درجه سانتی گراد سردترین نقاط استان کهگیلویه و بویراحمد بوده اند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: زهرا فرامرزی